پنج اشتباه مهلک نکونام که به اخراج منتهی شد

اقتصاد ایران: داستان جواد نکونام و استقلال به فصل پایانی‌اش رسیده و این سرمربی احتمالا امروز از سمت خود برکنار می‌شود.

برترین‌ها: داستان جواد نکونام و استقلال به فصل پایانی‌اش رسیده و این سرمربی احتمالا امروز از سمت خود برکنار می‌شود. داستانی که شروعی باشکوه و رویایی برای او داشت زیرا پس از جدایی ساپینتو از استقلال، هواداران این تیم فقط یک نام را صدا زدند: جواد نکونام

او که امضای هواداران را پای قرارداد خود می‌دید خیالش از بابت حمایت آبی‌دلان راحت بود و تنها دغدغه آن روزهایش بستن یک تیم قدرتمند بود.

حجت کریمی، مدیرعامل وقت استقلال در آن زمان با توجه به درخواست این سرمربی مهرداد محمدی و آرمین سهرابیان را جذب کرد اما این مدیر بی تجربه با سرگرم شدن به موش و گربه‌بازی علیرضا بیرانوند، هم چندین گزینه نقل و انتقالاتی خوب را از دست داد و هم در جذب دروازه‌بان رقیب ناکام ماند تا جایش را به علی خطیر بدهد.

پنج اشتباه مهلک نکونام که به اخراج منتهی شد

اختلاف با خطیر

جواد نکونام در همان ابتدای دوران مدیریت خطیر به دیدار او رفت و لیست نقل و انتقالاتی خود را به این مدیر جوان تحویل داد اما تعلل خطیر در جذب نفرات مورد نظر سرمربی و معرفی گزینه‌های دیگر جرقه اختلافات را روشن کرد. کم کم نکونام این اختلافات را با انجام مصاحبه‌های متعدد رسانه‌ای کرد و  بیشتر زمان نشست‌های خبری پیش از شروع و پایان بازی‌های تیمش به انتقاد از عملکرد مدیریت باشگاه سپری می‌شد.

نکونام به خاطر لجبازی با خطیر، در نیم فصل اول منتظر محمد، هافبک عراقی که با نظر مدیرعامل تیم جذب شده بود را در لیست مازاد قرار داد و در ادامه در نیم فصل دوم در حالیکه اورونوف در آستانه پیوستن به استقلال قرار داشت با تصمیم عجیب نکونام و اعلام عدم نیاز او، این بازیکن را تقدیم تیم رقیب کرد. شاید همین دو اقدام اشتباه باعث از دست رفتن دو جام برای استقلال شد. زیرا منتظر محمد با گلی که در جام حذفی به آبی‌پوشان زد، سند حذف آن‌ها را امضا کرد و از طرفی درخشش اورونوف در ترکیب سرخپوشان زمینه‌ساز کسب امتیازات حساسی برای این تیم شد تا در نهایت پرسپولیسی‌ها جام را بالای سر ببرند.

پنج اشتباه مهلک نکونام که به اخراج منتهی شد

انتخاب‌های اشتباه در نقل و انتقالات 

جواد نکونام به همان اندازه که بر بستن تیمی قدرتمند تاکید دارد به همان میزان نیز در نقل و انتقالات انتخاب‌های عجیب و بحث برانگیزی دارد. از به خدمت گرفتن آرمین سهرابیان که روزی در لیست مازاد استقلال قرار گرفته بود تا اصرار به بازگشت فرشید باقری و فرشید اسماعیلی که باعث از دست دادن اورونوف شد، همگی مورد انتقاد هواداران این تیم قرار گرفته است. او در پنجره زمستانی فصل گذشته میلاد فخرالینی را جذب کرد که به دلیل عملکرد ضعیف در پایان همان فصل از استقلال جدا شد. امسال نیز تمدید با آرش رضاوند، زبیر نیک‌نفس و آرمان رمضانی مورد انتقاد شدید هواداران این تیم واقع شد. همچنین جذب میلاد زکی‌پور صدای طرفداران را درآورد تا ثابت شود بازیکنان مورد علاقه او صرفا ستاره نیستند.

پنج اشتباه مهلک نکونام که به اخراج منتهی شد

دستیاران ضعیف

عدم انتخاب دستیاران باتجربه و کاربلد یکی دیگر از نکاتی است که باعث سقوط جواد نکونام شد. استقلال هیچ‌گاه در دوران سرمربیگری او زیبا، چشم‌نواز و مورد پسند هواداران بازی نکرد و در دقایقی که بازی برای تیمش گره می‌خورد نکونام و کادرش طرح و نقشه‌ای برای خروج از این وضعیت نداشتند. او فوتبالی تدافعی به سبک کی‌روش را به نمایش می‌گذاشت که همواره مورد انتقاد اهل فن بود.

پنج اشتباه مهلک نکونام که به اخراج منتهی شد

مصاحبه‌های غیرحرفه‌ای

نکونام علاوه بر نداشتن یک دستیار قوی در بخش انتخاب مشاوران رسانه‌ای هم ضعیف عمل کرد و با پافشاری روی انتخاب‌های غلط خود، باعث شد تا هر مصاحبه و نشست خبری او حواشی زیادی را برای استقلال به دنبال داشته باشد. جنگ و درگیری‌های سال گذشته او و گل‌محمدی جو زشتی را در سطح بالای فوتبال ایران بوجود آورد یا همان داستان کشیدن اختلاف با مدیریت باشگاه به رسانه‌ها سبب شده بود تا  سرمربی آبی‌ها حرف‌های نسنجیده‌ای بزند مثلا او چندین بار عنوان کرده بود تیم من برای پنجمی بسته شده و تیمی خالی از ستاره دارم بدون اینکه به این نکته توجه کند که همین اظهارنظر او روحیه بازیکنان فعلی تیمش را پایین آورده و انگیزه و اعتماد بنفس آن‌ها را تضعیف خواهد کرد.

پنج اشتباه مهلک نکونام که به اخراج منتهی شد

خرافاتی بودن نکونام

خرافاتی بودن جواد نکونام به نقطه ضعف بزرگی برای او تبدیل شده بود که انتقاد هواداران و رسانه‌ها را در پی داشت. در مورد خرافاتی بودن، باید گفت که در فوتبال، بسیاری از بازیکنان و مربیان به برخی از خرافات و باورهای غیرعلمی اعتقاد دارند. این خرافات ممکن است شامل انجام مراسم خاص قبل از بازی، پوشیدن لباس خاص، یا حتی رعایت برخی از آداب و رسوم باشد که به باور آنها می‌تواند شانس و نتیجه بازی را تحت تأثیر قرار دهد. نکونام هم از این قاعده  مستثنی نبود و پیراهن مشکی او تنها باعث ایجاد حواشی برای استقلالی‌ها بود بدون اینکه برای او و تیمش جامی به همراه داشته باشد.

پنج اشتباه مهلک نکونام که به اخراج منتهی شد

توقع می‌رفت جواد نکونام امسال با درس گرفتن از اتفاقات فصل پیش، رویه بهتری را در پیش بگیرد اما با ادامه همان روند قبلی عمر سرمربیگری او در استقلال خیلی زود به پایان رسید.

 

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ