ترجیح ۳ دشمن اصلی آمریکا: هریس یا ترامپ؟

اقتصاد ایران: به نوشته نیویورک پست، مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی اند: در حالی که مسکو پیروزی ترامپ را ترجیح می دهد اما تهران امیدوار به پیروزی هریس است ولی چین تمرکز خود را بیشتر روی نامزدهای نامطلوب کنگره گذاشته است؛ نه رئیس جمهوری بعدی آمریکا.

عصر ایران: مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی اند که روسیه، ایران و چین ترجیحات متفاوتی درباره نتایج انتخابات سراسری ۵ نوامبر آمریکا دارند و هر ۳ کشور تلاش دارند بر روی نتایج انتخابات تاثیر بگذارند. 

روزنامه محافظه کار "نیویورک پست" با انتشار گزارشی در این باره نوشت: مقامات اطلاعاتی ایالات متحده روز جمعه گفتند که روسیه، ایران و چین هرکدام به نوبه خود از نامزدهای انتخابات امسال حمایت کرده‌اند، اما دشمنان آمریکا در مورد اینکه چه کسی به بهترین شکل منافع آنها را تامین می‌کند، توافق ندارند.

بر اساس این گزارش: در حالی که کرملین می‌خواهد رای‌دهندگان را به نفع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق سوق دهد و از آرای کامالا هریس، نامزد دموکرات و معاون رئیس‌جمهوری بکاهد، مقامات در تهران نامزد دموکرات‌ها را به جمهوری‌خواهان ترجیح می‌دهند. این را مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا (ODNI)  در یک جلسه توجیهی طبقه بندی نشده مدعی شده است.

در همین حال، از نظر مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا، به نظر می رسد پکن کمتر از روسیه و ایران به اینکه چه کسی در انتخابات 5 نوامبر پیروز شده و به کاخ سفید راه خواهد یافت، اهمیت می دهد و ترجیح می دهد بر آرای منفی تمرکز کند و نامزدهایی (در انتخابات کنگره) را که برای منافع خود "تهدید کننده" تلقی می شوند، هدف قرار دهد.

صرف نظر از ترجیحات شان، بنا به مدعای مقام های اطلاعاتی آمریکا، هر 3 کشور شروع به افزایش تلاش های خود برای نفوذ در انتخابات آمریکا کرده اند.

در بخشی از این گزارش آمده است: "روسیه، ایران و چین تلاش می‌کنند تا به نفع خود اختلافات در جامعه آمریکا را تشدید کنند و از دوره‌های انتخاباتی آمریکا به عنوان "لحظات آسیب پذیری این کشور" نهایت بهره برداری را انجام دهند. 

این بازیگران به احتمال زیاد بر این باورند که تقویت موضوعات بحث برانگیز و لفاظی های تفرقه افکنانه می تواند با ضعیف جلوه دادن ایالات متحده و سیستم آن و با مشغول نگه داشتن آمریکا در مسائل داخلی، به عقب راندن رفتار خصمانه واشنگتن نسبت به منافع این 3 کشور در اقصی نقاط دنیا، کمک کند. 

نیویورک پست در ادامه نوشت: در حالی که هیچ تلاش مشخصی برای مداخله فعال در روند انتخابات صورت نگرفته است، هر3  کشور، کمپین های نفوذ خود را در فضای آنلاین و تبلیغات خود را متمرکز بر " شکل دادن به ترجیحات رای دهندگان" تشدید کرده اند.

به گفته مقامات  اداره اطلاعات ملی آمریکا، روسیه همچنان "فعال ترین تهدید نفوذ خارجی" است و رسانه های تحت کنترل دولت کرملین مانند RT و سایر نهادهای تحریم شده توسط ایالات متحده، پیام هایی را برای "انتشار روایت های دوستدار روسیه" در شبکه های اجتماعی و فضای رسانه ای ارسال می کنند.

مقامات گفتند که این تلاش "با اهداف سیاست خارجی گسترده تر مسکو برای تضعیف ایالات متحده و تضعیف حمایت واشنگتن از اوکراین مطابقت دارد."

همچنین عوامل ایرانی به‌ویژه اخیرا اطلاعات کمپین ترامپ را هک کردند.

مقامات با اشاره به ترامپ خاطرنشان کردند، اگرچه تهران هردو کمپین ترامپ و هریس را هدف قرار داده است، اما مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند تهران بیشتر روی احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آتی حساس است.

در ماه ژوئیه، یک مقام اداره اطلاعات ملی آمریکا گفت آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده شاهد فعالیت های تهران برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، احتمالا به این دلیل که رهبران ایران می‌خواهند از نتیجه‌ای که تصور می‌کنند تنش‌ها را افزایش می‌دهد اجتناب کنند و به همین خاطر مقامات تهران هریس را گزینه ای قابل قبول تر از ترامپ می بینند. 

ایران نیز مانند روسیه توانسته است بازیگران خود را وادار به انتشار اخبار جعلی و استفاده از شخصیت های دروغین برای گسترش تبلیغات خود کند.

ترجیح 3 دشمن اصلی آمریکا: هریس یا ترامپ؟

در همین حال، چین همچنان به تمرکز بر رقابت های مجلس نمایندگان و سنا پس از پیگیری همان مسیر در انتخابات میان دوره ای 2022 ادامه می دهد.

دو سال قبل، پلیس فدرال آمریکا، یک تلاش گسترده جاسوسی چین را فاش کرد که شامل مقامات ایالات متحده و چندین نماینده دموکرات منطقه سانفرانسیسکو - از جمله نماینده دموکرات منطقه " اریک سوالول"  بود.

"کریستین فانگ" با نام مستعار "فانگ فانگ" یک "پرستوی" جاسوس چینی ( از طرف وزارت امنیت دولتی چین)، برای چندین کمپین دموکرات کار کرد و برخی از قانونگذاران را در تلاش برای دسترسی به اطلاعات حساس اطلاعاتی ایالات متحده اغوا کرد.

حداقل دو شهردار از منطقه غرب میانه با جاسوس چینی رابطه جنسی داشتند - اما سوالول از صحبت در مورد جزئیات رابطه خود با فانگ خودداری کرده است.

در عین حال، جمهوری خلق چین "تلاش‌های کوچکی" برای افزایش اختلافات داخلی آمریکا در رسانه‌های اجتماعی از طریق تبلیغ محتوایی در مورد جنگ اسرائیل با حماس انجام داده است، موضوعی که ائتلاف حزب دموکرات را دچار شکاف کرده است.

مقامات اداره اطلاعات ملی آمریکا روز جمعه فاش کردند که دیگر کمپین های نفوذ خارجی علیه مقامات دولتی و ایالتی در سراسر کشور در حال انجام است.

ایران بار ها از زبان مقامات رسمی ( وزارت خارجه و نمایندگی دائم ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک) تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا را رد کرده و این مساله را یک فرافکنی از سوی دولت واشنگتن برای سرپوش گذاشتن روی شکاف ها و اختلافات داخلی و فضای قطبی فزاینده در این کشور دانسته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ