پیشینه تاریخی اقلیمی و فرهنگی هرمزگان باید مطالعه شود

اقتصاد ایران: بندرعباس- نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی گفت : ما نیازمند این هستیم که پیشینه تاریخی، اقلیمی و فرهنگی استان هرمزگان مطالعه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد آشوری در نشستی با محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ضمن تبریک انتصاب صالحی امیری به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: حضور صالحی امیری یک فرصت است و ایشان را وزیری مؤثر می‌دانم.

وی در ادامه با تشکر از روند رو به رشد میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان افزود: استان هرمزگان ظرفیت زیادی در حوزه‌های مواریث فرهنگی، گردشگری، اکو توریسم، گردشگری دریایی بر اساس اقتصاد دریا پایه و صنایع‌دستی دارد که بر همین اساس طرح جامعی در این سه حوزه تدوین شود.

آشوری اظهار کرد: زمانی که میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باهم تجمیع شد نگاه راهبردی بر این بود که از میراث‌فرهنگی ظرفیت اقتصادی، دیپلماسی سیاسی و فرهنگی و اقتصاد پایه رشد کند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه حفظ مواریث فرهنگی در جای خود به شکل دادن هویت ملی و منطقه‌ای کمک می‌کند، افزود: از درون میراث‌فرهنگی می‌توانید گردشگری را فعال و صنایع‌دستی را عرضه کنیم و باید از همه این ظرفیت‌ها در جهت اقتصاد پویای هرمزگان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه هویت فرهنگی ما به دلیل مدون نبودن در معرض چالش‌های زیادی است، گفت: ما هرمزگانی‌ها خلأ اساسی در این زمینه‌داریم و این خلأ باعث شده در معرض چالش‌های زیادی قرار گیریم.

آشوری افزود: برای تدوین طرح جامع فرهنگی جلسه مشترکی با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی تشکیل شود که اگر این اتفاق رقم بخورد می‌توانیم مرکز هرمزگان شناسی را احیا و ساماندهی کنیم.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مرکز هرمزگان شناسی در کنار روند جاری در حوزه گردشگری می‌تواند اشتغال ایجاد کند، اظهار کرد: اشتغالی که در این بخش ایجاد می‌شود جنس‌اش ارزان‌تر و گستره‌اش پهناورتر خواهد بود.

وی عنوان کرد: احیا مرکز هرمزگان شناسی هم احیا فرهنگ بومی و میراث‌فرهنگی است که برای این کار سازوکارهای مختلفی در حوزه آموزش، مهارت افزایی و پژوهش وجود دارد و نیازمند طرح جامعی داریم.

آشوری در بخش دیگری از سخنان خود به تأسیس بنیاد دایره‌المعارف هرمزگان اشاره کرد و افزود: ما نیازمند این هستیم که پیشینه تاریخی، اقلیمی و فرهنگی استان هرمزگان مطالعه شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در این حوزه دچار چالش جدی هستیم، گفت: زیرساخت فرهنگی ما در معرض آسیب است و باید برآمده از اندیشه مطالعه فرهنگی باشد.

وس افزود: نقطه عزیمت اقتصاد پویا و اشتغال پایدار ایجاد فضای جنب‌وجوش می‌تواند باشد و موانع آن زیرساخت‌های فرهنگی است.

آشوری اظهار کرد: اندیشه مطالعه فرهنگی استان هرمزگان منسجم و مدون نبوده، تلاش‌هایی شده اما این تلاش‌ها منسجم نبوده و باید در قالب دانشنامه و دایره‌المعارف هرمزگان مدون شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی افزود: این کار را باید با عزم راسخ دنبال کنیم، اگر استان هرمزگان بخواهد جهش توسعه‌ای پیدا کند باید بفهمیم کجای تاریخ قرار داریم، پیشینه‌مان چیست، نگاهمان به آینده کجاست و قرار است چه‌کار انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از داشته‌های ما هویت‌سازی فرهنگی و جعل هویت می‌کنند، گفت: به‌نوعی نتوانسته‌ایم از داشته‌هایمان صیانت کنیم.

آشوری تأکید کرد: برای صیانت از داشته‌هایمان ابتدا باید آن‌ها را بشناسیم و نیازمند یک نو زایش فرهنگی هستیم.

در پایان نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی از اعلام آمادگی مجمع نمایندگان استان برای توسعه و رشد صنعت گردشگری و صنایع دستی و همکاری با اداره کل میراث فرهنگی خبر داد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ