گرما و طوفان محصول عناب را به باد داد/کاهش ۲۵ درصدی برداشت

اقتصاد ایران: بیرجند-گرمای هوا و وزش باد محصول عناب در خراسان جنوبی موجب کاهش ۲۵ درصدی برداشت عناب شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: این میوه کوچک قرمز رنگ یا همان «عناب» در خراسان جنوبی جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد، نه از آن جهت که تنها یک محصول مزیت دار استان محسوب می‌شود بلکه به آن واسطه که روزی بسیاری از کشاورزان این دیار به آن وابسته است.

کشاورزان بسیاری در خراسان جنوبی در طول یک سال آستین همت را بالا می‌زنند و با سختی فراوان در سال خشکسالی از باغات عناب و زرشک و … خود مراقبت می‌کنند، کود و سم می‌دهند تا شاید در فصل برداشت بتوانند اندکی سودی به دست آوردند. سودی که گاه در دست دلالان و گاه در طوفان و گرد و خاک هوا لگدمال می‌شود.

این روزها که فصل برداشت این میوه کوچک شیرین است از حال و هوای عناب کاران و فروشندگان این محصول مزیت دار استان پرس و جو کردیم.

کشاورزانی که امسال برداشت محصولشان تحت تأثیر گرمای بی سابقه هوا و وزش شدید باد قرار گرفته و تولید عناب آنها نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

برداشت عناب به نصف سال قبل رسیده است

مهدی میرزایی از تولید کنندگان عناب در خراسان جنوبی بیان کرد: من در هفت هکتار زمین در بیرجند و پنج هکتار در شهر قاین کشت عناب دارم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته از هر هکتار زمین بیش از یک تن عناب برداشت می‌کردیم، اظهار کرد: اما امسال میزان برداشت ما به ۵۰ درصد میزان سال قبل کاهش داشته است که علت آن را باید در گرمازدگی و طوفان در برخی از روزها جست و جو کرد.

میرزایی با بیان اینکه قیمت خرید عناب به نسبت هزینه‌های تولید این محصول نیز بسیار پایین است، گفت: از حدود چهار-پنج سال قبل قیمت عناب هیچ تغییری نداشته در حالی که هزینه‌های تولید به شدت افزایش داشته است.

رضا قربانی از کشاورزانی که در محدود روستای «کلاته میرعلی» بیرجند به کار تولید عناب مشغول است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال وضعیت تولید عناب به نسبت سال قبل بسیار کاهش یافته است به گونه‌ای که اگر بگوییم امسال تولید عناب نبوده، اغراق نکرده‌ایم.

گرما و طوفان محصول عناب را به باد داد/کاهش ۲۵ درصدی برداشت

گرما و وزش باد تولید عناب را کاهش داده است

وی ادامه داد: همین میزان عنابی که بر شاخه‌های درختان بوده هم به واسطه وزش شدید باد و گرد و خاک خشک شده و بر زمین ریخته است.

قربانی با بیان اینکه باید حمایت‌هایی از تولیدکنندگان عناب صورت گیرد، ادامه داد: امیدواریم که در سال آینده بتوانیم محصول بیشتری را تولید کنیم.

سید حسین موسوی نژاد که در شهرستان خوسف در ۲۰ هکتار زمین مشغول کار کشاورزی است، در گفت و گو با مهر اظهار کرد: متأسفانه امسال تولید عناب نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است که برای کشاورزان یک ضرر محسوب می‌شود.

وی گفت: علت کاهش تولید عناب را می‌توان نوسانات آب هوایی و سرمای دیررس در بهار و افزایش دما و گرمای هوا در اواسط تابستان دانست.

محصول عناب را به سایر استان‌ها ارسال می‌کنم

عناب کار شهرستان خوسف اظهار کرد: هر چند قیمت عناب در امسال تغییر کرده و اندکی گران‌تر خواهد شد ولی هنوز من محصولی نفروخته‌ام که بتوانیم قیمت هر کیلو عناب را بگوییم ولی در صورت افزایش قیمت عناب باید هزینه‌های تولید را نیز مدنظر داشت.

موسوی نژاد یادآور شد: عناب خراسان جنوبی نه تنها در خود استان بلکه در سایر نقاط کشور نیز طرفدار متعددی دارد و خود من نیز بخش زیادی از محصول تولیدی را به استان تهران ارسال می‌کنم.

سری به بازار بیرجند می زنم تا قیمت این محصول کشاورزی نام آشنای استان را از نزدیک جویا شوم. قیمت‌ها به شدت متفاوت و عناب تازه درشت کیلویی ۲۳۰ هزار تومان هم به فروش می‌رود در حالی که دست فروشان و سبزی فروشان اطراف بازار عناب تازه را به کیلویی ۸۰ هزار تومان هم می‌فروشند.

گرما و طوفان محصول عناب را به باد داد/کاهش ۲۵ درصدی برداشت

نوسان در قیمت عناب تازه و خشک در بازار بیرجند

مهدی زرگر یکی از فروشندگان سوغات خراسان است که در گفت و گو با مهر درباره قیمت عناب گفت: قیمت عناب بسته به ریز و درشتی، مزه و رنگ متفاوت است.

وی با بیان اینکه خود من عناب درشت را به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم فروخته‌ام، اظهار کرد: ولی عناب ریزتر و عناب خشک ۱۸۰ هزار تومان و حتی ۵۵ هزار تومان هم بوده است.

زرگر افزود: قیمت عناب از سال گذشته تا به امروز تغییر چندانی نداشته است و امسال نیز وضعیت فروش تا به امروز چندان مساعد نبوده است.

قیمت عناب خشک را هم پرس و جو می‌کنم که آن هم از حدود ۴۵ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان متفاوت است

منوچهر شایسته معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: خراسان جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب ایران، قطب تولید این محصول در کشور است و ۷۰ درصد عناب تولیدی به خارج استان صادر می‌شود.

کاهش ۲۵ درصدی برداشت عناب

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۹ هزار تن محصول خشک برداشت شود که نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش دارد، ادامه داد: برداشت عناب نسبت به تخمین امسال ۲۵ درصد کاهش دارد که دلیل کاهش تولید هم سرمای دیررس بهاره و افزایش دما و گرما در اواسط تابستان است.

شایسته سطح زیرکشت عناب در خراسان جنوبی را پنج هزار و ۸۱۱ هکتار عنوان و بیان کرد: تولید این محصول در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و سطح زیرکشت در چند سال اخیر افزایش داشته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹ هزار و ۲۵۰ بهره‌بردار عناب در استان فعالیت می‌کنند اظهار کرد: برداشت عناب از اواسط مرداد آغاز می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

گرما و طوفان محصول عناب را به باد داد/کاهش ۲۵ درصدی برداشت

استقبال از عناب خراسان جنوبی در بازار ایران

وی تصریح کرد: ۲۵ تا ۳۰ درصد عناب به صورت تازه خوری مصرف می‌شود، بازاریابی این محصول به صورت تازه خوری، مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد چراکه از طعم و مزه مطلوبی برخوردار است.

وی گفت: چند سال اخیر در زمینه فرآوری این محصول پر خاصیت اقداماتی انجام شده و تولید حبه، دمنوش، شیره و کنسانتره از جمله فرآورده‌ها است.

فعالیت هشت کارگاه فرآوری عناب

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به فعالیت هشت کارگاه فرآوری در خراسان جنوبی به ظرفیت تولید ۲ هزار تن در سال اشاره کرد و افزود: ارزش عناب تولیدی استان ۹۵ هزار میلیارد ریال است و بیشترین سطح کشت به ترتیب با ۲ هزار و ۶۰۷ هکتار در خوسف، هزار و ۲۶۰ هکتار در بیرجند و ۵۸۰ هکتار در سربیشه تولید می‌شود.

برای خیلی از مردم ایران خراسان جنوبی یادآور محصولات کشاورزی چون عناب است و اگر قدر این داشته‌های مزیت دار خود را بدانیم و در راستای بهبود وضعیت کشت و تولید و بعد فرآوری آن تلاش کنیم بی شک در رونق اقتصادی استان و اشتغال زایی برای جوانان نیز نقش آفرین خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ