گروهک‌های کوملە و دموکرات در عراق چگونه کیش و مات شدند؟

اقتصاد ایران: اعضای گروهک تروریستی کوملە، مستقر در اردوگاه‌های زرگویز، زرگویزله و بانه‌گه‌وره در استان سلیمانیە اقلیم کردستان، خلع سلاح و بە اردوگاهی دور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران تبعید شدند.

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل: شش ماه پس از حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مقر احزاب کُرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان عراق، توافق‌نامه امنیتی میان تهران و بغداد برای خلع سلاح این احزاب در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ امضا شد.

طبق این توافق، ایران تا ۲۸ شهریور ماه سال گذشتە به عراق مهلت داد، تا احزاب کرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان، کە تهدید امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران هستند؛ خلع سلاح و اردوگاه‌های نظامی آنان را پلمپ کند.

این توافق‌نامه امنیتی کە باحضور علی شمخانی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران و قاسم الاعرجی، مشاور شورای امنیت ملی عراق و ریبر احمد وزیر داخله اقلیم کردستان و با حضور محمد شیاع سودانی نخست‌وزیر عراق، امضا شد تاکنون بە صورت کامل اجرایی نشدە بود.

روز پنج شنبە هفتە گذشتە و در آستانە سفر رئیس جمهور ایران بە عراق و اقلیم کردستان، یکی از مهمترین مفاد توافقنامه امنیتی میان عراق و ایران و اقلیم که تخلیه سه اردوگاه احزاب معاند ایران در استان سلیمانیه و در نزدیکی مرزهای غربی ایران بود، وارد مرحله اجرایی شد.

تبعید و خلع سلاح

همە اعضا و خانوادەهای سە شاخە کومله کردستان ایران، کومله زحمتکشان کردستان و کومله شاخە سازمان حزب کمونیست ایران، اردوگاه‌های محل اقامت خود در استان سلیمانیە اقلیم کردستان عراق، در منطقە زرگویز، زرگویزلە و بانە گەورە را تخلیە کردەاند و تمام سلاح‌های سنگین و نیمە سنگین خود و تجهیزات لجستیکی را تسلیم نیروهای امنیتی وابستە بە حزب اتحادیە میهنی کردستان (حزب جلال طالبانی رئیس جمهور فقید عراق) کردەاند.

حزب اتحادیە میهنی یا همان یکیتی مدیریت استان سلیمانیە اقلیم کردستان را برعهدە دارد و اجرایی کردن این بند از توافقنامە میان ایران و عراق بە این حزب کرد اقلیم، سپردە شدە بود.

کمیته مرکزی کوملە دیروز اعلام کرد: بیش از دو سال با حکومت اقلیم کردستان مذاکرە کردیم کە از انتقال و تبعید نیروهای کوملە از منطقە زرگویز منصرف شود، اما حکومت اقلیم کردستان و دولت عراق تاکید کردند طبق قرارداد امنیتی تهران_ بغداد و در راستای حفظ امنیت مرزهای مشترک با همسایگان، باید سە اردوگاه زرگویز، زرگویزلە و بانەگەورە در مجاورت مرزهای غربی ایران تخلیە شود.

گروهک‌های کوملە و دمکرات در عراق چگونه کیش و مات شدند؟



در بیانیە این گروهک آمدە است: مجبور شدیم تمام تجهیزات سنگین و نیمە سنگینی کە این سال‌ها انبار کردە بودیم بە نیروهای اتحادیە میهنی تحویل دهیم. لازم بە ذکر است کە این تجهیزات طی مدت چهار دهە از طرف بعثی‌ها، آمریکا، اسرائیل و کشورهای دشمن ایران، بە گروهک‌ها کرد معاند ایران هدیە دادە شدە بود.

اعضا گروهک منحلە کوملە بە صورت گام به گام و در چند مرحلە از نزدیک مرزهای ایران بە اردوگاه سورداش در نزدیکی شهرستان دوکان در ۴۰ کیلومتری عمق سلیمانیە تبعید می‌شوند و بە طور کامل از مرزهای ایران اسلامی فاصلە خواهند گرفت.

کوملە ها از این پس برای خروج از اردوگاه سورداش کە سال ۲۰۱۴ و با همکاری دولت اقلیم کردستان و وزارت مهاجرت و پناهندگان عراق برای اسکان خانوادەهای داعشی ساخته شده بود، باید مجوز تردد در داخل شهر بگیرند و مانند یک پناهندە سیاسی مشمول قوانین عبور و مرور خواهند شد و بە هیچ عنوان اجازە نزدیک شدن بە مرز یا استفادە از سلاح نظامی را ندارند و باید بە مرور از عراق هم خارج شوند. آنها دیگر مانند سابق فرصت اقدامات خرابکارانە و وارد کردن ضربە امنیتی بە ایران را نخواهند داشت.

استرداد سران گروهک‌های تروریست

تحویل دادن افراد تحت تعقیب که در عضویت احزاب کرد معاند ایران هستند نیز بخشی از توافق‌نامه امنیتی میان تهران و بغداد است.اواخر تیرماه ۱۴۰۳ کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران اعلام کرد طبق یکی از مفاد چندگانە توافقنامە امنیتی ایران و عراق در رابطە با خنثی کردن تهدیدات گروهک‌های معاند کرد ایرانی مستقر در شمال عراق، لیستی مشتمل بر ۱۲۰ نفر از رهبران و اعضای احزاب تروریستی و تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان بە دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان ارائە شدە است کە در صورت روئیت در خاک عراق، باید فوراً دستگیر و بە ایران مستردد شوند.

گفتە می‌شود در این لیست نام سران و رهبران احزاب معاند کرد از جملە رهبران، کوملە و دموکرات، پژاک و پاک و کسانی کە دستشان بە خون مردم ایران آلودە است، وجود دارد.

تبعید دموکرات‌ها

پیش از انتقال اعضا کوملە از مجاورت مرزهای ایران بە یک اردوگاه دورافتادە، نیروهای امنیتی اقلیم کردستان، اعضای حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) را هم ناچار کردند در راستای اجرای خواستەهای ایران، پس از سه دهه، مقر اصلی خود در کوی سنجق معروف به قلعه دموکرات در گردەچال نزدیک بە شهر اربیل پایتخت اقلیم کردستان را ترک کنند. اعضا این این حزب در زمان انتقال به کمپ، خلع سلاح شده بودند و همە تجهیزات آنها تحویل نیروهای وابستە بە حزب آقای بارزانی دادە شد.

تأثیرات امنیتی خنثی شدن گروهک‌های معاند

دشمنان ایران بە ویژە اسرائیل، آمریکا و انگلیس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بە کمک و هدایت کردن گروە ها و احزاب معاند با اسم رمز قومیت و مذهب بە دنبال ضربەزدن بە ملت و خاک ایران اسلامی بودە و هستند. آنها ثابت کردەاند در این راستا از هیچ جنایتی فروگذار نخواهند کرد و در بزنگاە های تاریخی این کشور بە ویژە در آشوب‌های سالهای اخیر در ایران، با هدایت صحنه، پشتیبانی عملیاتی و روانی، تأمین لجستیکی فرستادن نیروی تروریست و آدم کش‌های سابقەدار و همچنین طراحی اقدامات تروریستی و ایذایی در صدد ایجاد آشوب و راە انداختن کشتار در کشور بودەاند.

گروهک‌های کوملە و دمکرات در عراق چگونه کیش و مات شدند؟

در این میان گروهک‌های معاند کرد مستقر در مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان نیز با سو استفادە از موقعیت جغرافیایی کوهستانی و صعب العبور بودن مرزهای غربی کشور، بە توصیە اربابان غربی خود هر از گاهی اقدامات ضدامنیتی علیە ایران انجام می‌دادند.اگرچه طی سالهای متمادی این گروهک‌های منفور زیر ضرب نیروهای امنیتی و نظامی ایران بودەاند و زمین گیر شدە بودند اما گاهاً با ورود بە مرزهای ایران و بە شهادت رساندن مرزبانان و مردم محلی این مناطق، نقشە دشمنان نظام برای برهم زدن آرامش کشور را عملی می‌کردند کە با این تبعید و خلع سلاح عملاً کیش و مات شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ