حق استان بوشهر ادا شود/ بومی‌گزینی در صنایع دو سر برد است

اقتصاد ایران: بوشهر- اشتغال جوانان بومی استان بوشهر در صنایع پارس جنوبی یک حق طبیعی است و نفع آن هم به استان و هم به صنایع می‌رسد ولی با وجود تلاش‌های فراوان، هنوز محقق نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پارس جنوبی به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور در استان بوشهر قرار گرفته است و بخش عمده گاز کشور را تولید می‌کند و صنایع بزرگ پتروشیمی در این منطقه مستقر شده است که نقش مهمی در درآمدزایی و ارزآوری برای کشور دارد.

مردم استان بوشهر همواره میزبانان خوبی برای این صنایع بوده‌اند ولی صنعت آنگونه که باید و شاید به خواسته‌های مردم استان توجهی ندارد و برخی از تصمیمات و اقدامات این صنایع موجب دلخوری و نگرانی مردم می‌شود.

یکی از مصوبات دولت برای اشتغال در پارس جنوبی، سهم ۵۰ درصدی نیروی بومی استان بوشهر است که از گذشته تاکنون محقق نشده است و اکنون میزان اشتغال بومی‌ها در این صنایع حدود ۳۰ درصد است.

تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوانی از سوی مردم و مسئولان استان بوشهر برای تحقق این موضوع صورت گرفته است و مسئولان ملی نیز هر بار به مردم این قول را داده‌اند ولی هنوز هم تصمیمی اثرگذار برای اشتغال بومی‌ها در پارس جنوبی گرفته نشده است.

اخیراً آزمون استخدامی صنایع و شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت مستقر در استان بوشهر یک بار دیگر موجب نگرانی شده است و بی‌توجی به سهم بومی‌ها و برگزاری آزمون در تهران به این نگرانی‌ها افزوده است.

جوانان بومی پشت فنس‌های صنایع

یکی از جوانان استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: سال‌ها است که از فارغ‌التحصیلی من در رشته شیمی می‌گذرد ولی هنوز موفق به کسب یک شغل نشده‌ام و امید داریم که صنایع نگاه بهتری به جوانان بومی داشته باشند.

محمد حسن پور که از وضعیت به‌کارگیری نیرو در پارس جنوبی ناراضی است اضافه کرد: در این آزمون‌ها شاهد سخت‌گیری‌های بسیار زیادی هستیم که این وضعیت در شأن جوانان بومی نیست.

وی تاکید کرد: امید است که سهم ۵۰ درصدی مردم استان بوشهر در اشتغال پارس جنوبی محقق شود و مدیران صنایع ملزم به رعایت این قانون شوند و نتوانند از این الزام فرار کنند.

یکی دیگر از جوانان بومی استان بوشهر که متقاضی استخدام در صنایع جنوب استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه دود و آلایندگی صنایع مستقر در استان نصیب ما می‌شود و اشتغال آن برای غیر بومی‌ها است.

علی مهرابی بیان کرد: در بسیاری از این صنایع شاهدیم که نیروهای خدماتی و نگهبان با پرواز به عسلویه و کنگان می‌آیند ولی گاهی اوقات ما را حتی به داخل فنس‌ها راه نمی‌دهند که پیگیر اشتغال باشیم.

حق استان بوشهر ادا شود/ بومی‌گزینی در صنایع دو سر برد است

لزوم توجه به خواسته مردم استان بوشهر

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی در مراکز صنعتی به ویژه صنایع و شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت خواستار نگاه ویژه به جوانان بومی استان بوشهر شد و تاکید کرد: مسئولان وزارت نفت در مرکز و استان بوشهر باید نگاه ویژه‌ای به استان بوشهر داشته باشند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری یکی از مصوبات هیئت دولت را جذب حداقل ۵۰ درصد نیروهای بومی استان بوشهر در مراکز صنعتی استان اعلام و خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه و اختصاص سهمیه اشتغال جوانان بومی، در ضریب استخدام باید به‌صورت ویژه جوانان استان بوشهر مورد توجه قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: قبلاً چند بار تذکر داده و برخی موارد برطرف شده است و بخش آزمون استخدامی مجموعه یاد شده قرار بود در دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر برگزار شود و نیروهای بومی این استان دارای اولویت ویژه باشند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه یک بار این آزمون استخدامی در بوشهر برگزار شد که جای سپاس و قدردانی دارد گفت: آزمون اخیر بنا است در خارج از استان بوشهر برگزار شود، توصیه جدی این بوده که وقتی شما می‌خواهید جوانان استان بوشهر را در مراکز صنعتی استان استخدام کنید چرا باید آزمون آن خارج از این استان برگزار شود.

وی ادامه داد: جوانان استان بوشهر شرکت کننده در آزمون دیگر استان‌ها از مزایای ویژه بهره‌مند نیستند، به هیچ صورت منع نمی‌شود این آزمون‌ها در دیگر استان‌ها نباشد ولی نیاز است توجه ویژه‌ای به جوانان استان بوشهر شود، از جهت راهبردی که مردم بومی بکارگیری شوند به سبب جغرافیای صنعت، زیستی و دیگر موارد به نفع صنعت است.

آیت‌الله صفایی بوشهری اضافه کرد: برگزاری آزمون استخدامی در مراکز صنعتی صنایع و شرکت‌های وابسته به وزارت نفت در استان بوشهر تقاضای مردم این استان است که پیگیری مسئولان برای این مهم یک ضرورت محسوب می‌شود.

اجازه نمی‌دهیم حق بومی‌ها ضایع شود

نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیگیری موضوع استخدام‌ها اظهار کرد: همواره به دنبال احقاق حقوق مردم استان بوشهر هستیم و موضوع اشتغال بومی‌ها در پارس جنوبی با جدیت دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام موسی احمدی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در مورد برگزاری آزمون استخدامی پارس جنوبی عسلویه در تهران به جای بوشهر و حذف سهمیه استخدامی بومیان گفت: پیگیری این موضوع از طریق مسئولان مربوطه انجام شده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با رد شایعات مطرح شده در این زمینه تصریح کرد: قطعاً آزمون مذکور در تهران برگزار نمی‌شود و اجازه نمی‌دهیم حق مردم و به‌ویژه جوانان این استان ضایع شود.

وی تاکید کرد: طبق قانون از جوانان بومی در مجتمع گازی پارس جنوبی استفاده خواهد شد و ما اجازه نمی‌دهیم حق جوانان تحصیل کرده استان پایمال شود و بی عدالتی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در مورد مکان آزمون بیان کرد مکان برگزاری آزمون قطعاً تهران نخواهد بود و متعاقباً اعلام می‌شود.

جوانان استان بوشهر دارای استعدادها و ظرفیت‌های بسیار بزرگی هستند که می‌تواند نیازهای صنایع مستقر در استان به نیروی انسانی توانمند و متخصص را تأمین کنند و استفاده از این ظرفیت‌ها علاوه بر نقش مهمی که در رفع بیکاری در استان دارد، به نفع صنایع نیز خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ