سودان خواستار همکاری راهبردی با چین شد

اقتصاد ایران: رئیس شورای حاکمیتی سودان در دیدارش با رئیس جمهور چین خواستار همکاری راهبردی با پکن شد و از حمایت نظامی چین از سودان قدردانی کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشست «مجمع همکاری چین – آفریقا» تحت عنوان « نوین سازی و ایجاد یک جامعه میان چین و آفریقا با آینده مشترک» در پکن برگزار شد.

در این نشست رهبران کشورهای آفریقایی و چین درباره نوین سازی کشاورزی، توسعه صنایع، صلح و امنیت و تحکیم حاکمیت ملی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند. این نشست دیروز به کار خود پایان داد.

در حاشیه نشست پکن، ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان به دیدار «شی جین پینگ » رئیس جمهور چین رفت و درباره گسترش روابط دوجانبه با او گفت‌وگو کرد.

در این دیدار ژنرال برهان به مواضع چین در حمایت از سودان در مجامع بین‌المللی اشاره و تصریح کرد: سودان مشتاق همکاری با چین به منظور ایجاد یک مشارکت راهبردی است که به سود مردم دو کشور باشد.

بر اساس بیانیه دفتر شورای حاکمیتی سودان، وی با اشاره به نقش چین در استخراج نفت و اجرای پروژه‌های زیر ساختی در سودان گفت: خارطوم خود را ملزم می‌داند بسترهای لازم را برای سرمایه گذاری چین در سودان فراهم کند.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، ژنرال برهان با قدردانی از حمایت نظامی و امنیتی چین از سودان اظهار داشت: ما مصمم هستیم به شورش در کشورمان پایان دهیم، شورشی که به رهبری نیروهای واکنش سریع علیه دولت و نهادهای دولتی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد : سودان در برابر طرح توطئه‌ای قرار گرفته است که در پس پرده آن شماری از دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی قرار دارند. اینان مخالف ثبات و امنیت سودان هستند.

در این دیدار رئیس جمهور چین با ابراز امیدواری درخصوص گسترش همکاری های پکن – خارطوم اظهار داشت: چین با نگرانی وضعیت سودان را تحت نظر دارد و امیدوار است هر چه سریع تر ثبات و امنیت به این کشور باز گردد.

امضای توافقنامه نظامی میان دو کشور

در حاشیه سفر هیئت سودان به پکن توافقنامه نظامی میان این کشور و شرکت چینی «پولی» به امضاء رسید. این توافقنامه درخصوص همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های حیاتی و دفاعی است.

بر اساس بیانیه شورای حاکمیتی، این توافقنامه در چارچوب حمایت‌های دفاعی موثر در محورهای مختلف نظامی است و به ارتقای سطح دفاعی و امنیتی کشور کمک می‌کند.

همچنین در سفر هیئت سودان به چین توافقنامه‌ای در زمینه تولید برق میان خارطوم و یک شرکت چینی به امضاء رسید.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ