علی‌اف: ۸۰ درصد توافقنامه صلح با ارمنستان توافق شده است

اقتصاد ایران: پیشرفت مذاکرات صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نشان‌دهنده گشایش جدیدی در روابط دو کشور است. با این حال، اختلافات موجود بر سر برخی مسائل کلیدی همچنان به عنوان مانعی بر سر راه دستیابی به توافقنامه صلح پایدار باقی مانده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در شصتمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، از پیشرفت قابل توجه در مذاکرات صلح با ارمنستان خبر داد.

وی در این نشست که با عنوان «نقش آذربایجان در شرایط ژئوپلیتیکی جدید» برگزار شد، اعلام کرد که حدود 80 درصد از متن توافقنامه صلح بین با ارمنستان به توافق رسیده است.

علی‌اف همچنین به موضوع تعیین دقیق مرزهای مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت که از 13 کیلومتر مرز مشترک، 1000 کیلومتر به طور کامل تعیین شده است. وی بر اهمیت این گام در جهت برقراری صلح پایدار در منطقه تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود که با ادامه مذاکرات، توافقنامه صلح نهایی امضا شود.

 

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که بر سر 13 بند از مجموع 17 بند توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان به توافق رسیده‌اند. وی پیشنهاد کرده بود که بندهای توافق شده را به صورت جداگانه امضا و تصویب کنند و مذاکرات در مورد بندهای باقی‌مانده ادامه یابد.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور آذربایجان پیش‌شرطی برای امضای توافقنامه صلح مطرح کرده و آن اصلاح قانون اساسی ارمنستان است. به گفته علی‌اف، قانون اساسی کنونی ارمنستان حاوی ادعاهایی علیه تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است.

گفتنی است، درگیری‌های قره‌باغ در دهه 1990 میلادی منجر به بروز تنش‌های شدید بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد. در سال 2020، آذربایجان در جریان جنگ 44 روزه توانست بخش‌های وسیعی از مناطق اشغالی را بازپس گیرد. با این حال، تاکنون توافقنامه صلح نهایی بین دو کشور امضا نشده است.

در سال‌های اخیر، تلاش‌های متعددی برای میانجی‌گری بین دو کشور از سوی کشورهای مختلف، از جمله روسیه و اتحادیه اروپا، صورت گرفته است اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

از سال گذشته طرفین مذاکرات مستقیمی را برای تعیین حدود مرزها آغاز کرده‌اند. در چارچوب این مذاکرات در فروردین‌ماه سال جاری اعلام شد که چهار روستا که تحت کنترل آذربایجان نبوده و مناطق خاصی به ارمنستان بازگردانده شده است.

پیشرفت مذاکرات صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نشان‌دهنده گشایش جدیدی در روابط دو کشور است. با این حال، اختلافات موجود بر سر برخی مسائل کلیدی همچنان به عنوان مانعی بر سر راه دستیابی به توافقنامه صلح پایدار باقی مانده است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ