اینتل فرآیند ساخت 20A را کنار گذاشت؛ احتمالا TSMC پردازنده‌های مورد انتظار Arrow Lake را می‌سازد

اقتصاد ایران: اینتل خط تولید دو نانومتر خود را متوقف و فرآیند ساخت پردازنده‌های ارو لیک را به تراشه‌ساز دیگری واگذار کرد.

اینتل به‌طور غیر منتظره‌ای اعلام کرد که دیگر قصد ندارد از فرایند 20A (دو نانومتر) خود برای پردازنده‌های ارو لیک استفاده کند و احتمالاً کل فرآیند ساخت این پردازنده‌ها را به‌جز پکیجینگ نهایی به TSMC خواهد سپرد.

دیوید زینسر، مدیر مالی اینتل، در کنفرانس فناوری جهانی TMT دراین‌باره صحبت و بیان کرد که این شرکت از تولیدات مبتنی‌بر نود 20A صرف‌نظر می‌کند تا هزینه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. تیم آبی پیش‌بینی می‌کند که با این تصمیم، نیم میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهد کرد.

این خبر همزمان با آغاز بازسازی گسترده‌ی اینتل در پی نتایج مالی فاجعه‌بار سه‌ماهه‌ی گذشته منتشر می‌شود. این شرکت به تعدیل ۱۵ هزار نفر از نیروهای خود ادامه می‌دهد که بزرگ‌ترین آمار کاهش کارمندان اینتل در تاریخ ۵۶ ساله‌اش محسوب می‌شود.

اینتل پیش‌از این در رویداد نوآوری سال گذشته، ویفری از پردازنده‌های سری ارو لیک را که با نود 20A تولید شده بود به‌نمایش گذاشت. در آن زمان، گفته می‌شد که بخشی از این محصول در کارخانه‌ی اینتل تولید خواهد شد و باقی‌مانده‌ی آن را TSMC خواهد ساخت. اکنون مشخص شده است که پردازنده اینتل سری ارو لیک از گره 20A استفاده نمی‌کند.

اینتل اکنون به‌طور کامل نود 20A را کنار گذاشته و تمرکز منابع مهندسی خود را به راه‌اندازی به‌موقع نود جدیدتر ۱٫۸ نانومتر در سال ۲۰۲۵ معطوف کرده است. تیم آبی امید دارد که درآمد بالایی از ساخت تراشه‌های مبتنی‌بر این فناوری به‌دست آورد.

نود 20A دستاوردهای متعددی به‌همراه داشت؛ از جمله فناوری RibbonFet Gate-All-Around (GAA)، که اولین طراحی ترانزیستور جدید اینتل از زمان معرفی FinFET در سال ۲۰۱۱ به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر این، به معرفی فناوری انتقال قدرت PowerVia منجر شد که تغذیه‌ی ترانزیستورها را از طریق پشت تراشه هدایت می‌کند تا از خطوط ورودی/خروجی جدا شوند و باعث افزایش کارایی مصرف انرژی ترانزیستورها می‌شود.

مقالات مرتبط
  • مدیرمالی اینتل: کسب‌وکار تولید تراشه تا سال ۲۰۲۷ به درآمد چشمگیری دست می‌یابد
  • اینتل با رونمایی ققنوس‌وار پردازنده‌های لونار لیک، از بزرگ‌ترین رقبایش زهر چشم گرفت

اینتل می‌گوید که نمونه‌های اولیه‌ی تراشه‌های 18A درحال‌حاضر ساخته‌ و آزمایش شده‌اند و نسخه‌ی اول کیت طراحی (PDK) خود را به مشتریان تحویل داده است. این چارچوب طراحی به مشتریان اجازه می‌دهد تا تراشه‌های خود را با استفاده از فرآیند اینتل بسازند.

اینتل فاندری روی درآمد کسب‌وکار تراشه‌سازی قراردادی حساب ویژه‌ای باز کرده است. مایکروسافت و وزارت دفاع آمریکا اولین مشتریان ساخت تراشه با استفاده از نود 18A اینتل هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ