درخواست تجدیدنظر در روابط ایران با روسیه

اقتصاد ایران: روزنامه سازندگی در گزارشی با اشاره به حمایت صریح روسیه از گشایش کریدور زنگزور و همراهی آذربایجان و ترکیه با آن، خواستار تجدیدنظر ایران در روابط با روسیه شد.

روزنامه سازندگی در گزارشی با اشاره به حمایت صریح روسیه از گشایش کریدور زنگزور و همراهی آذربایجان و ترکیه با آن، خواستار تجدیدنظر ایران در روابط با روسیه شد.

در بخشی از این یادداشت آمده است:

* بدون‌شک مبنای جنجال به وجود آمده جدید بر سر زنگزور را باید سفر اخیر رئیس‌جمهوری روسیه به باکو و دیدارش با علی‌اف در اقامتگاه وی در سواحل خزر دانست اما مساله اینجاست روس‌ها به خوبی می‌دانند که بازگشایی این کریدور برای ایران تبعات بسیار زیادی از حیث اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارد اما در اصل هیچ توجهی به این موضوع نکرده و نمی‌کنند.

* بازگشایی این مسیر اساساً مسیر ترانزیتی ایران به اروپا را مسدود می‌کند و عملاً بحث کریدور شمال- جنوب را با یک تهدید جدی روبه‌رو خواهد کرد. از سوی دیگر باید متوجه بود که با احداث کریدور زنگزور میان آذربایجان و منطقه نخجوان به صورت علنی دسترسی مرزی ایران با ارمنستان مسدود می‌شود و این در اصل انسداد یکی از مرزهای بسیار مهم تهران و ایروان قلمداد می‌شود.‌

درخواست تجدیدنظر در روابط ایران با روسیه

* آنچه در پایان و با نگاهی به اظهارات مقامات ارشد کشورمان همچنین تحلیلگران حوزه قفقاز و روسیه باید مدنظر قرار بگیرد این است که در شرایط کنونی باید با روس‌ها قدری روشن‌تر و صریح‌تر سخن گفته شود.

* روس‌ها می‌دانند که در محیط پیرامون خود با چالش‌های جدید روبه‌رو هستند و کار به جایی رسیده که ارتش ارمنستان با آمریکا رزمایش مشترک برگزار کرده و درصدد خرید تسلیحات از هند، فرانسه برآمده‌اند. این تهدیدها بدون‌شک مشکل روسیه است و خود باید در این خصوص اقدام کند اما اینکه حل‌وفصل این مشکلات بخواهد منافع ملی و تمامیت ارضی ایران را مورد تهدید قرار دهد، بدون‌شک پذیرفته نیست و نخواهد بود. مضاف بر اینکه روس‌ها برای اولین بار نیست که چنین مواضعی را اتخاذ می‌کنند بلکه در مورد جزایر سه‌گانه هم بارها در کنار چین ضدمنافع ملی تهران گام برداشته‌اند. حال باید دید که حرکت تهران در این خصوص چگونه خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ