یکی از استارتاپ‌ها انویدیا و مایکروسافت را به نقض پتنت‌ها و تشکیل کارتل متهم کرد

اقتصاد ایران: ادعا شده است که انویدیا و مایکروسافت پتنت‌های مربوط به تراشه هوش مصنوعی یکی از استارتاپ‌ها را نقض کرده‌اند.

استارتاپی که یکی از بنیان‌گذاران یاهو و مدیر ارشد فناوری اینتل آن را تأمین مالی کرده است، از انویدیا و مایکروسافت به‌دلیل نقض پتنت خود با موضوع «نوآوری مهم در تراشه‌های هوش مصنوعی» شکایت کرده و مدعی است که این شرکت‌ها با تشکیل کارتل خرید، به‌دنبال کاهش ساختگی قیمت‌ پردازنده بوده‌اند.

Xockets، استارتاپ مستقر در تگزاس، می‌گوید که انویدیا حق مالکیت فناوری واحد پردازش داده (DPU) او را نقض کرده است. تراشه‌ی مذکور به بهبود کارایی زیرساخت‌های ابری با شتاب‌دهی به پردازش‌های داده‌محور کمک می‌کند.

به‌نقل از ورج، Xockets ادعا می‌کند پس از اینکه فناوری DPU خود را در سال ۲۰۱۵ به‌طور عمومی به‌نمایش گذاشت، شرکتی موسوم‌ به Mellanox پتنت آن‌ را نقض کرد و تیم سبز با تصاحب این شرکت در سال ۲۰۲۰، این نقض پتنت را به‌ارث برد.

ادعای دیگر تیم Xockets این است که سه مدل DPU انویدیا با نام‌های BlueField و ConnectX و NVLink Switch براساس فناوری پتنت‌شده‌ی آن‌ها ساخته شده‌اند. این استارتاپ مایکروسافت را به نقض پتنت‌های خود نیز متهم و ادعا می‌کند که غول فناوری ردموندی‌ به‌عنوان مشتری انویدیا، به سرورهای هوش مصنوعی ساخت این شرکت که از DPU‌های مذکور استفاده می‌کنند، دسترسی ویژه دارد.

افزون‌براین، Xockets انویدیا را به انحصار بازار سرورهای هوش مصنوعی متهم کرده است و ادعا می‌کند که این شرکت به‌همراه مایکروسافت، در کارتل خرید از‌طریق سازمانی به نام RPX شرکت کرده است؛ شرکتی که به‌گفته‌ی Xockets، «به درخواست غول‌های بزرگ فناوری برای ایجاد و تسهیل کارتل‌های خریداران برای مالکیت معنوی تشکیل شده است.»

مقالات مرتبط
  • تغییر استراتژی انویدیا ممکن است عرضه گرافیک‌های RTX 50 را به تأخیر بیندازد
  • انویدیا احتمالاً تا دهه آینده ۵۰ تریلیون دلاری می‌شود

طبق ادعای Xockets، سازمان RPX به اعضایی مانند انویدیا و مایکروسافت اجازه می‌دهد تا به‌طور مشترک نوآوری‌هایی مانند آنچه Xockets انجام داده است، تحریم کنند تا قیمت‌ها را ارزان‌تر از مقدار پیشنهادی به هر شرکت نگه دارند. ازطریق این کارتل ادعایی، مایکروسافت و انویدیا می‌توانند برای انحصار پلتفرم‌های سخت‌افزاری لازم برای هوش مصنوعی مولد اقدام کنند.

پارین دلال، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ Xockets، در‌حال‌حاضر مهندس ارشد یادگیری ماشین و هوش مصنوعی گوگل است. باوجوداین، به‌نظر نمی‌رسد که گوگل دخالتی در این دعوا داشته باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ