دعوا بر سر ده میلیارد تومان واقعی است یا سرکاری؟!

اقتصاد ایران: چهارشنبه شب خبری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد پنج عضو شورای عالی بورس با مصوبه‌ای ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به خودشان وام داده‌اند.

برترین‌ها: چهارشنبه شب خبری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد پنج عضو شورای عالی بورس با مصوبه‌ای ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به خودشان وام داده‌اند.

بیشترین مبلغ این وام به مجید عشقی، رئیس هیات مدیره سازمان بورس اختصاص یافته و مبلغ آن ٢میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان با دوره بازگشت ۱۰ ساله و سود ۴درصد است.

دعوا بر سر ده میلیارد تومان واقعی است یا سرکاری؟!

این اقدام مدیران بورسی که به نظر می‌رسد در آخر دوره کاری خود هستند و باید در انتظار جانشینان خود باشند، مثل یک بمب در فضای مجازی ترکید و انواع و اقسام هشتگ‌ها توسط برخی افراد در انتقاد از این عمل زده شد. مردم عادی هم که منتظر مشاهده یک جرقه از فساد یا سوء مدیریت در بدنه دولت هستند تا بتوانند به نوعی فشارهای اقتصادی وارده به خود را به نوعی جبران کنند، همراه با این افراد به نقد دریافت این وام و همچنین انتقاد از دولت سیزدهم که تا آخرین لحظات داعیه مبارزه با تبعیض را داشت، پرداختند. اما نکته‌ای که در این بین، مورد توجه برخی کاربران قرار گرفته، توجه بیش از حد به این موضوع است، در حالی که پرونده بسیاری از موارد فساد همانند چای دبش، فولاد مبارکه و زمین‌های ازگل همچنان لاینحل باقی مانده، درگیری بسیاری از مسئولان مثل وزیر اقتصاد و برخی نمایندگان در این پرونده، مورد تردید واقع شده.

دعوا بر سر ده میلیارد تومان واقعی است یا سرکاری؟!

اشتباه نکنید قصدمان تطهیر عشقی و بقیه افراد حاضر در این پرونده نیست، کمااینکه بسیاری از مردم برای دریافت یک وام ده، بیست میلیون تومانی با سودهای عجیب باید ماه‌ها منتظر باشند، اما اگر برای سوختن هزاران میلیارد تومان پول مردم در طی این سالها در بورس پرونده تشکیل شود و از کمترین مقصر تا بزرگترین مسئولان حاضر پاسخگو شوند مطمئن باشید، مورد حمایت همه واقع خواهد شد، ولی پرداختن این همه رسانه و کاربر برای فقط ده میلیارد تومان وام در فضای مجازی کمی مشکوک به نظر می‌رسد. در اینجا دو نظریه مطرح می شود برخی این افشاگری را برای تخریب وجهه دولت قبل در میان مردم مطرح می کنند که باید گفت آن دولت آنقدر کارنامه پرانتقادی در حوزه اقتصادی از خود به جای گذاشته که قابل وصف نیست و دومین فرضیه هم سرگرم کردن مردم برای مدتی با این پرونده و نهایتا برکناری یا جابجایی افراد دخیل در ماجراست. (دقایقی قبل خبر استعفای عشقی منتشر شد)

روزنامه هم‌میهن در مطلبی به قلم علی ورامینی در این باره نوشت: یکی از نقاط اوج این داستان صحبت‌های رئیس‌جمهور فقید در مناظرات انتخاباتی بود که وعده حل کردن فوری مسئله بورس را داد. اگر آن نقطه را شروع دولت در نظر بگیریم، چراکه جدی‌ترین وعده‌اش در کنار مسئله مسکن همین مسئله بورس بود، پایان‌بندی این دولت هم خیلی نمادین با آنچه این روزها با نام #وام_عشقی شهرت یافته باز هم با بورس پایان یافت؛ پایانی تلخ و شرم‌آور برای بورس در دولت سیزدهم.

آقای عشقی به‌عنوان بالاترین مدیری که قرار بود فوری و فوتی مسئله بورس را حل کند با اضافه کردن مسئله‌ای بزرگتر این بازار را ترک می‌کند، بی‌آنکه ذره‌ای اوضاع بورس در این سه سال و اندی درست شده باشد. 

عطاالله مهاجرانی با انتشار متنی در روزنامه اعتماد به زمین افتادن «طشت رسوایی» وام عشقی واکنش نشان داد: 

یکی از تعبیر‌های رییس‌جمهور پزشکیان که مکرر در سخنان ایشان در دوران مبارزه انتخاباتی و پس از آن مطرح شده است «سفره جداگانه» بود.

نمونه‌های متعددی از سفره‌های جداگانه در این مدت شاهد بوده و هستیم. آخرینش که با عنوان نمادین «وام عشقی!» طشتش از آسمان اسب زین شده، افتاد سفره جداگانه مدیران سازمان بورس در آخرین روزهای مدیریت‌شان بوده است. این شیوه مدیریت را می‌توان «مدیریت غارتی» نامید. مدیران گویی آن سازمان یا کشور را ملک شخصی خود تلقی می‌کنند.

در پایان باید گفت اصلا نباید این موارد ناصواب که منجر به بی اعتمادی مردم به نظام می‌شود، در کشور باب شود، اما تا بسیاری از موارد بزرگتر لاینحل باقی مانده؛ اینگونه اقدامات به نتیجه نخواهد رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ