وام عشقی که چیزی نیست؛ واریز میلیاردی آقای رئیس‌جهور چه شد؟

اقتصاد ایران: تصویب وام ۱۰ میلیارد تومانی برای مدیران بورس دولت گذشته، در اواخر دولت و بعد از سانحه سقوط رئیس جمهور سابق، یادآور واریز میلیاردی به حساب محمود احمدی نژاد در آخرین ساعات دولت اوست.

عصر ایران: تصویب وام ۱۰ میلیارد تومانی برای مدیران بورس دولت گذشته، در اواخر دولت و بعد از سانحه سقوط رئیس جمهور سابق، یادآور واریز  میلیاردی به حساب محمود احمدی نژاد در آخرین ساعات دولت اوست.

میانه مرداد سال 1392 بود و حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید در مراسم تحلیف اش در بهارستان بود. کمی آن سو تر اما در پاستور، امور مالی ریاست جمهوری داشت صفرهای عددی را می شمارد که باید به حساب دانشگاه غیر دولتی و غیر انتقاعی ایرانیان واریز می کرد، حسابی که به اسم شخص احمدی نژاد و یار دیرینش، حمید بقایی بود: 160000000000 ریال یا همان 16 میلیارد تومان.

احمدی نژاد دستور داده بود این پول به حساب دانشگاه او که وجود خارجی نداشت واریز کنند. در اطلاعیه ای که تیم احمدی نژاد به نام روابط عمومی این دانشگاه منتشر کرده بود، چنین نوشته بودند: "تاسیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان بر اساس پیشنهاد جمعی از نخبگان علمی ایرانی در داخل و خارج از کشور و به منظور استفاده از ظرفیت‌های حداکثری علمی ایرانیان در سراسر جهان و دستیابی به مرزهای دانش و نیل به تراز جهانی صورت گرفته است."

در آن اطلاعیه این واریز "قانونی" نامیده و نوشته شده که دولت همیشه به دانشگاه‌ها و حتی خوابگاه های دانشجویی دانشگاه تهران کمک کرده است. اما آنچه تشت این ماجرا را از بام انداخت، افشاگری کارمند بانک ملت بود که سند این جابجایی میلیاردی را در فضای مجازی منتشر کرده بود.

 

وام عشقی که چیزی نیست؛ واریز میلیاردی آقای رئیس‌جهور چه شد؟

بعد از این بود که سیل انتقادات متوجه رئیس جمهور سابقی شد که همواره می خواست چهره ای پاکدست و مردمی از خود به نمایش بگذارد ولی حالا همه مردم می دیدند که او در آخرین ساعات حضورش در ریاست جمهوری، 16 میلیارد تومان که به دلار آن روز، بیش از 5 میلیون دلار می شد به حساب خودش و به نام دانشگاهی که وجود نداشت، برداشت کرده است. 5 میلیون دلار، امروز 300 میلیارد تومان است.

بعد از این رسوایی بود که پول را به ناگزیر به ریاست جمهوری بازگرداندند و در اطلاعیه شان نوشتند: "در عین استحقاق قانونی کامل دانشگاه برای استفاده از کمک مورد اشاره، به منظور پاسداشت از جایگاه والای تلاش مقدس علمی و جلوگیری از ایجاد کمترین شائبه و هر گونه بهانه‌جویی کمک مذکور به حساب نهاد ریاست جمهوری بازگردانده شده است."

همان زمان بود که دادستان دیوان محاسبات نیز وارد پرونده شد و گفت: پرونده دانشگاه ایرانیان 16 میلیارد تومان از یک حساب دولتی برداشت و به حساب مشترک محمود احمدی نژاد و حمید بقایی واریز شده بودکه در همان زمان حساب شخصی را توقیف و پول پس گرفته شد اما تخلف و وصف مجرمانه سرجای خود باقی ماند.

با این حال، هیچگاه خبری از محاکمه این دو در ارتباط با وصف مجرمانه ای که دادستان گفته بود منتشر نشد. جالب این که موضوع به این 5 میلیون دلار ختم نشد و مرحوم اکبر ترکان که آن زمان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  بود خبر داد که اسناد واگذاری 2 ساختمان از اموال مناطق آزاد به این دانشگاه نیز کشف شده که باید مورد رسیدگی قرار گیرند.

سال ها بعد و در 1402 نیز اتفاق مشابهی، اما این بار در ازگل رخ داد و باغ معروف به 1000 میلیارد تومانی که متعلق به حوزه علمیه بود، در فرایندی خاص، به نام شیخ کاظم صدیقی و پسرانش سند خورد و درست مانند پرونده احمدی نژاد، بعد از این که افشا شد، باغ را به حوزه برگرداندند!

وام عشقی که چیزی نیست؛ واریز میلیاردی آقای رئیس‌جهور چه شد؟

با این حال، همان طور که خبری از محاکمه احمدی نژاد و رفیقش در این باره نشد، از رسیدگی به پرونده صدیقی و پسرانش هم خبری نیامد!

امروز هم عضو ناظر شورای عالی بورس گفته است "وام میلیاردی مدیران بورس قطعا تخلف است" و سخنگوی دولت سابق نیز که حقوقدان است، آن را غیر قانونی خوانده است.

به راستی آیا این پرونده نیز به سرنوشت پرونده های احمدی نژاد و صدیقی دچار می شود یا این که  آدم های این پرونده که چندان بزرگ نیستند و رقمی نیز که گرفته اند بسیار کمتر است، محاکمه می شوند؟! کاش پرونده همه شان در دادگاه صالح رسیدگی شود، به طور علنی!

 

 

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ