چگونه کلیدهای اضافه روی ماوس را سفارش‌‌سازی کنیم؟

اقتصاد ایران: اگرچه ماوس‌های برندهای مطرح مثل ریزر از نرم‌افزار اختصاصی سفارشی‌سازی عملکرد کلیدها بهره می‌‌برند اما برای سایر ماوس‌ها باید از روش دیگری استفاده کرد.

اکثر مدل‌های ماوس کامپیوتر معمولاً سه دکمه دارند که شامل کلیک راست، کلیک چپ و چرخ اسکرول می‌شود. برخی ماوس‌ها به‌خصوص مدل‌های گیمینگ چند کلید اضافه دراختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتواند از آن‌ها در بازی یا هنگام کار با نرم‌افزارهای مختلف استفاده کنند.

شما می‌توانید کلیدهای اضافه‌ی ماوس را علاوه‌بر بازی، برای بهبود جریان کاری خود سفارشی‌سازی کنید. به‌عنوان مثال من ماوسی خریدم که دو کلید اضافه دراختیارم قرار می‌دهد و به‌دلیل شرایط کاری، نیاز داشتم یکی از آن‌ها را برای کپی و دیگری را برای Paste سفارشی‌سازی کنم. البته می‌توان این کلیدها را تقریباً برای هر میان‌بر یا کار دیگری تنظیم کرد.

اگرچه بهترین ماوس های بی سیم و سیمی، معمولاً نرم‌افزاری اختصاصی برای سفارشی‌سازی کلیدها ارائه می‌دهند، اما درصورتی‌که از ماوس‌های برندهای متفرقه استفاده کنید، حتی امکان دارد نرم‌افزار رسمی مایکروسافت از آن مدل پشتیبانی نکند؛ در این شرایط باید از ابزارهای دیگری برای سفارشی‌سازی دکمه‌های اضافه‌ی ماوس استفاده کنید.

فهرست مطالب
  • سفارشی‌سازی دکمه‌ی ماوس‌های برندهای شناخته‌شده
  • سفارشی‌سازی دکمه‌های ماوس با نرم‌افزار مایکروسافت
  • سفارشی‌سازی دکمه‌های اضافه ماوس با X-Mouse
  • سفارشی‌سازی کلیدهای ماوس برای هر نرم‌افزار به‌طور مجزا

سفارشی‌سازی دکمه‌ی ماوس‌های برندهای شناخته‌شده

ماوس ریزر کبرا پرو / Razer Cobra Pro از نمای بالا
Razer

شرکت‌هایی مثل ریزر یا لاجیتک، مدل‌های مختلفی از ماوس را روانه‌ی بازار کرده‌اند که برخی آن‌ها حتی چهار دکمه‌ی اضافه دراختیارتان قرار می‌دهند. اگر از این مدل‌ها استفاده می‌کنید، سفارشی‌سازی دکمه‌های اضافه واقعاً آسان خواهد بود. بدین‌منظور کافی است نرم‌افزار مخصوص برند ماوس خود را دانلود و دکمه‌ها را طبق نیاز خود سفارشی‌سازی کنید.

سفارشی‌سازی دکمه‌های ماوس با نرم‌افزار مایکروسافت

ماوس گیمینگ لاجیتک G Pro X Superlight 2

مایکروسافت نرم‌افزاری به نام Mouse and Keyboard Center منتشر کرده است که از طیف گستره‌ای از ماوس‌ها و کیبوردها پشتیبانی می‌کند. پس‌از دانلود این ابزار درصورتی‌که از ماوس شما پشتیبانی کند، امکان سفارشی‌سازی دکمه‌ها را دراختیارتان قرار خواهد داد.

درصورتی‌که از ماوس برندهای کم‌تر شناخته‌شده استفاده می‌کنید، احتمالاً نرم‌افزار Mouse and Keyboard Center مایکروسافت از آن پشتیبانی نمی‌کند و پیامی مثل تصویر زیر به شما نمایش خواهد داد.

تصویری از برنامه microsoft mouse and keyboard center
زومیت

اگر نرم‌افزار مایکروسافت Mouse and Keyboard Center از ماوس شما پشتیبانی نکرد، راهکار دیگری پیش‌روی شما قرار دارد که روشی ساده و آسان برای سفارشی‌سازی کلیدهای ماوس ارائه می‌دهد.

سفارشی‌سازی دکمه‌های اضافه ماوس با X-Mouse

اگر به‌هر دلیلی از ماوس‌های ساخت شرکت‌هایی که چندان شناخته‌شده نیستند استفاده می‌کنید، به‌احتمال زیاد دو راهکار فوق برای سفارشی‌سازی کلیدهای اضافه برای شما کاربرد نخواهد داشت، اما جای نگرانی نیست زیرا ابزار بسیار قدرتمندی به نام X-Mouse Button Control برای اینکار وجود دارد که از هر مدل ماوسی چه سیمی و چه بی‌سیم از هر برندی پشتیبانی می‌کند.

برای سفارشی‌سازی کلیدهای اضافه و حتی کلید‌های پیش‌فرض ماوس خود با استفاده از نرم‌افزار X-Mouse، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • نرم‌افزار X-Mouse Button Control را از سایت رسمی این نرم‌افزار دانلود و روی کامپیوتر ویندوزی خود نصب کنید.
صفحه اصلی برنامه X-mouse button control
زومیت
  • از اتصال ماوس سیمی یا بی‌سیم خود به کامپیوتر اطمینان حاصل کنید.
  • در صفحه‌ی اصلی نرم‌افزار و در تب Layer 1 چندین دکمه مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی دکمه‌های ماوس خود، ابزار سفارشی‌سازی خاص آن دکمه به رنگ نارنجی چشمک خواهد زد.
شناسایی کلیدهای اضافه ماوس در برنامه X-mouse button control
زومیت
  • پس‌از مشخص‌شدن دکمه‌ی موردنظر، ازطریق منوی کشویی مقابل آن، عملکرد موردنظرتان را برای اجراشدن هنگام فشردن آن کلید انتخاب و درنهایت روی دکمه‌ی Apply کلیک کنید.
تنظیم عملکرد سفارشی کلیدهای ماوس در برنامه X-mouse button control
زومیت

به‌همین راحتی شما موفق شدید کلیدهای اضافه‌ی ماوس خود را سفارشی‌سازی کنید. علاوه‌بر عملکردهایی مثل کپی، کات، بستن پنجره، مینیمایز و موارد مشابه، می‌توان از کلیدهای اضافه‌ی ماوس برای باز کردن نرم‌افزار دلخواه، مرورگر وب، جابه‌جایی بین دسکتاپ‌های مجازی ویندوز و تقریباً هر کار دیگری استفاده کرد.

سفارشی‌سازی کلیدهای ماوس برای هر نرم‌افزار به‌طور مجزا

X-Mouse Button Control به شما اجازه می‌دهد کلیدهای ماوس را برای هر نرم‌افزار خاصی به‌طور جداگانه سفارشی‌سازی کنید که این ویژگی یکی از بهترین قابلیت‌های بازار مذکور به‌حساب می‌‌آید. به‌عنوان مثال تمایل دارید در نرم‌افزار فتوشاپ، کلید اضافه‌ی ماوس عملکرد کپی را انجام دهید اما در نرم‌افزار ورد، کل متن تایپ‌شده را انتخاب کند.

مقالات مرتبط:
  • راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ بازار [آبان ماه ۱۴۰۲]
  • بهترین ماوس‌های گیمینگ ریزر؛ از Viper V2 Pro تا Deathadder Essential

برای سفارشی‌سازی کلیدهای ماوس برای هر نرم‌افزار به‌طور مجزا، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • نرم‌افزار X-Mouse Button Control را باز کنید و از پنل سمت چپ، روی دکمه‌ی Add کلیک کنید.
  • فایل اجرایی نرم‌افزار موردنظر، به‌عنوان مثال مایکروسافت اج را از لیست موجود انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با کلیک روی دکمه‌ی سه‌نقطه مقابل فیلد Application، فایل exe آن نرم‌افزار را انتخاب کنید. درنهایت در بخش Description نام دلخواه خود را برای قرارگیری در فهرست X-Mouse وارد کنید.
افزودن برنامه جدید به X-mouse button control
زومیت
  • اکنون با انتخاب نام نرم‌افزار که به فهرست سمت چپ برنامه اضافه شده است، کلید‌های ماوس را با همان روشی که در بخش قبلی گفته شد، سفارشی‌سازی و سپس روی دکمه‌ی Apply کلیک کنید.
سفارشی سازی دکمه های ماوس برای برنامه دلخواه در X-mouse button control
زومیت
  • مراحل ۱ تا ۳ را برای نرم‌افزارهای دیگر تکرار کنید.

اکنون با بازکردن هر یک از نرم‌افزارهای ثبت‌شده در X-Mouse Button Control، کلیدهای ماوس شما به‌طور خاص برای کارکردهای سفارشی موردنظرتان در آن برنامه تنظیم خواهد شد.

برند ماوس شما چیست؟ آیا دکمه‌های اضافه‌ی ماوستان را سفارشی‌سازی کرده‌اید؟ شما برای این کار از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کنید؟

سوالات متداول

  • آیا امکان سفارشی‌سازی عملکرد کلیدهای اضافه‌ی ماوس وجود دارد؟

    بله. شما می‌توانید با استفاده از نر‌م‌افزار اختصاصی ماوس‌های لاجیتک و ریزر و سایر برندهای شناخته شده، تمام ویژگی‌های ماوس خود ازجمله عملکرد کلیدهای اضافه را سفارشی‌سازی کنید. همچنین برای سایر ماوس‌ها ابزار Microsoft Mouse and Keyboard Center و نرم‌افزار X-Mouse Button Control بهترین گزینه‌ها هستند.

  • آیا می‌توان عملکرد هر کلید ماوس را در هر نرم‌افزاری به‌طور جداگانه سفارشی‌سازی کرد؟

    بله. با نرم‌افزارهای رسمی برندهای شناخته‌شده‌ی سازنده‌ی ماوس مثل ریزر می‌توان عملکرد کلیدها در هر نرم‌افزار یا بازی به‌طور جداگانه سفارشی‌سازی کرد. البته نرم‌افزار X-Mouse Button Control نیز امکانات قدرتمندی برای اینکار دراختیار شما قرار می‌دهد و از انواع مدل‌های ماوس هر برندی پشتیبانی می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ