استادی که تارو پود وجودش با هنر قالیبافی گره خورده است

اقتصاد ایران: مشهد- محمد نعمتی مبتکر برتر سبک فرش‌های تزئینی است که تار و پود وجودش با هنر قالیبافی گره خورده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: فرش دستباف ایران گوهر تابناک و درخشان تمدن و فرهنگ کهن ایران زمین است که پس از قرن‌ها و هزاره‌ها همچنان نام عزیز ایران و ایرانی را در همه جای کره خاکی طنین افکن می‌سازد، محمد نعمتی مبتکر برتر سبک فرش‌های تزئینی که باعث اعتلا و پیشرفت این هنر شده است.

محمد نعمتی هنرمند تربت حیدریه است که در سال ۱۳۲۸ خورشیدی در روستای عبدل آباد چشم به جهان گشود، در ۶ سالگی به مدرسه رفت و در سن ۸ سالگی به دلیل علاقه زیادی که به قالی بافی داشت، این رشته هنری را انتخاب و برای یادگیری به کارگاه قالی بافی رفت، استاد چون استعداد و توانایی ذهنی و ذوق و علاقه محمد را فراتر از حد معمول دید، به او گفت تو حتماً در این رشته موفق خواهی شد، این مطلب انگیزه اش را برای ادامه مسیر بیشتر کرد.

ابتدا بدون طرح و نقشه، فقط با نگاه کردن به عکس و تصویر سازی ذهنی، شروع به بافتن می‌کرد در ادامه به بافت قالی بسنده نکرد، و شب‌ها هم به کشیدن نقشه فرش مشغول بود، عکس‌ها مورد علاقه اش را از روی وسایل مختلف، بر روی کاغذهای شطرنجی پیاده می‌کرد.

در نوجوانی و جوانی تابلو فرش‌های زیادی با طراحی و رنگرزی خود بافت و روز به روز در کارش پیشرفت کرد و آثارش مورد توجه همگان قرار می‌گرفت.

استاد نعمتی با انجام آثار فاخر و نقشه‌های تخیلی و انتزاعی و واقعی توانست صنعت فرش را ارتقا دهد و سرمشق دیگر هنرمندان شود.

او سال‌هاست با تلاش و خلق آثار زیبا و متنوع و منحصر به فرد و تربیت شاگردان فراوان به فرش اعتبار بخشیده و نشان داده، این هنر می‌تواند در هر عصر و دوره‌ای تازه و بدیع باشد.

استاد نعمتی در مورد شغل قالی بافی به عنوان یک منبع درآمد گفت: قالی بافی شغل بسیار خوبی است، بالاخص برای خانم‌ها، که می‌توانند در خانه، در فصل گرما و سرما، هم به امورات منزل برسند و وظایف همسرداری و فرزند پروری را انجام دهند و هم محل درآمدی داشته باشند، البته باید این کار را با راهنمایی استاد انجام دهند تا مسیر درست را بروند، چرا که در شرایط کنونی، تابلو بافی در بازار اشباع شده است و توجیه اقتصادی ندارد، بافندگان قالی‌هایی می‌بافند که وقتی آن را برای فروش به بازار می‌برند، پس از احتساب هزینه‌های آن، سود چندانی برایشان ندارد و به همین علت دل زده می‌شوند و انگیزه خود را برای ادامه کار از دست می‌دهند.

وی در ادامه بیان کرد: قالیبافان دوست دارند درآمد بالایی داشته باشند که این موضوع آموزش صحیح را می‌طلبد و این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر با راهنمایی افراد آگاه و با تجربه، آنها باید آثار خاصی خلق کنند که ارزش داشته باشد.

مبتکر برتر سبک فرش‌های تزئینی افزود: باید خلاقانه کار کرد و نوآوری ایجاد کرد مثلاً خیلی از آثار من منحصر به فرد است چرا که طرح و نقشه و رنگرزی نخ‌ها و بافت، همه کار خودم است و تلاش کردم اثری جدید خلق کنم.

وی بیان کرد: در شهرستان استعدادهای خوب و زیادی وجود دارد، ولی مسؤولان توجه‌ای به این مساله ندارند، در صورتی که با حمایت مسؤولان می‌شود اشتغال زایی اصولی را در شهرستان ایجاد کرد.

عشق خدمت در سرزمین مادری

نعمتی اضافه کرد: هنر قالی‌بافی با وجود من عجین شده است، استعدادی است خدادادی، هیچ چیز در این زمینه کم ندارم، هر کس مشکلی دارد، برایش برطرف می‌کنم، با لطف الهی و تلاش و پشتکار این هنر را به حد اعلا رسانده و حتی چند پله هم آن را ارتقا دادم، اگر دغدغه‌ای دارم برای این است که این هنر را قبل از اینکه دیر شود در اختیار دیگران قرار دهم، چندین بار هم به مسؤولان پیشنهاد دادم که در صورت حمایت از من تربت حیدریه را به موزه فرش تبدیل می‌کنم، تا نه در سطح کشور بلکه در سطح جهان به این نام و نشان شهره شود.

با دیدن آثارش، دهان از حیرت باز می‌ماند که چطور می‌شود در یک سانتی متر ۱۷۰ گره زد، در خارج از کشور شناخته شده و مشهورتر، حتی از شهرستان خودش است و آنچه باعث شهرت استاد در خارج از کشور شده، این است که وضوح و شفافیت تابلوی بافته شده توسط ایشان از عکس اولیه نیز بیشتر است، چرا که به گواه خودشان، بیش از اندازه به جزئیات و ظرافت‌ها و سایه‌ها توجه می‌کنند و نتیجه کار، تابلو فرشی می‌شود که از عکس هم زیباتر و شفاف‌تر است.

وی سفارش‌های زیادی از کشورهای مختلف اروپایی و حوزه خلیج فارس دارند که توسط واسطه‌ها صورت می‌گیرد و همچنین پیشنهادهای از چهار کشور داشته اند که استاد را برای آموزش این هنر با ارزش به کشور خود ببرند و مبالغ هنگفتی پیشنهاد داده اند، ولی قبول نکردند، به خاطر اینکه دوست دارند در مملکت خود خدمت کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ