نیازمند بازنگری در تخصیص آب در حوزه ارس هستیم

اقتصاد ایران: ارومیه - استاندار آذربایجان غربی گفت: نیازمند یک بازنگری در تخصیص آب در حوزه ارس هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان ظهر جمعه، در آئین بهره برداری از چهار پروژه در زمینه شبکه آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در آذربایجان غربی افزود: سه حوضه آبریز در استان از جمله حوضه آبریز ارس، زاب و دریاچه ارومیه وجود دارد، ادر حوضه ارس با وجود بارندگی که وجود دارد نیازمند یک بازنگری در تخصیص آب هستیم چرا که کشاورزی و آب در این بخش جزو پیشران‌های توسعه منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب کشاورزی با اقناع کشاورزان تسریع شده و می‌تواند در رسیدن به اهداف این بخش بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

معتمدیان اضافه کرد: ساماندهی آب‌های مرزی از مهمترین پروژه‌هایی بود که در آذربایجان غربی از سال‌ها پیش آغاز شده است و شامل عملیاتی در ۶۲ هزار هکتار در اراضی شمالی و جنوبی استان می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۳ هزار هکتار از اراضی در جنوب استان و ۴۹ هزار هکتار در نواحی شمال شامل اجرای طرح‌های آبیاری هستند.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: این طرح که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۹۵ آغاز شده است هم اکنون پیشرفت مطلوبی داشته و با اجازه رهبر معظم انقلاب و پیگیری‌های دولت و برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی سرعت خوبی به خود گرفته است.

معتمدیان گفت: هم اکنون حضور هلدینگ‌های بزرگ کشاورزی و سرمایه گذاری در توسعه کشاورزی استان نقش بسزایی دارد و سه هزار هکتار از اراضی استان توسط هلدینگ‌های کشاورزی در قالب مزارع پسته و گردو کشت شده که موجب کاهش مصرف آب به میزان ۴۵ رصد و ارزش افزوده شده است.

وی با بیان اینکه در حوضه زاب امسال ۹۰۰ میلیمتر بارش داشتیم، ادامه داد: باید شرایط تخصیص آب برای بهره برداران و مردم را توسط تعاونی‌ها فراهم‌کنیم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: لازم است از ظرفیت مسؤولیت اجتماعی هلدینگ های بزرگ استفاده کنیم تا مردم بتوانند از خدمات و سرمایه گذاری‌های انجام شده بهره مند شوند.

وی ادامه داد: کشت محصولات پر آب بر توجیه اقتصادی ندارد و لازم است تکمیل طرح‌های نیمه تمام در این زمینه در ردیف اولویت‌ها باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ