اعتراض هزاران نفر علیه نخست وزیر جدید فرانسه

اقتصاد ایران: هزران نفر در شهرهای مختلف فرانسه به خیابان‌ها آمدند و علیه اقدام رئیس جمهور در نادیده گرفتن رای شهروندان با انتخاب «میشل بارنیه» به عنوان نخست وزیر جدید این کشور اعتراض کردند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "پاسایر نویه پرسه"، در فرانسه هزاران نفر در اعتراض به انتصاب «میشل بارنیه»، سیاستمدار محافظه کار به عنوان نخست وزیر انگلیس توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور تظاهرات کردند. آغازگر اصلی تظاهرات حزب چپ افراطی "فرانسه تسلیم‌ناپذیر" ، La France Insoumise بود.

این حزب از اینکه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه علیرغم پیروزی در انتخابات پارلمانی، جناح چپ را مأمور تشکیل دولت نکرد، اما در عوض نماینده ای از جمهوری خواهان محافظه کار را مأمور این کار کرد ناراضی است.

طبق گزارش رسانه ها، مقامات امنیتی بر این باورند که حدود 15000 تظاهرات کننده در بیش از 100 شهر در سراسر کشور از جمله بوردو، پاریس و نانت در این اعتراضات حضور داشته باشند.

ائتلاف جناح چپ تقریباً دو ماه پیش در انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه پیروز شد و پیش از اردوگاه مرکزی ماکرون و حزب راستگرای اجتماع ملی فرانسه قرار گرفت.

از آنجایی که ائتلاف جناح چپ اکثریت مطلق را در این انتخابات به دست نیاورد و احزاب موفق به تشکیل ائتلافی نشدند که بتواند در هفته های اخیر حکومت کند، وضعیت سیاسی در فرانسه بسیار دشوار شده است.

بارنیه از قبل متهم است که احتمالاً فقط با تحمل ملی‌گرایان راست‌گرای مارین لوپن می‌تواند حکومت کند.

در این شرایط در فرانسه هزاران نفر در اعتراض به انتصاب میشل بارنیه محافظه کار به عنوان نخست وزیر تظاهرات کردند. معترضان در پاریس در میدان باستیل گرد هم آمدند. در پاریس، پلیس برای درگیری و خشونت در حالت آماده باش قرار گرفت.

150 تظاهرات در سراسر فرانسه از جمله در مونتوبان و Auch برنامه ریزی شده بود. در مونتوبان، تظاهرکنندگان انتصاب بارنیه را به عنوان نفی دموکراسی رد کردند. یکی از سخنرانان در این تجمع گفت: با این انتصاب مردم نادیده گرفته شدند.

بر اساس یک نظرسنجی که روز جمعه توسط موسسه نظرسنجی Elabe منتشر شد، 74 درصد فرانسوی ها معتقدند که ماکرون نتایج انتخابات را نادیده گرفته است. فرانسه در این شرایط در معرض خطر موجی از اعتصابات در اول اکتبر قرار دارد که پیش از این با فراخوان تظاهرات روز شنبه اعلام شده بود.

بارنیه اکنون باید تلاش کند تا اکثریت پارلمان را پیدا کند. وی در اولین سفر رسمی خود به عنوان نخست وزیر فرانسه با کارگران بیمارستان نکر در پاریس ملاقات کرد. او گفت که می خواهد به نگرانی های شهروندان، به ویژه در مورد خدمات عمومی در فرانسه گوش دهد.

جوران باردلا، رئیس حزب راستگرای پوپولیستی اجتماع ملی فرانسه از بارنیه خواست تا اهداف حزب وی را در نظر بگیرد. به این ترتیب حزب راستگرای افراطی فرانسه از این پس نقش اساسی در عرصه سیاسی ایفا خواهد کرد زیرا این حزب به بارنیه اطمینان داده است که تحت شرایط خاصی در رای عدم اعتماد علیه او که از طرف جناح چپ برنامه ریزی می شود شرکت نخواهد کرد. جردن باردلا، روز شنبه به BFM گفت : بارنیه یک نخست وزیر تحت نظر است و بدون ما هیچ کاری را نمی تواند پیش ببرد.

ائتلاف جناح چپ و حزب اجتماع ملی فرانسه می توانند در صورت هماهنگی با هم نخست وزیر را با رای عدم اعتماد سرنگون کنند. هر دو گروه به برخی از ابتکارات اصلاحی نامحبوب ماکرون اعتراض کرده بودند. این مسئله بخصوص شامل افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال است. بارنیه البته اعلام کرد که از اصلاحات حمایت خواهد کرد.

بارنیه در اولین مصاحبه پس از انتصاب خود گفت که می خواهد پارلمان از هم پاشیده را متحد کند و در عین حال موضع سخت تری در مورد سیاست مهاجرت اتخاذ کند.

"بارنیه" بسیار باتجربه، با 73 سال سن، مسن ترین نخست وزیر در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه و جانشین لیبرال گابریل آتال است که با 34 سالگی جوانترین نخست وزیر در این مقام بود.

میشل بارنیه دو ماه پس از انحلال پارلمان و برپایی انتخابات زودهنگام پارلمانی دراین کشور و در پی رایزنی‌های متعدد امانوئل ماکرون با جریان‌های سیاسی مختلف از چپ رادیکال و راست افراطی گرفته تا راست و چپ میانه، سرانجام مامور تشکیل دولت شد.

جبهه مردمی جدید، ائتلافی از جناح چپ و سبزها که بدون کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی زودهنگام به دست آورد به شدت از انتخاب میشل بارنیه به عنوان نخست وزیر خشمگین است.

 
 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ