بحران سیاسی در روابط مصر با اسرائیل؛ گزینه‌های قاهره روی میز

اقتصاد ایران: عدم عقب نشینی رژیم صهیونیستی از محور فیلادلفیا و اظهارات نخست وزیر این رژیم درخصوص ناتوانی مصر در تامین امنیت مرزها، منجر به بحران سیاسی در روابط قاهره و تل آویو شده است. براساس گزارش‌ها مصر به دنبال نشان دادن واکنشی در خور به اسرائیل است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بحران در روابط مصر با رژیم صهیونیستی وارد روندی صعودی شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که قاهره به دنبال نشان دادن واکنشی سخت به اقدامات رژیم صهیونیستی است.

اختلافات میان قاهره و تل آویو از آنجا تشدید شد که رژیم صهیونیستی برخلاف بند (ج) توافق سازش کمپ دیوید (1979) در ماه می گذشته وارد منطقه مرزی مصر با فلسطین اشغالی شد و تانک‌هایش در امتداد محور فیلادلفیا استقرار یافتند.

مصر امیدوار بود با توجه به اینکه آمریکا ضامن توافق کمپ دیوید است، رژیم صهیونیستی را وادار به عقب نشینی از این منطقه نماید، چراکه براساس این توافق، محور فیلادلفیا منطقه‌ای حائل میان طرفین است و مصر و اسرائیل نباید نیروی زرهی در این منطقه مستقر نمایند.

بنابر گزارش رسانه‌های منطقه‌ای، رژیم صهیونیستی در پاسخ به طرف آمریکایی درخصوص لزوم احیای منطقه حائل براساس توافق کمپ دیوید، گفته که «تل آویو نیازی به نقش آفرینی مصر در مرحله آتی نمی‌بیند». این پاسخ رژیم صهیونیستی به خواست مصر برای عقب نشینی از این منطقه منجر به خشم مقامات قاهره شده است.

در همین راستا روزنامه «العربی جدید» در گزارشی با اشاره به واکنش احتمالی مصر به عدم تمکین رژیم صهیونیستی برای خروج یگان‌های زرهی از محور فیلادلفیا، نوشت، نهادهای سیاسی و امنیتی در مصر در حال بررسی گزینه تشدید اقدامات علیه اسرائیل هستند که در این میان احتمال فراخواندن سفیر از تل آویو و اعلام شکایت از این رژیم در شورای امنیت نیز روی میز است.

در این میان اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشستی خبری که مصر را به ناتوانی در تامین امنیت مرزها متهم کرده بود، باعث خشم نظامیان مصری شده است. روزنامه «العرب» در گزارشی با اشاره به بازدید «احمد خلیفه»، فرمانده ستادکل ارتش مصر از گذرگاه رفح تاکید کرد که حضور این ژنرال پاسخی به اظهارات و اقدامات اسرائیل در محور فیلادلفیا است.

کشور مصر , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , طوفان الاقصی ,

در این میان کارشناسان و تحلیلگران در رسانه‌های مصر هم کمپین تبلیغاتی علیه رژیم صهیونیستی راه انداخته‌اند و با اشاره به اینکه غزه و فلسطین مسئله غیرقابل تفکیک از امنیت ملی کشورشان است، تاکید دارند که موضع مصر درخصوص خروج نظامیان اسرائیلی غیرقابل تغییر است. این درحالی است که صهیونیست‌ها در مذاکرات اخیر قاهره بحث ایجاد برخی تغییرات در کمپ دیوید را مطرح کرده‌اند که با مخالفت جدی دیپلمات‌های مصری مواجه شده است.

مقامات رژیم صهیونیستی برای فرار از شکست اطلاعاتی در 7 اکتبر مدعی هستند که مقاومت فلسطین از مسیر جنوب غزه اقدام به وارد کردن تسلیحات کرده و ارتش مصر را به ناتوانی و همکاری مخفیانه با حماس متهم می‌کنند.

در سمت مقابل مقامات مصری با رد این ادعا تاکید می‌کنند که رژیم صهیونیستی در کرانه باختری که کاملا تحت کنترل اطلاعاتی و اشغال نظامی‌شان است نیز نتوانسته مانع از شکل‌گیری مقاومت شود.

در مجموع به نظر می‌رسد تحولات اخیر شدیدترین بحران سیاسی در روابط قاهره-تل آویو در سه دهه اخیر است و پافشاری رژیم صهیونیستی بر حضور نیروهای نظامی و زرهی خود در محور فیلادلفیا، احتمالا منجر به تبعاتی سیاسی در روابط دو طرف خواهد شد.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ