۲ سال حبس برای متجاوز به عرصه محوطه باستانی در خوزستان

اقتصاد ایران: اهواز - معاون میراث‌فرهنگی خوزستان از محکومیت فردی خبر داد که با حفر کانال، به عرصه محطه باستانی مگرنات تجاوز کرده بود.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحسن حسینی بیان کرد: محوطه مگرنات یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی اسلامی خوزستان است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شهرستان شوش قرار دارد و متأسفانه طی سالیان متمادی توسط حفاران غیرمجاز به صورت شبانه حفاری می‌شد.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: طی چند ماه گذشته متأسفانه قسمتی از عرصه محوطه توسط یکی از کشاورزان محلی با هویت معلوم تسطیح شد و این کشاورز به حفر کانال در این قسمت اقدام کرده بود که باوجود تذکرات پیش‌گیرانه، متأسفانه شخص خاطی به تذکرات و هشدارهای عوامل میراث توجهی نمی‌کرد.

وی افزود: با توجه به این موضوع، پس از طرح شکایت علیه شخص خاطی در محاکم قضائی و پیگیری‌های مسئولان اداره میراث‌فرهنگی و حقوقی شهرستان شوش، حکم محکومیت برای شخص یادشده طی روزهای گذشته صادر و مرتکب به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

حسینی با بیان این‌که محوطه مگرنات علاوه بر ثبت در فهرست آثار ملی دارای ضوابط مصوب عرصه و حریم ابلاغی وزارتخانه است، گفت: بنده به نوبه خود از همه مسئولان در سیستم قضائی و نیروی انتظامی شهرستان که همواره در حفظ و حراست از آثار تاریخی و باستانی در کنار میراث‌فرهنگی هستند و با جدیت تمام با سوداگران آثار تاریخی برخورد قانونی می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی تأکید کرد: خط قرمز ما در میراث‌فرهنگی، حفاظت و حراست از محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی‌باستانی است و چنانچه هر شخص یا اشخاصی قصد تجاوز به این محوطه‌ها و سایت‌ها را داشته باشند، میراث‌فرهنگی بر اساس قانون و مقررات از راه محاکم قضائی، موضوع را با جدیت هرچه تمام پیگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محوطه تاریخی مگرنات در جنوب شهر شوش و در حوزه استحفاظی شهرستان کرخه قرار دارد.

مگرنات در شمار بزرگترین و ارزشمندترین محوطه‌های تاریخی مربوط به دوره اسلامی در جنوب‌غرب ایران بوده که در فهرست آثار ملی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ