درخواست کمک دولت آمریکا از غول‌های فناوری برای دور زدن فیلترینگ اینترنت در روسیه و ایران

اقتصاد ایران: براساس گزارش رویترز، دولت آمریکا از شرکت‌های فناوری بزرگ خواستار کمک برای دور زدن سانسور اینترنت در روسیه و ایران شده است.

دولت ایالات متحده امریکا روز گذشته جلسه‌ای با حضور نمایندگان آمازون، گوگل، مایکروسافت و کلادفلر تشکیل داد تا بزرگان صنعت فناوری را به افزایش پهنای باند سرویس‌های VPN تحت حمایت آمریکا، ترغیب کند.

به گزارش رویترز، تقاضا برای سرویس‌های VPN تحت حمایت صندوق OTF آمریکا در روسیه، ایران و میانمار افزایش یافته و همین موضوع، کاخ سفید را به برگزاری جلسه با بزرگان فناوری ترغیب کرده است.

رئیس صندوق OTF آمریکا می‌گوید کاخ سفید از نمایندگان شرکت‌های صنعت فناوری درخواست کرد که پهنای باند بیشتری را در قالب طرح‌های تخفیفی یا رایگان برای VPNهای تحت حمایت OTF در نظر بگیرند: «طی چند سال اخیر، شاهد افزایش انفجاری تقاضا برای VPNها بوده‌ایم، خصوصا از سوی کاربران ساکن در روسیه و ایران. به‌مدت یک دهه و به‌شکل منظم، هر ماه از حدود ۹ میلیون کاربر VPN حمایت کرده‌ایم و حالا آن عدد بیش از چهار برابر شده است.»

مطابق آمار رویترز، دولت آمریکا در سال‌های اخیر بودجه‌ی حمایت از نرم‌افزارهای VPN را به‌طور منظم افزایش داده است. این بودجه مستقیما در اختیار صندوق VPN قرار می‌گیرد.

با پیشرفت فناوری در کشورهای مختلف، مسدودسازی عملکرد VPNها راحت‌تر از قبل شده است و OTF به‌طور ویژه از VPNهایی حمایت می‌کند که برای کارکردن در کشورهایی مثل روسیه طراحی شده‌اند.

رویترز می‌گوید که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بودجه‌ی OTF در چند نوبت افزایش یافته است و در یک نمونه، حمایت مالی مستقیما از سوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا انجام گرفت.

مقاله‌های مرتبط
  • VPNها همچنان برترین برنامه‌های کاربران ایرانی‌اند
  • فیلترینگ و VPN اصلی‌ترین دغدغه مردم در حوزه فناوری؛ ۲۰ هزار کانال پروکسی در تلگرام فارسی فعال است

با وجود تمام تلاش‌ها، همچنان تقاضا برای VPN در کشورهای روسیه، ایران و میانمار بسیار فراتر از پیش‌بینی‌‌ها بوده است. امروزه حدود ۴۶ میلیون نفر به‌صورت ماهانه از VPNهای تحت حمایت دولت آمریکا استفاده می‌کنند. رئیس OTF می‌گوید که آن‌ها تمایل دارند از کاربران بیشتر پذیرایی کنند؛ اما منابع لازم را برای هم‌گام‌شدن با سطح تقاضا در اختیار ندارند.

نمایندگان آمازون، گوگل و مایکروسافت به درخواست رویترز برای شفاف‌سازی درباره‌ی این گزارش پاسخ ندادند. در همین حین نماینده‌ی کلادفلر گفت این شرکت در همکاری با پژوهشگران در تلاش است که «قطعی و سانسور اینترنت را بهتر از قبل مستند کند.»

اخیرا در داخل کشور نیز شاهد اظهارنظرهای مختلف در رابطه با غیرمؤثر بودن فیلترینگ اینترنت از سوی مقام‌های مختلف بوده‌ایم و یکی از وعده‌های رییس جمهور نیز رفع محدودیت‌های اینترنت بوده است.

پس از اتفاقات ۱۴۰۱ و در راستای مسدود کردن فیلترشکن‌ها، دسترسی به سرویس‌‌دهنده‌های مختلف جهانی از جمله کلادفلر در داخل کشور به‌شدت محدود یا کاملا مسدود شد و احتمالا طرح حمایتی ایالات متحده نیز تأثیر چندنی در افزایش سرعت فیلترشکن‌ها نخواهد داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ