پتانسیل‌سنجی ۳۲هزار مگاواتی احداث نیروگاه خورشیدی در ایران

اقتصاد ایران: مدیرعامل توانیر گفت: در زمینه انرژی خورشیدی تاکنون حداقل ۳۲ هزار مگاوات پتانسیل سنجی شده است در حالی که اکنون تنها حدود ۵۵۰۵۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی داریم.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: در قالب برنامه هفتم پیشرفت، صنعت برق می‌بایست ظرفیت تولید برق خود را 30 هزار مگاوات افزایش دهد که از این مقدار باید حدود 11 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر باشد که وارد مدار تولید برق کشور می‌شود.

وی با اشاره به این که در کشور ما بستر مناسبی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد، تصریح کرد: در زمینه انرژی خورشیدی تاکنون حداقل 32 هزار مگاوات پتانسیل سنجی شده است در حالی که اکنون تنها حدود 550550 مگاوات نیروگاه خورشیدی داریم.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: برای توسعه نیروگاههای کوچک انشعابی هم برنامه‌ریزی شده که بخشهای محروم جامعه و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بتوانند از طریق استفاده از تسهیلات نسبت به نصب پنلهای خورشیدی اقدام کنند.

مدیرعامل توانیر رفع مشکلات دستیابی به منابع مالی مورد نیاز برای خرید برق تولیدی از نیروگاههای تجدیدپذیر را در توسعه احداث آنها موثر دانست و گفت: نرخ خرید برق تولیدی نیروگاههای تجدیدپذیر حدود 3 هزار تومان است اما در مناطق جنوبی تعرفه برق حدود 30 تومان است؛ این به معنی آن است که باید 100 برابر قیمت برق فروخته شده به مشترکان برای خرید برق از نیروگاههای تجدیدپذیر هزینه کنیم که نیازمند بررسی و یافتن سازوکاری اصولی برای تأمین منابع آن است.

رجبی مشهدی در عین حال از تلاش برای استفاده از ظرفیتهای قانونی برای تامین مالی خرید برق تولیدی از انرژیهای تجدیدپذیر نیز سخن گفت و اضافه کرد: براساس قانون مانع‌زدایی صنعت از برق، صنایع انرژی بر باید 10 هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند که 1000 مگاوات آن باید نیروگاه تجدیدپذیر باشد.

وی در عین حال به صنایع انرژی بر توصیه کرد که با توجه به وجود ناترازی و محدودیت تامین سوخت در زمستان به استفاده از انرژیهای نو بیشتر توجه کنند. 

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه برق تولیدی برخی نیروگاهها مانند انواع خورشیدی آن هموار نیست و در شب امکان تولید برق ندارد خاطرنشان ساخت: در صورت  احداث نیروگاههای تجدیدپذیر توسط صنایع، وزارت نیرو تامین برق هموار آن را تضمین خواهد کرد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که براساس قانون، بخش اداری کشور باید 5 درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژیهای نو تامین و یا از تابلوی سبز بورس خریداری کند، تصریح کرد: در صورتی که ادارات نسبت به این امر اقدام نکنند، شرکتهای توزیع موظف به تامین برق آنها از طریق تابلوی سبز بورس خواهند بود.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: مشترکان پرمصرف در صورت عدم کاهش مصرف و یا عدم تامین بخشی از برق مورد نیاز خود از طریق انرژیهای نو، بایستی نرخ تعرفه تجدیدپذیر را بپردازند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ