از «من‌وتو» تا «الحره»/ آمریکا بازنده بزرگ آتش‌افروزی رسانه‌ای

اقتصاد ایران: شبکه «الحره» عراق که تحت حمایت دولت آمریکا با هدف ترمیم چهره مخدوش این کشور پس از حمله به عراق تاسیس شده بود، ناکام در سفیدشویی واشنگتن، در آستانه تعطیلی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، شبکه عرب‌زبان «الحره» عراق که تحت حمایت و با تامین مالی دولت آمریکا با هدف ترمیم چهره مخدوش این کشور پس از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق تاسیس شده بود، به‌دنبال کاهش چشمگیر مخاطب و به طور مشخص ناکامی در جذب و جلب مخاطبان، ۱۶۰ کارمند این شبکه را تعدیل کرد و در آستانه تعطیلی قرار گرفت.

جفری گِدمین، سرپرست مدیرعاملی The Middle East Broadcasting Networks(MBN)، شرکت مادر شبکه تلویزیونی الحره در بیانیه‌ای خطاب به کارمندان این شبکه اعلام کرد: امروز، روز غم‌انگیزی است. ما با ۱۶۰ نفر از همکاران‌مان خداحافظی کردیم و نیروی انسانی خود را به ۲۱ درصد کاهش دادیم. این تعدیل نیرو الزامی است. کاهش بودجه الزام‌آور کنگره، ما را مجبور کرد تا هزینه‌های شرکت را در حدود ۲۰ میلیون دلار کاهش دهیم.

ام‌بی‌ان از دو شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای «الحره» و «الحره عراق» و همچنین دو ایستگاه رادیویی و چندین تارنمای خبری تشکیل شده است.

الحره که دفتر مرکزی آن در ایالت ویرجینیا واقع شده است، در فوریه ۲۰۰۴ و به‌عنوان بخشی از تلاش‌های بی‌ثمر آمریکا در راستای برقراری ارتباط با مخاطبان در خاورمیانه و همچنین در بحبوحه تشدید احساسات آمریکاستیزانه پس از حمله این کشور به عراق در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد؛ تلاشی که بعد از حدود ۲۰ سال با «الزام» کنگره که مهر تاییدی بر ناکارآمدی و ناکامی واشنگتن است، به گل نشست!

در تارنمای شرکت مادر این شبکه هدف تاسیس آن اینگونه توصیف شده است: «ارائه تصویری "درست" از آمریکا، آمریکایی‌ها و سیاست‌های آمریکا و فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری مستقل»!

این شرکت همچنین در این بیانیه با اشاره به ادغام «الحره» و «الحره عراق» مدعی شده است که این اقدام در راستای ارائه بهترین محتوای هر دو شبکه صورت گرفته و «عراق همچنان یک اولویت و بخشی حیاتی از منطقه تحت پوشش و اکوسیستم MBN خواهد بود»!

به ادعای ام‌بی‌ان، دلیل تصمیم این شرکت برای تعدیل کارکنان، فاصله گرفتن از «تجارت خشت و ملات» (به کسب و کارهایی که به طور فیزیکی اداره شده و وجود خارجی دارند اطلاق می‌شود)، و نزدیک شدن به فناوری‌های نوین در عرصه خبر از جمله هوش مصنوعی بوده است.

روشن است که تعطیلی این شبکه نیز همچون سایر شبکه‌هایی که واشنگتن بودجه کلان آنها را با هدف تاثیرگذاری و جهت‌دهی افکار عمومی در منطقه‌ای خاص تامین می‌کند، به‌دلیل ناکامی واشنگتن در نیل به اهدافش رخ داده است. آمریکا در طول دو دهه گذشته با هدفی مشابه، شبکه‌های فارسی‌زبان مختلفی از جمله «من و تو» را هم با بودجه‌ای کلان و رنگ‌ولعاب فریبنده علم کرد؛ شبکه‌ای که پس از شکست پروژه اغتشاشات و بر باد رفتن هزینه‌های کلان برای براندازی، به سرنوشتی مشابه «الحره» گرفتار و چندی پیش به طور رسمی کرکره آن پایین کشیده شد. تعطیلی شبکه الحره را نیز می‌توان شکست مفتضحانه‌ای دیگر برای آمریکایی دانست که این روزها در جبهه‌ای بزرگ و هولناک به نام اوکراین گرفتار آمده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ