هنر عامل انتقال مفاهیم فرهنگی/ آغاز تئاتر خیابانی زیویه

اقتصاد ایران: سقز- تئاتر از برندهای سقز است و زمینه‌ساز تربیت هنرمندان بسیاری در این دیار شده و امروز عاملی برای انتقال مفاهیم فرهنگی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هنر ابزاری برای انتقال مفاهیم فرهنگی و آداب و سنن است که یک موهبت الهی به شمار می‌رود.

با هنر نمایش که یکی از هنرهای هفتگانه محسوب می‌شود می‌توان ناب‌ترین و شیواترین مضامین فرهنگی و هنری را نمایش داد و نقش هویت‌بخش و ارزنده این هنر را به رخ کشید.
مقام معظم رهبری هنر تئاتر را نمایش‌دهنده ظریف‌ترین احساسات و عواطف بشری بیان کردند و فرموده‌اند باید به هنر نمایش در جامعه پرداخت و تئاتر باید مردمی شود.

اهمیت این موضوع به گونه‌ای است که در کردستان جشنواره‌های مختلف تئاتر در سطح شهرهای استان در طول ایام سال برگزار می‌شود که ارتباط و تعامل تنگاتنگ با مخاطب برقرار می‌کند.

یکی از این جشنواره‌ها جشنواره منطقه‌ای «تئاتر آئینی سنتی زیویه» است تئاتری که نامش را از قلعه زیویه یکی از آثار ملی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان سقز گرفته است.

اجرای ۱۵ اثر از هنرمندان کشور در جشنواره تئاتر آئینی سنتی زیویه

جشنواره «تئاتر آئینی سنتی زیویه» از امروز کار خود را آغاز کرده و زمینه اجرای ۱۵ اثر از هنرمندان این عرصه را فراهم کرده است.

فرماندار سقز در خصوص برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری در سقز اظهار کرد: هنر، کاری خلاقانه و تأثیرگذار در جامعه و تئاتر به عنوان یکی از هنرهای تأثیرگذار، دارای جایگاهی ارزشمند در اجتماع که با وجود گذشت هزاران سال از خلق هنرهای نمایشی، از تأثیر و کارکرد آن کاسته نشده است.

جعفر توان افزود: گواه این ادعا، افزایش برگزاری جشنواره‌های تئاتر خیابانی و صحنه‌ای در شهرستان سقز و ارتقای سطح برگزاری از استانی به منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی است.

وی افزود: تئاتر از برندهای سقز است که قدمت اجرای این هنر، برگزاری رویدادهای این حوزه از هنر، وجود زیرساخت‌های مناسب، وجود نیروی انسانی توانمند برای اجرا، بازیگران مطرح و علاقه مردم هنر دوست و فرهنگ دوست به این شاخه از هنر، سقز را به شهره عام و خاص تبدیل کرده است.

فرماندار سقز اضافه کرد: ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی و هنری در مهد تاریخ شهر باستانی و هنر پرور سقز، از مشارکت هنرمندان کشور و استان اقلیم کردستان عراق که در این برنامه، نمایش اجرا می‌کنند، عکاسان، بازبینان و داوران، منتقدان، پیشکسوتان و اصحاب رسانه در این جشنواره قدردانی کرد.

توان یادآور شد: این جشنواره معرف و تقویت کننده آئین‌ها و سنت‌های کهن است و در نوع خود بی نظیر است.

ارسال ۸۳ اثر از هنرمندان کشور به دبیرخانه جشنواره

دبیر دومین جشنواره منطقه‌ای آئینی سنتی تئاتر خیابانی زیویه نیز اظهار کرد: ۸۳ اثر از هنرمندان سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده و آثار ارسالی توسط داوران بازبین بررسی شد.

امیر زارع‌زاده افزود: از آثار بررسی شده ۱۵ اثر داخلی و یک اثر خارجی از اقلیم کردستان عراق به بخش نهایی راه یافت.

وی خاطرنشان کرد: آثار در پارک مولوی کرد به اجرا در می‌آید و هر اثر ۲ بار برای مردم نمایش داده می‌شود تا مخاطبان بیشتری امکان بهره‌مندی از این آثار هنر نمایشی را داشته باشند.

دبیر دومین جشنواره منطقه‌ای آئینی سنتی تئاتر خیابانی زیویه اذعان کرد: جشنواره به مدت دو روز در روزهای پنج شنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ شهریور ماه اجرا و مراسم اختتامیه نیز ۱۷ شهریور ماه در مجموعه گردشگری شاه‌نشین برگزار می‌شود.

زارع‌زاده عنوان کرد: موضوعات آثار این جشنواره آئین‌های سنتی، فرهنگ اقوام و مردم مناطق کشور و مسائل اجتماعی است که در قالب هنر برای مردم نمایش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: برگزاری کارگاه آموزشی و برگزاری مسابقه عکاسی موبایل از برنامه‌های جنبی این جشنواره خواهد بود که در طول دو روز برگزاری جشنواره انجام می‌گیرد.

بی‌شک امروز می‌توان مشکلات جامعه را در قالب زبان هنر بیان کرد و هنر نمایشی می‌تواند از بهترین ابزارهای هنری در این زمینه باشد.

تئاتر در واقع وسیله‌ای مؤثر و کارآمد برای تقویت تلاش‌های معیشتی، اجتماعی شدن، نظم و انضباط، قانون‌پذیری و غیره است و هنرمندان این عرصه باید جای این هنر را بین مردم بازکننده تا این هنر به جایگاه واقعی خود برسد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ