وضعیت نگران کننده پارک «باصفا» در غرب تهران

اقتصاد ایران: پارک باصفا که روزگاری با درختان سرسبز و امکانات ورزشی محلی برای تفریح و ورزش ساکنان فردوس شرق بود، اکنون با خشکی درختان، علف‌های هرز و کمبود امکانات به مکانی برای تجمع معتادان تبدیل شده است. ساکنان محلی با نگرانی از وضعیت پارک می‌گویند که پیمانکاران و شهرداری رسیدگی لازم را انجام نمی‌دهند و پارک به‌طور عمدی رها شده است تا از بین برود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پیام ما، پارک باصفای دو، چند کوچه پایین‌تر از پارک باصفای یک و در خیابان وفاآذر جنوبی واقع شده است. این پارک یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های محلۀ فردوس شرق است. طبق گفتۀ ساکنان محدودۀ پارک، به لطف باصفا و گونۀ گیاهی سرو نقره‌ای که در سرتاسر پارک کاشته بودند، این منطقه در سال‌های اخیر، آب‌وهوای معتدل‌تری را تجربه کرده است.

در این پارک بالغ بر ۷۰۰ درخت وجود داشته و دسته‌های درختان با فضای پیاده‌روی از یکدیگر جدا می شدند. امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، زمین چمن مصنوعی، وسایل ورزشی و میز پینگ‌پنگ نیز محلی برای گذران اوقات فراغت برای ساکنان محله بوده است.

در این پارک بالغ بر ۷۰۰ درخت وجود داشته و دسته‌های درختان با فضای پیاده‌روی از یکدیگر جدا می شدند. امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، زمین چمن مصنوعی، وسایل ورزشی و میز پینگ‌پنگ نیز محلی برای گذران اوقات فراغت برای ساکنان محله بوده است.

مأمنی برای معتادان

امروز اما وضعیت پارک مانند سابق نیست؛ آبیاری نامناسب به فضای سبزشده با چمن و درختان سرسبز آسیب رسانده است، پارک دیگر نشاط سابق خود را ندارد و محل ورزش و تفریح نیست، امکانات ورزشی کمتر شده، میز پینگ‌پنگی آنجا نیست و زمین چمن مصنوعی دیگر وجود ندارد تا کسی در آن فوتبال بازی کند، درختان خشک شده‌اند و کسی به نونهالان کاشته‌شده رسیدگی نمی‌کند، به‌جای چمن طبیعی، علف هرز در آن روییده است. وضعیت کنونی بوستان باصفا و روزبه‌روز خلوت‌ترشدن آن، باعث شده به فضایی امن برای معتادان تبدیل شود؛ آن‌ها از خلوتیِ این پارک استفاده می‌کنند و دیگر نه میان گوشه‌وکناره‌های پارک، بلکه هر قسمتی از آن برایشان مناسب است.

 تنها مردم محلی برای بوستان دلسوزی می‌کنند

 یکی از ساکنان خیابان وفاآذر، به خبرنگار «پیام ما» می‌گوید که این پارک ۴ سال پیش، زمانی که به این محل نقل‌مکان کرده بود، وضعیت مناسبی داشته است، اما اکنون دیگر نمی‌توان به این قسمت پارک گفت. یکی دیگر از اهالی که ۲۰ سال است در این کوچه سکونت دارد، می‌گوید مدتی است پارک را رها کرده‌اند و به‌خاطر نبودِ آبیاری، چمن‌های آن در حال خشک‌شدنند. یکی دیگر از آن‌ها می‌گوید که این مردم محلی هستند که به درختان آب می‌دهند: «پیمانکار به این پارک رسیدگی نمی‌کند. قسمتی از پارک که سرسبز است هم توسط دو نفر از همسایه‌ها آبیاری می‌شود. برق اینجا را خودم روشن و خاموش می‌کنم و آن را درست نمی‌کنند. صندلی کم است و روشنایی ندارد؛ به حدی که کسی جرئت نمی‌کند شب‌ها اینجا وقت بگذراند. برای خانم‌هایی که از اینجا تردد می‌کنند، بسیار خطرناک است». او البته می‌گوید یک نگهبان برای پارک گذاشته‌اند، اما کاری انجام نمی‌دهد: «کسی را برای نگهبانی اینجا گذاشته‌اند، اما اگر او را پیدا کردی، سلام برسان!»

 مشکل، کمبود آب است

مسئول ناحیۀ دو شهرداری منطقۀ ۵، در پاسخ به پیگیری روزنامۀ «پیام ما» اعلام می‌کند که یکی دو نفری از ساکنان اطراف پارک، به شهرداری مراجعه کرده و از وضعیت آن گله کرده‌اند. او می‌گوید در نتیجۀ این شکایت‌ها، شهردار جدید حتماً از پارک بازدید خواهد داشت. او اظهار می‌کند که مسئلۀ کمبود آب، پارک را به چنین وضعیتی دچار کرده است. بااین‌وجود، یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه، ادعای دیگری دارد: «درختان از دو سال پیش به حال خود رها شده‌اند و در حال خشک‌شدن بودند. کسانی که برای ورزش صبحگاهی می‌آیند، معترضند و بسیاری پیگیر بوده و نتیجه نگرفته‌اند؛ انگار هدفی در خشک‌کردن درختان است. حتی به یکی از اهالی که به شهرداری مراجعه کرده، گفته‌اند که مشکلی وجود ندارد. اگر از بالا به پارک نگاه کنید، فاجعه است و تمام درختان خشک شده‌اند. معلوم نیست این خشک‌شدن به علت آفت است یا به خاطر نبود آبیاری؟» او می‌گوید که کارکنان شهرداری در پاسخ به تماس‌ها و پیگیری‌ها، ادعا می‌کند که کارشناسانشان معتقدند، مشکلی وجود ندارد: «پیمانکارانی آورده‌اند که کارشان را نمی‌دانند، نگهبان آبیاری بلد نیست، بسیاری از پارک‌های این منطقه خشک شده‌اند، در اینجا آتش‌سوزی نیز رخ داده است و چندین‌بار با آتش‌نشانی منطقه تماس داشته‌ایم و شاهدند.»

علف هرز به‌جای چمن در پارک روییده، خشکی درختان مشخص است و نشانی از پارک‌ در «باصفا» دیده نمی‌شود. ساکنان معتقدند، پارک عمداً به حال خود رها شده تا از بین برود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ