عدالت روح نظام اسلامی است

اقتصاد ایران: امام جمعه موقت تهران گفت: عدالت روح نظام اسلامی در همه عرصه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، سخنان خود را با این عبارات آغاز کرد که دغدغه دین داشته باشید، راستگو باشید و کلامتان سدید باشد و در ادامه گفت: در خطبه قبلی سخن پیرامون مباحث توحیدی بود و این بحث مطرح شد که در مصاف حق و باطل چه کسی برد و چه کسی باخت و با زبان قرآن اثبات کردیم که برنده این میدان حسین فاطمه بود و تا ابدیت او برنده این میدان است.

وی در ادامه همین بحث افزود: خداوند قوانین در جهان طبیعت نهاده مانند قانون جاذبه، خداوند در جامعه و تاریخ هم قانون دارد؛ آنچنان که در طبیعت قوانین خدا تخلف بردار نیست در تاریخ نیز به همین صورت است.

امام جمعه موقت تهران با یادآوریم که سه انسان بزرگ پیشگام این موضوع هستند و آنها ستودنی‌اند ادامه داد: شهید مطهری که کتاب جامع و تاریخ را نوشته، شهید سید محمد باقر صدر و علامه مرحوم آیت الله مصباح یزدی است. خداوند در قرآن به سنت‌ها اشاره دارد و یکی از این سنت‌ها در جوامع براندازی ظلم است و اینکه ظالم از بین رفتنی است و این دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به آیه ۱۳ سوره مبارکه یونس، عنوان کرد: امت‌هایی گذشته را که ظلم کردن از بین بردیم، و نامه ۵۳ نهج البلاغه که عهد مالک اشتر است و دنیای معارف است و چنین آورده کسی که ظلم کند چه مسئول باشد همسر و یا همسایه مدعی آن خداوند است و پیش از آنکه بندگان خدا شکایت کنند خداوند به حساب آنها خواهد رسید. هیچ چیز به اندازه ظلم نعمت را تغییر نمی‌دهد و عذاب می‌فرستد. خدا فریاد مظلومین را می‌شنود و در کمین ستمگران هست.

وی با اشاره به و مناسبت که ظلم را تداعی می‌کنند ادامه داد: به یاد داریم که در ۱۷ شهریور طاغوت ظلم‌هایی کرد. مشاهدات یک خبرنگار خارجی را برای شما می‌خوانم به خصوص برای آن‌هایی که ۱۷ شهریور طاغوت را ندیده‌اند؛ آنگاه آتش مسلسل‌ها را گشودند بی‌خبر و بی‌امان از هر سو از زمین، از هوا؛ همه راه‌های فرعی را با تانک و زره پوش مسدود کرده بودند تا کسی را توان گریختن نباشد. هدف نه پراکندن مردم بود نه مرعوب ساختن همه گلوله‌ها به قصد کشتن شلیک شد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه روایت خبرنگار خارجی از واقعه ۱۷ شهریور، افزود: حتی کسانی که به خانه دیگران پناه می‌بردند تعقیب کردند و از پای درآوردند، حتی از رساندن خون به مجروحان و مصدومان هم جلوگیری کردند. هنوز روز به نیمه نرسیده بود که هزاران تن شهید در خون پاک خود غلطیدند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه رژیم صفاک طاغوت هر جنایتی که از دستش برمی‌آمد انجام داد، گفت: هر خونی که بر زمین ریخته می‌شد گور رژیم کنده می‌شد. خون ناحق پروانه شمع را چندان امان نداد که شب را سحر کند. شهریور ۵۷ این جنایت و ۲۲ بهمن ۵۷ گور این رژیم کنده شد. خون مظلوم از بن صخره جوانه می‌زند بر تن بیدارگرها تازیانه می‌زند.

وی همچنین به ۲۰ شهریور که روز فرار دیکتاتور است پرداخت و گفت: ۲۰ شهریور جنایتکار جلاد رضا پهلوی فرار کرد، ۲۱ تیر ۱۳۱۴ مسلمانانی و علمایی را که به خاطر حجاب در گوهرشاد تحسین کردند به گلوله بستند و چه وحشیانه از شبستان به شبستان بعدی فرار می‌کردند، اول صبح درها را بستند و آدم کشتند و هنوز نفس داشتند چاله کندند و به خاک ریختن این وحشی‌ها، این جنایتکاران از بین رفتند. آن وقت جنایتکاران غربی فاسد مدال صلح به این جنایتکاران می‌دهند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: در کربلا هم همینطور شد دیگر یزیدی نماند مروانیان هم آمدند و آنها هم نابود شدند، بنی عباس هم آمد جنایت کرد و آنچه مهم است این است که این سنت را باور داشته باشیم.

آیت‌الله خاتمی اظهار کرد: امام عسکری فرمود دو صفت است که بالاتر از این دو صفت وجود ندارد اول خداباوری که با تمام وجود خدا را باور داشتند و خدمت به مردم؛ انشاالله این دو صفت را همه داشته باشیم. دوشنبه ۱۹ شهریور سالروز وفات آیت الله سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران پس از انقلاب در سال ۱۳۵۹ است مرحوم خدمات زیادی کرد؛ تا آخر عمر شیفته و بی‌قرار امام بود. رهبری قاطع امام خمینی را پذیرفته بود. می‌گفت از زمان طلبگی با امام آشنا هستم و سابقه نیکوی امام را به خوبی می‌دانم.

وی طرح این موضوع که مرحوم طالقانی مخالفت با امام خمینی را مخالفت با اسلام می‌دانست ادامه داد: مرحوم طالقانی راز موفقیت رهبری امام خمینی را اجتهاد به روز در صحنه می‌دانست و پیوند ایشان را با مردم می‌ستود.

امام جمعه موقت تهران همچنین در مورد دیدگاه امام خمینی رحمت الله علیه در رابطه با مرحوم طالقانی گفت: امام خمینی در رابطه با مرحوم طالقانی گفته بود شخصیتی که از زندانی به زندان دیگر در رفت و آمد بود و هیچگاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نشان نداد. به منزله حضرت ابوذر بود و زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر برنده و کوبنده بود و بازوی توانایی اسلام بود. کسی بود که در فکر و عمل در راه مستقیم اسلام بود و انحراف به چپ و راست و تمایل به غرب و شرق نداشت. علت محبوبیت طالقانی نزد مردم عالم دینی بودن او بود.

آیت‌الله خاتمی افزود: طبق سخنان امام خمینی آیت الله طالقانی او مجاهد بزرگوار، عالم هوشیاری بود که از جوانی تا آخرین لحظات زندگی در خدمت اسلام و کشورهای اسلامی متحمل رنج‌ها صبرها و فشارها بود و هیچگاه از این زحمات کناره گیری نکرد.

وی همچنین بیان کرد: سه‌شنبه ۲۰ شهریور سالروز شهادت آیت الله مدنی امام جمعه تبریز دومین شهید محراب در سال ۱۳۶۰ است ه او به شاگردی امام افتخار می‌کرد و درس اخلاق امام را بسیار موثر می‌دانست. مدنی اطاعت از امام را بر خود و دیگران واجب می‌دانست و همواره مردم را به پیروی از ایشان دعوت می‌کرد. بسیاری به امام داشت و هیچگاه نظر خود را بر ایشان مقدم نمی‌کرد او رهبری امام را در مسیر رضای خدا و در راستای رهبری رسول اکرم و امیرالمومنین می‌شمارد.

امام جمعه موقت تهران در همین رابطه به سخنان امام خمینی (ره) در رابطه با دومین شهید محراب پس از انقلاب پرداخت و گفت: امام ایشان را عالم عادل و متقی در علم و عمل شایستگی داشت می‌دانست و او را معلم اخلاق و معنویات و از چهره‌های کم نظیری می‌دانست که از حد اعلای علم و تقوا و زهد و خودسازی برخوردار بود و او را مربی و هادی مردم محرومان همینطور سرمایه بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانست.

آیت‌الله خاتمی بیان کرد: بعد از شهادت او من در تبریز بودم و قصه‌ای را از او نقل کردند که می‌گفتند بروید فقرای فلان محله را شناسایی کنید و شب که می‌شد با ارزاق به همان آدرس‌ها می‌رفت و خودش ارزاق را پشت در می‌گذاشت و تا پایان عمر او کسی متوجه نشد که چه کسی این‌طور به مولای علی اقتدا کرده است.

وی همچنین افزود: دو ماه همه عزاداری فاخر و دوست داشتنی و فاخر داشتیم. همه مرد و زن پیر و جوان سنگ تمام گذاشتن ماه ربیع رسیده است و ماه ربیع الاول اولین روز ولایت ولی امر ما آقا حجت بن الحسن است و بعد هم ولادت پیغمبر اکرم در ۱۷ ربیع و ولادت امام صادق علیه السلام؛ شیعه آنجا که باید شاد باشد شاد است و آنجا که باید محزون باشد محزون است و افراط و تفریط در این عرصه نادرست است عزا و شادی جای خود را دارد.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: پیشنهاد من این است یک نهاد و یا دفتر مقام معظم رهبری مجموعه این دیدارها را یکجا به عنوان دستورالعمل منشور ولایت در عرصه ملکداری و حکمرانی جمع آوری کند و در خدمت مسئولان قرار دهد و این تحفه کم نظیری است. رهبری پیوست عدالت در قوانین را در توصیه‌های خود مطرح کردند که از بینات نظام اسلامی ایران است. ایشان فرمودند نه در کاغذ بنویسید پیوسته عدالت عمل عدالت را محقق کنید و فرمودند آن‌هایی که کمک می‌کنند این قوانین را ببینند ماده‌ای که در عمل فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند حذف کند؛ نظام معنوی است و افتخار می‌کنیم که در سایه نظام علوی باشیم.

وی تصریح کرد: عدالت روح نظام اسلامی در همه عرصه‌ها است. بچه‌های مردم بچه ما هستند بچه مسئولین هستند اینکه درس بخواند دیپلم بگیرد ارشد و دکترا بگیرد اما کار نداشته باشد مغایر عدالت است. سفارش مقام معظم رهبری این است که به تلاش بیفتید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیات و روایات یادآور شد: می‌فرماید هر کس باعدالت رفتار کند پاداش او را می‌دهد. اگر دو چیز در یک حکومت بود شامل عدالت و خردورزی خداوند طرفداران این نظام را کمک می‌کند و دشمنان آن را خوار و ذلیل می‌کند. هر کس عادلانه رفتار کند خداوند حکومت او را حفظ می‌کند؛ ماندگاری حکومت‌ها در این است که عادلانه حکومت کنند و ان شاالله این حکومت عادلانه سرلوحه همه عزیزان ما بوده و هست.

آیت الله خاتمی و کشته شدن بیش از ۴۰ هزار طفل و زن پرداخت و افزود: انسان وقتی این صحنه‌ها را می‌بیند آتش می‌گیرد. از خدا تشکر می‌کنیم که این جلادان روزهای سختی دارند تظاهراتی که علیه رژیم صهیونیستی برپا شده است گویای آن است که این‌ها در سراشیبی هستند و بشارت این را می‌دهد که رژیم صهیونیستی به طرف نابودی پیش می‌رود. ان الله رهنمود امام تحقق پیدا خواهد یافت که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ