شرکت‌های دولتی واردکننده غلات، سیلو نگهداری ندارند

اقتصاد ایران: عضو انجمن صنفی آردسازان با بیان اینکه شرکت‌های دولتی خریدار غلات دارای سیلو نبوده اما مبادرت به واردات می‌کنند، گفت: سازمان تعاون روستایی بدون سیلو سالانه میلیون‌ها تن غلات وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز شنبه ۱۷ شهریور نشست خبری کنفرانس غلات ایران برگزار شد. شریف نظام مافی از دست‌اندرکاران حوزه غلات در جمع خبرنگاران گفت: هر ساله کنفرانس بین‌المللی غلات در کشورهای مختلف برگزار می‌شود اما چند سالی است که از ایران دعوت به عمل نمی‌آید.

وی عنوان کرد: پس از اعمال تحریم در واقع حضور ایران در این کنفرانس جهانی ممنوع شد. پس از این مساله فعالان این حوزه تصمیم گرفتند در راستای تأمین امنیت غذایی و غلات مورد نیاز کشور در داخل، کنفرانس برگزار شود. این امر در حال انجام است و حتی از فعالان این حوزه در کشورهای مختلف نیز دعوت می‌شود.

وی افزود: زمینه‌های کار همان سرفصل‌های بین‌المللی در بخش نوآوری برای تأمین غلات مورد نیاز است زیرا هر روز اتفاق‌های جدیدی در بازار غلات جهان رخ می‌دهد که لازم است برای تأمین ذخایر استراتژیک و آینده بازار از این مباحث دور نباشیم.

مافی با اشاره به تأمین محصولات اساسی ذرت، گندم، جو، خوراک دام که پیش بینی شده امسال برنج هم به آن اضافه شود از جمله مباحث قابل پیگیری در کنفرانس غلات دانست.

قیمت تمام شده نان در کشور بالا است

در ادامه علیرضا کریمی، رئیس کانون هماهنگی زنجیره گندم، آرد و نان درباره اهداف کنفرانس غلات اظهار کرد: بارها موضوع خودکفایی هر یک از محصولات اساسی در کشور مطرح شده که در برخی هم این خودکفایی محقق شده است اما زمانی این خودکفایی مفید است که پایدار باشد.

وی توضیح داد: هنگامی تولید پایدار محقق می‌شود که از مرحله کاشت تا بازار، نیازمندی‌ها به طور شفاف، مشخص باشد. خودکفایی نیاز به زیرساخت دارد و این زیرساخت‌ها باید از تأمین بذر تا آمایش سرزمین و نظام سهام داری در مزرعه مجدد مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیس کانون هماهنگی زنجیره گندم، آرد و نان با اشاره به ضرورت تعامل بخش دولتی، خصوصی و دانشگاه اظهار کرد: تعامل بین این ۳ ضلع یکی از اهدافی است که در کنفرانس غلات پیگیری می‌شود و شاه بیت آن نان به عنوان محصول نهایی است.

وی عنوان کرد: قیمت تمام شده نان در کشور بالا است و به لحاظ کیفیت جای کار دارد. ما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که در زنجیره تأمین، قیمت تمام شده نان کاهشی باشد.

وزارت جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی قانون را رعایت نمی‌کند

در ادامه این نشست محمدرضا مرتضوی، عضو انجمن صنفی آرد سازان ایران گفت: ایران با جمعیتی بالاتر از ۸۰ میلیون نفر یکی از قطب‌های جهانی در مصرف غلات به شمار می‌رود. بنابراین ضرورت دارد تا با افزایش سطح آگاهی، دولتمردان تصمیمات درست تری اتخاذ کنند.

وی با بیان این که سالانه بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون تن غلات وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: با توجه به نوسان اقلیمی و شرایط داخلی در بخش خودکفایی کالاهای اساسی، این عدد می‌تواند به حداقل ۱۲ تا ۱۶ میلیون تن و در بالاترین حجم واردات ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن برسد. لذا ساماندهی این بازار و هزینه کرد حداقل ارز با آگاهی از روند جهانی بازار غلات شدنی است.

وی با بیان این که بین ۷ تا ۹ میلیون تن غلات وارد شده مربوط به ذرت است، یادآور شد: در دانه‌های روغنی بخش زیادی از نیازمندی داخل از طریق واردات تأمین می‌شود.

انجمن صنفی آرد سازان ایران با اشاره به شرکت‌های دولتی تأمین کننده غلات عنوان کرد: در حوزه غلات تصمیمات مهمی در شرکت پشتیبانی امور دام گرفته می‌شود. در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های زیان ده همین شرکت‌های دولتی هستند که علم و آگاهی درستی از وضعیت بازار جهانی غلات ندارند.

مرتضوی با اشاره به امنیت غذایی هم گفت: یکی از شاخص‌های مهم در تأمین امنیت غذایی، فراوانی و در دسترس بودن کالاها با قیمت مناسب برای جامعه است. این یک واقعیت است که به لحاظ زمین، آب و شرایط اقلیمی توانمندی کشور در تأمین امنیت غذایی مشخص است. در کنار این موضوع ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود نیز استفاده بهینه کنیم. به عنوان مثال، عراق بزرگترین واردکننده آرد در همسایگی ایران است اما سهم ایران در این بازار صفر است چون تصمیمات درست و به هنگام گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌ها در تأمین امنیت غذایی رعایت قانون و استانداردهای کشور برای تأمین، نگهداری و خرید کالاهای اساسی است که متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی در مورد گندم در تعیین میزان افت، قانون را رعایت نکرده و این امر در آینده تأثیر منفی در بازار کالاهای اساسی خواهد داشت.

وی با بیان این که شرکت‌های دولتی خریدار غلات دارای سیلو نبوده اما مبادرت به واردات می‌کنند، اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی کشور سالانه میلیون‌ها تن واردات غلات دارد بدون این که سیلویی داشته باشد.

این عضو انجمن صنفی آرد سازان ایران با تاکید بر این که بزرگ‌ترین چالش آینده کشور همین شرکت‌های دولتی زیان ده در حوزه غلات هستند، تصریح کرد: یکی از راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود واگذاری امور به خود مردم است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ