دسترسی دانشگاه‌ها به ابزار هوش مصنوعی «اسکوپوس» فراهم شد

اقتصاد ایران: رئیس شورای تأمین منابع علمی کشور از برقرار شدن امکان دسترسی دانشگاه‌ها به ابزار اسکوپوس ای آی (Scopus AI) خبر داد.

دکتر محمد حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ابزار «اسکوپوس هوشمند» توضیح داد: ابزار هوش مصنوعی اسکوپوس (Scopus AI) یک ابزار جستجوی هوشمند است که به کمک هوش مصنوعی مولد (GenAI) ایجاد شده است. این ابزار با بهره گیری از شبکه مفاهیم زبانی و با ساختار زبان طبیعی امکان جستجوهای مهفومی و ارائه پاسخ‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این ابزار در واقع درک پژوهشگر از محتواهای موجود در داده‌های کلان ذخیره شده در پایگاه دانش این مجموعه را افزایش می‌دهد و بینش پژوهشگران را غنی‌تر می‌سازد. طبق اعلام الزویر، این راه حل با همکاری نزدیک با جامعه دانشگاهی ساخته شده است و به عنوان راهنمای قابل اعتماد پژوهشگران از طریق گستره وسیع دانش موجود در اسکوپوس، بزرگترین پایگاه داده چکیده و استنادی چند رشته‌ای عمل می‌کند.

رییس پژوهشگاه ایرانداک با اشاره به فراهم کردن دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی گفت: اخیراً با تلاش‌های ایرانداک، دسترسی به پایگاه‌های الزویر از سوی دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، عضو شورای تامین منابع علمی برقرار شده است. همچنین با هماهنگی‌های انجام شده، دسترسی به اسکوپوس هوشمند نیز از این هفته برای دانشگاه‌ها برقرار شده است.

حسن‌زاده در مورد مزایای استفاده از اسکوپوس هوشمند توضیح داد: با استفاده از اسکوپوس هوشمند، پژوهشگران به راحتی می‌توانند فراتر از جستجوهای سنتی که به بازیابی رکوردهای موجود در پایگاه‌های داده می‌انجامید به پاسخ‌های غنی‌سازی شده از طریق شبکه واژگانی و همچنین هدفمند به پرسش‌های به زبان طبیعی دسترسی داشته باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ