صنعت خودرو سزاوار توجه بیشتر است

اقتصاد ایران: حسین نظریان در سرمقاله امروز ( شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « توجه بیشتر به صنعت خودرو » پرداخت

رئیس شورای سیاستگزاری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

براساس رسوم و سنت‌های متداول بــــا روی کــار آمــــدن دولــت جدید، هــمه منــتظر تغییرات و ســپـــردن منـــاصـــب مـــهـــم و کـــلـــیــدی بــــــه چــــهــــره‌هــــای مــــورد اعـــــتـــمـــاد و کاردان وزیر تازه هستند.

درحالی‌که چند روز از کسب رأی‌اعتماد و آغاز به کار دولت چهاردهم می‌گذرد در بعضی از عرصه‌های مهم صنعت مانند خودروسازی و قطعه‌سازی شاهد اقدامات درخوری نیستیم چون هنوز برنامه‌های تولید و قطعه و مجموعه برای شش‌ماهه دوم سال تدوین و ابلاغ نشده است!

شاید به همین دلیل است که در جاده‌مخصوص حالت بهت و انتظار دیده می‌شود این در حالی است که در جاده‌مخصوص، شش‌ماهه دوم سال را یک فرصت طلایی برای رشد و افزایش تولید می‌دانند زیرا بستر و زمینه تولید فراهم‌تر از شش‌ماهه نخست سال بوده و تهدیدهایی مانند قطع برق و ... وجود ندارد.

می‌دانیم که وزیر قبلی صمت میزان تولید امسال صنعت خودرو را یک‌میلیون‌و ۷۰۰هزار دستگاه اعلام کرده بود و در حالی که به پایان شش‌ماهه اول سال نزدیک شدیم، مجموع تولید انواع خودرو به ۵۰۰هزار دستگاه هم نرسیده است و اگر وضع به همین منوال پیش برود در پایان شش‌ماهه دوم مجموع تولید خودروها حتی به یک‌میلیون دستگاه هم نخواهد رسید که تبعات اصلی آن بازار خودرو را دچار التهابات شدید خواهد کرد!

فراوموش نکنیم که هم‌اکنون میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان؛ مرز یک‌صدهزار میلیارد تومان را پشت سر نهاده و به ۱۰۵هزار میلیارد تومان رسیده است. ازسوی‌دیگر خودروسازان و قطعه‌سازان می‌گویند شرایط نامطلوب فعلی این دو صنعت را به طور مکتوب هم به مجلس شورای اسلامی و هم به دولت اعلام کردیم و همچنان منتظر تصمیمات و اقدام جدی این دو قوه هستیم. این در حالی است که به‌گفته مدیران صنعت خودرو و صاحبان واحدهای قطعه‌سازی هنوز تکلیف ارزهای اختصاص‌داده‌شده به این دو صنعت مشخص نیست و نظام بانکی همراهی‌های لازم را با آنها ندارد.

به قول حضرت سعدی که فرمود:

سـرچشـمه شاید گشودن به بیـل
چو پُر شد نشاید که بستن به پیل!

علاوه‌بر حقایق فوق‌الذکر متاسفانه بعضی‌ها بازهم به دنبال عرضه مجدد خودرو از طریق بورس کالا هستند. معلوم نیست اجرای دوباره یک طرح شکست‌خورده چرا باید مجددا مطرح و یا احتمالا عملی شود! در صورت عرضه خودرو از طریق بورس کالا باید در انتظار نابسامانی شدید در بازار خودرو بود.

فرجام‌سخن‌اینکه: گفتنی بسیار است و با عنایت به مطالب مطروحه روی سخن با جناب آقای اتابک؛ وزیر محترم «صمت» است که اگر معتقد به تغییرات در مدیریت بعضی از سازمان‌های مهم و کلیدی مانند سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و یا تغییر در مدیریت بعضی از واحدهای خودروساز هستید که انتخاب همکاران جدید حق مسلم شماست؛ با دقت و فوریت به این مهم اقدام نمایید تا کلیه امور در مجاری درست و صحیح قرار گرفته و هدف‌های رشد و توسعه در این دو صنعت تحقق یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ