حال اورژانسی مراکز درمانی غرب مازندران

اقتصاد ایران: تنکابن - سفر ۲۱ میلیونی مسافران طی یک هفته به مازندران درحالی بوده که امکانات زیرساختی درمانی غرب این استان برای خدمات دهی ملی ضعیف است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: غرب مازندران به عنوان نخستین مقصد سفر در کشور، در حالی در سطح ملی به مردم ایران خدمات رسانی می‌کند که سرانه بودجه شهرستانی دارد.

بر اساس آمار رسمی و به نقل از استاندار مازندران، ۲۱ میلیون خودرو در هفته دوم شهریورماه سال جاری به این استان سفر کرده‌اند. این در حالی است که دستان این منطقه، خالی از زیرساخت‌های مهم نظیر بیمارستان، راه و خدمات رفاهی بوده که حتی پاسخگوی نیاز جامعه بومی هم نیست.

بهداشت و درمان یکی از ضعف‌های زیرساختی مهم و ضروری بوده که غرب مازندران از آن رنج می برد و سالیان زیادی است که علی رغم تلاش مسئولان ادوار مختلف، کماکان به قوت خویش باقی است.

کمبود سرانه فضای درمان، نبود بیمارستان‌های تخصصی دولتی، نبود پزشک متخصص و عدم ماندگاری پزشکان متخصص در منطقه، نبود تجهیزات مهم و ضروری مانند مراکز دولتی آم آر آی و سی تی اسکن و آنژیو گرافی تنها گوشه‌ای از مشکلات بهداشت درمان در غرب مازندران است.

برای خرید تجهیزات بیمارستان فوق تخصصی ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است

سیده عالیه علوی رئیس شبکه بهداشت و درمان تنکابن در گفت و گو با خبرنگار مهر از پیشرفت ۱۰۰ درصدی ساختمان بیمارستان فوق تخصصی تنکابن خبر داد و اظهار کرد: بخشی از تجهیزات این بیمارستان وارد شهرستان شده اما تجهیزات مهم آن باقیمانده که برای خرید آنها مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حال اورژانسی مراکز درمانی غرب مازندران

وی افزود: این اعتبار برای تأمین تجهیزات برای تمامی بخش‌ها است اما برای تأمین تجهیزات ابتدایی و اورژانسی، مانند اتوکلاو و اکسیژن ساز و امحای زباله مبلغ ۱۸ میلیارد تومان نیاز است.

بلوک درمانی غرب مازندران فاقد مرکز آم آر آی دولتی بوده و مردم از این لحاظ بسیار دچار زحمت و متحمل هزینه هستند

علوی با بیان اینکه برای خرید دستگاه‌هایی نظیر آم آر آی و آنژیو گرافی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، خاطرنشان کرد: بلوک درمانی غرب مازندران فاقد مرکز آم آر آی دولتی بوده و مردم از این لحاظ بسیار دچار زحمت و متحمل هزینه هستند، بنابراین خرید این تجهیزات در اولویت قرار بگیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تنکابن با اشاره به امتیاز جراحی قلب باز بیمارستان فوق تخصصی تنکابن، تاکید کرد: خرید تجهیزات آنژیوگرافی از ضروریات و واجبات این بیمارستان است.

وی ادامه داد: بیمارستان بدون تجهیزات اداری اساساً نمی‌تواند خدمات رسانی خود را آغاز کند که برای خرید این تجهیزات هم به ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات نیاز داریم.

این مسئول تأمین نیروی انسانی را از دیگر موانع راه اندازی این بیمارستان برشمرد و تصریح کرد: این بیمارستان دارای ۵۳۶ نیرو در تشکیلات مصوب بوده که در مهرماه سال گذشته و در آزمون سازمان سنجش، برای ۱۰۳ نفر مجوز صادر شده که از این میزان ۸۵ نیرو جذب شده است.

حذف ۲۰۰ پرستار در ردیف استخدامی!

وی گفت: قسمت نگران کننده ماجرا آنجا است که این بیمارستان ۲۵۲ ردیف پرستار دارد و در آزمون استخدامی مصوب شد که ۲۱۳ پرستار جذب شود اما متأسفانه عدد ۲۱۳ به اشتباه ۱۳ مورد قید و دویست مورد حذف شده و با ۱۳ مورد حتی نمی‌توان اورژانس این بیمارستان را راه اندازی کرد.

علوی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی بر سر راه بیمارستان مذکور، صدور سند مالکیت آن است که به نظر می‌رسد نیاز به هماهنگی‌های استانی و کشوری دارد.

وی درباره بیمارستان دولتی شهید رجایی تنکابن هم گفت: این بیمارستان با قدمت بیش از ۴۵ سال به ۳۰۰ هزار جمعیت ثابت شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس آباد خدمات می‌دهد.

علوی با بیان اینکه قدمت این بیمارستان مشکلات بسیاری را از نظر فضای فیزیکی ایجاد می‌کند، یاد آور شد: برای بهبود استاندارد فضای فیزیکی این بیمارستان به ۷۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

در همین باره ابراهیم ناظریان رئیس بیمارستان شهید رجایی تنکابن در گفت و گو با خبرنگار مهر از طلب ۹۷ میلیارد تومانی بیمارستان از شرکت‌های بیمه سخن گفت.

حال اورژانسی مراکز درمانی غرب مازندران

وی از آن به عنوان یکی از مهمترین موضوعات بیمارستان یاد کرد و افزود: کمبود نقدینگی و گیر کردن در امور روزمره بیمارستان و کمبود پزشکان متخصص از جمله موانع مهم بیمارستان شهید رجایی است.

سیدشمس الدین حسینی نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی هم در گفت وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه پیگیر موضوعات مربوط به درمان منطقه هستیم، یادآور شد: در سال‌های اخیر با تلاش‌های مکرر مسئولان منطقه، وضعیت درمان رو به رشد است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

در سال‌های اخیر با تلاش‌های مکرر مسئولان منطقه، وضعیت درمان رو به رشد است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است

یوسف نوری استاندار مازندران هم راهکار برون رفت از مشکلات حوزه درمان را در احداث بیمارستان‌های جامع در مازندران دانست و افزود: زیرساخت‌های استان باید تقویت شود.

وی با اشاره به ضعف در برخی تجهیزات و زیرساخت‌ها در استان اظهار کرد: این درحالی که در هفته دوم شهریور فقط ۲۱ میلیون مسافر به استان سفر کردند و باید زیرساخت‌های مورد نیاز را در استان تقویت کنیم.

این تفاسیر در حالی است که شهرستان‌های رامسر و عباس آباد در بخش بهداشت و درمان با مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم می‌کنند و به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی مازندران بایستی توجه و همکاری بیشتری با بخش بهداشت و درمان غرب مازندران داشته باشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ