سازمان حج و زیارت با کمبود روحانی در کاروان‌های زیارتی روبرو است

اقتصاد ایران: سمنان- مسوول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در منطقه تهران گفت: یکی از مشکلاتی که ما در حج و زیارت کشور و بعثه داریم، کمبود روحانی بومی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مسعود حاجی ابراهیمی در نشستی با مدیران کاروان‌های تمتع سال ۱۴۰۳ استان سمنان همزمان با صبح شنبه به میزبانی اداره کل حج و زیارت استان بیان کرد: وسعت استان سمنان و پراکندگی جمعیت یکی از مسائلی است که عرصه خدمت رسانی در مجموعه حج و زیارت را بسیار گسترده و کار را دشوار کرده است.

وی افزود: قوام سیستم‌ها به زیرمجموعه‌هایش است و گاهی زیرمجموعه‌های ارگان‌ها مردم هستند و گاهی مانند سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری زیر مجموعه‌ها مردم نیستند بلکه نیروها و عوامل و مدیران در میدان هستند و در نتیجه نحوه عملکرد این مدیران است که می‌تواند انعکاس خوب از یک سازمان ارائه دهند.

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه در منطقه تهران ادامه داد: حج امسال در بحث اعزام روحانی چند اتفاق ویژه را شاهد بود ما امسال با آزمون‌هایی از روحانیان کاروان‌ها مواجه بودیم که برای نخستین بار این اقدام صورت گرفت.

حاجی ابراهیمی با بیان اینکه امسال از تمام روحانیان کاروان‌ها معین و معینه ها آزمون معلومات گرفته شد اما این را هم می‌پذیریم که علیرغم مفید بودن این آزمون‌ها، شیوه آن‌ها باید بهتر اجرا می‌شد، افزود: برای مثال یکی از مسائلی که رخ داد اعزام حضوری روحانیان به تهران بود که می‌توانست با شیوه‌های دیگر مدیریت شود.

وی با بیان اینکه ماحصل این آزمون آن بود که ما از بین حجم زیادی از روحانیان کسانی که آزمون را قبول شده بودند را برای کاروان‌ها اعلام کردیم که در این جا یک تأخیر وجود آورد، گفت: در سال‌های آتی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری معرفی روحانیان را با معرفی مدیران کاروان‌ها همزمان سازد تا برنامه‌ریزی برای اعزام حجاج بهتر صورت گیرد.

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه در منطقه تهران گفت: برای اعزام سال آتی می‌بایست برنامه‌ریزی به صورتی باشد که از هم اکنون به فکر برگزاری‌های آزمون باشیم تا همزمان با مدیران کاروان، روحانیان هم معرفی شوند و این امکان برنامه‌ریزی را برای ما میسر سازد.

حاجی ابراهیمی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در سراسر حج و زیارت کشور و بعثه داریم، کمبود روحانی بومی است در این بین قانونی وجود دارد که روحانیان بعد از سه سال می‌توانند اعزام شوند یعنی اگر در استان سمنان ده روحانی بومی باشد که سال قبل و سال قبل تر از آن اعزام شده باشد تا سه سال از اعزام قبل، نمی‌تواند همراه کاروان‌ها اعزام شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که در استانی مانند سمنان همیشه با کمبود روحانی بومی برای اعزام کاروان‌های تمتع روبرو هستیم به عبارت دیگر اگر استان سمنان ۱۰ روحانی بومی حجی نیز داشته باشد بازهم نمی‌تواند هر سال از آن‌ها بهره‌گیری کند.

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه در منطقه تهران با بیان اینکه یکی از راهکارها این است که با ارزیابی‌ها دریابیم که مدیر و روحانی یک کاروان چه عملکردی داشتند و اگر این عملکرد قابل قبول بود فاصله اعزام‌ها را کمتر کنیم و ایرادی ندارد که وقتی مدیر و روحانی کاروان با هم به خوبی عمل می‌کنند بازهم با هم اعزام شوند، گفت: راهکار دوم برای رفع مشکل کمبود روحانی در کاروان‌های حج در سراسر کشورمان، جذب بیشتر روحانیان است که بتوانیم تعداد بیشتری روحانی را داشته باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ