رصد میدانی بازار لوازم التحریر/از گران شدن مداد تا قیمت ثابت دفتر

اقتصاد ایران: بیرجند- رصد بازار لوازم التحریر نشان می دهد که برخی از اقلام لوازم التحریر چون مداد و مداد رنگی با افزایش قیمت رو به رو بوده ولی دفتر قیمت ثابتی داشته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شهریور ماه که فرا می‌رسد دانش آموزان به ویژه دانش آموزان ابتدایی دست در دست والدین راهی مغازه‌های کیف و کفش و لوازم التحریر فروشی می‌شوند تا از بین طرح‌های مختلف و جذاب نوشت افزار اقلام مورد نیاز سال جدید تحصیلی را تهیه کنند.

سال‌های اخیر به واسطه طرح‌های متعدد لوازم التحریر انتخاب نوشت افزار برای کودکان و نوجوانان سخت شده است. شاید برای دانش آموزان تنها جذابیت و زیبایی و به روز بودن نوشت افزار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار باشد ولی بی شک برای خانواده‌ها قیمت لوازم التحریر نیز حائز اهمیت است.

قدم در خیابان‌های حوالی بازار بیرجند، میدان امام (ره) می‌گذارم تا تب و تاب خرید لوازم التحریر را جویا شوم.

خرید لوازم التحریر و یادی از روزهای زیبای کودکی

مرضیه خدابخشی که مادر یک دانش آموز پایه سوم ابتدایی و یک دانش آموز پایه یازدهم است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: برای خود من خرید لوازم التحریر شیرین است چرا که من را به روزهای زیبایی کودکی می‌برد.

وی بیان کرد: البته زمان ما طرح‌های لوازم تحریر تنوع زیادی نداشت ولی این روزها بین دانش آموزان یک رقابت بر سر زیبایی و گران بودن لوازم التحریرشان به وجود آمده است که چندان پسندیده نیست.

این شهروند خراسان جنوبی ادامه داد: قیمت کیف و دفتر و کتاب و… هر سال افزایش دارد و این مسئله بار سنگینی بر دوش خانواده‌هایی است که چندین فرزند دانش آموز دارند.

خدابخشی افزود: موضوع فقط قیمت خودکار و دفتر و کتاب نیست بلکه شهریه و سرویس مدرسه و لباس فرم و … را هم به این هزینه‌ها اضافه کنیم تا متوجه شویم اول مهر برای بسیار از خانواده‌ها هر چند شیرین و خاطره انگیر بلکه همراه با فشار ناشی از گران بودن اقلام مورد نیاز مهر ماه است.

سنگینی هزینه اقلام مهرماه بر دوش خانواده‌ها

مهناز بهمنی مادر یک دانش آموزان پایه چهارم که برای خرید لوازم التحریر همراه فرزندش به یک مغازه در حوالی میدان امام (ره) بیرجند آمده است، نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نیازهای اول مهر یک دانش آموز فقط خرید کتاب و دفتر و خودکار نیست، از قیمت ۶۰۰-۷۰۰ تومانی یک جفت کفش تا هزینه لباس فرم مدرسه تا کوله پشتی‌های گران قیمت و هزینه سرویس مدرسه همه بر دوش خانواده‌ها سنگینی می‌کند.

وی گفت: بازار لوازم التحریر بازار رنگارنگی از کالاهای جذاب برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان ابتدایی است که در این بازار از دفتر ۳۵ هزار تومانی تا دفتر ۹۰ هزار تومانی یافت می‌شود.

بهمنی با تأکید بر ضرورت نظارت بر بازار لوازم التحریر ادامه داد: این قیمت‌ها برای خانواده‌هایی که چند فرزند دانش آموز دارند بی شک هزینه زیادی است.

این مادر، لوازم التحریر انتخابی فرزندش را برای پرداخت هزینه به مغازه دار می‌دهد و برای خرید چند مداد و چند دفتر و یک جامدادی حدود ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.

اشاره به قیمت برخی از اقلام در بازار لوازم التحریر

حسین مزید آبادی که ۲۰ سال در صنف لوازم التحریر مشغول به فعالیت بوده و اکنون در کوچه شهید صمدی بیرجند مغازه لوازم التحریر دارد، در گفت و گو با مهر گفت: نسبت به شهریور سال قبل قیمت لوازم التحریر حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است ولی در ماه‌های اخیر قیمت لوازم التحریر تقریباً ثابت بوده که البته در مورد اقلام مختلف لوازم التحریر متفاوت است.

وی با تأکید بر اینکه قیمت کاغذ اندکی با کاهش قیمت رو به رو بوده است، بیان کرد: به عنوان مثال قیمت دفتر ۱۰۰ برگ سیمی معمولی حدود ۳۵ هزار تومان است که طرح‌های بسیار خوبی نیز دارد.

مزید آبادی با بیان اینکه در مورد قیمت مداد سیاه اندکی افزایش وجود داشته است، اظهار کرد: به عنوان مثال یک بسته مداد رنگی سال گذشته ۶۵ هزار تومان بوده است ولی امسال در حدود ۹۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

علاقه دانش آموزان به لوازم التحریر با طرح‌های کارتونی

این فعال در صنف لوازم التحریر در خراسان جنوبی افزود: «مداد مشکلی استدلر» سال گذشته دانه‌ای ۶ هزار تومان بوده است که امسال ۱۰ هزار تومان است.

مزید آبادی یادآور شد: هر کارتونی را که تلویزیون نشان داده و تبلیغ آن را می‌کند دانش آموزان در مغازه‌ها به دنبال طرح آن کارتون در نوشت افزار هستند.

وی گفت: هنوز بازار لوازم التحریر شلوغ نشده است و بسیاری از خانواده‌ها همان دقیقه ۹۰ و روزهای پایانی شهریور ماه تصمیم به خرید لوازم التحریر می‌گیرد.

محسن کدخدا، معاون اجرایی اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: قیمت لوازم التحریر به نسبت شهریور سال گذشته تغییر چندانی نداشته است و افزایش محدود به واسطه افزایش دستمزدها بوده است.

آرامش در بازار لوازم التحریر

وی بیان کرد: حتی در برخی از اقلام لوازم التحریر خارجی شاهد کاهش قیمت نیز هستیم چرا که واردات آن آزاد شده است و بازار از این محصولات اشباع است.

معاون اجرایی اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار بیان کرد: به عنوان مثال قمقمه مدرسه خارجی سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تومان بوده ولی در شهریور امسال هر چند در دستمزدها افزایش داشته‌ایم ولی همان قمقمه دارای قیمت ثابتی بوده است.

کدخدا با اشاره به اینکه دفتر فنری ۱۰۰ برگ معمولی در حال حاضر ۳۵ هزار تومان است، گفت: البته دفتر ۱۰۰ برگ با کیفیت بالاتر حدود ۸۷ هزار تومان است.

افزایش کیفیت لوازم التحریر تولید داخل

وی درباره وضعیت لوازم التحریر ایرانی ادامه داد: در سال‌های اخیر کیفیت و طراحی بسیاری از لوازم التحریر تولید داخل کشور از جمله دفتر بسیار بهبود پیدا کرده است و استانداردهای لازم و مد نظر دانش آموزان و والدین را دارد.

معاون اجرایی اتحادیه وپ لوازم التحریر و نوشت افزار خراسان جنوبی یادآور شد: بیشتر دانش آموزان نوشت افزارهایی با طرح‌های کارتون‌های به روز را می‌پسندند.

کدخدا با بیان اینکه سال قبل شاهد افزایش بی رویه قیمت لوازم التحریر بودیم، بیان کرد: اما در سال جاری می‌توان گفت ثبات قیمت در بازار لوازم التحریر حاکم است.

برای یک خانواده دارای دانش آموز، خرید لوازم التحریر یک نیاز اساسی است و از این جهت نظارت بر بازار اقلام اول مهر یک ضرورت محسوب می‌شود. امید که گرانی بازار لوازم التحریر شیرینی مهر را به کام دانش آموزان تلخ تکند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ