احتمال تاخیر در برنامه تسهیل کاهش عرضه اعضای اوپک‌پلاس در اکتبر

اقتصاد ایران: منابع مطلع از احتمال تأخیر در تسهیل برنامه کاهش عرضه نفت شماری از اعضای اوپک‌پلاس در ماه اکتبر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، چهار منبع مطلع روز چهارشنبه (۱۴ شهریور) اعلام کردند که پس از کاهش قیمت‌های نفت خام به پایین‌ترین سطح در ۹ ماه اخیر، اعضای ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) در حال مذاکره هستند تا برنامه خود را برای تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه تولید نفت خام که قرار است در ماه اکتبر آغاز شود، به تأخیر بیندازند.

بر اساس اعلام رویترز، این اقدام در حالی انجام می‌شود که نگرانی‌ها درباره کند شدن روند رشد اقتصادی جهان و به‌ویژه در پی انتشار داده‌های مربوط به کاهش تقاضای چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، سبب کاهش قیمت‌های نفت شده است.

هشت عضو ائتلاف اوپک‌پلاس هفته گذشته آماده می‌شدند تا به‌عنوان بخشی از برنامه تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه نفت خام، تولید خود را در ماه اکتبر ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

یکی از منابع گفت، با این حال، شرایط شکننده بازار نفت نسبت به چشم‌انداز عرضه بیشتر از سوی اوپک‌پلاس و پایان‌دادن به مناقشه توقف صادرات لیبی، در کنار چشم‌انداز کاهش تقاضا سبب بالا رفتن نگرانی اعضای این ائتلاف شده است.

یکی دیگر از این منابع نزدیک به اوپک‌پلاس گفت که تأخیر در افزایش تولید نفت در ماه اکتبر «بسیار محتمل» به نظر می‌رسد.

زمزمه‌های احتمال تأخیر در افزایش تولید نفت اوپک‌پلاس سبب شد تا قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با رشد بیش از یک دلار به ۷۴ دلار و ۸۰ سنت برای هر بشکه برسد. هر چند سپس قیمت این شاخص نفت خام به حدود ۷۳ دلار برای بشکه کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از ماه دسامبر تاکنون به‌شمار می‌رود.

اوپک و دفتر ارتباطات دولت عربستان سعودی به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی ندادند.

اختلاف بین جناح‌های رقیب در لیبی (دولت‌های شرق و غرب)، یکی از تولیدکنندگان نفت در اوپک، بر سر کنترل بانک مرکزی که منجر به کاهش دست‌کم ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت این کشور شده، به رشد قیمت‌های نفت در هفته‌های اخیر کمک کرده است.

اما انتشار اخباری مبنی بر احتمال دستیابی به توافق برای حل این مناقشه سبب شد تا قیمت‌های نفت در معامله‌های روز سه‌شنبه (۱۳ شهریور) حدود ۵ درصد کاهش یابد. در همین‌حال، افت تقاضای چین و کاهش سود حاشیه‌ای پالایشگاهی در جهان که می‌تواند پالایشگاه‌ها را وادار به کاهش پالایش نفت خام کند، نیز تأثیرگذار بوده است.

هلیما کرافت، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری آربی‌سی کپیتال، در یادداشتی گفت: عملکرد ضعیف چین پیش‌بینی‌ها درباره رشد سال ۲۰۲۴ را کاهش داده و روند کاهشی واردات نفت خام و ظرفیت پالایشگاه‌ها در سال ۲۰۲۳ را در پیش گرفته است.

وی افزود: عاقلانه به‌نظر می‌رسد که اوپک‌پلاس برای افزایش عرضه به بازار تا ماه دسامبر صبر کند.

اعضای اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ تاکنون به‌منظور حمایت از بازار به‌دلیل ابهام در چشم‌انداز تقاضا و افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از این ائتلاف، توافق کردند تا تولید خود را در مجموع ۵ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز یا حدود ۵.۷ درصد از تقاضای جهانی نفت کاهش دهند.

تولیدکنندگان عضو این ائتلاف در ماه ژوئن موافقت کردند که کاهش ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه دهند. همچنین اعضا توافق کردند که آخرین کاهش‌ها که شامل کاهش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه هشت عضو می‌شود را سه ماه یعنی تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید کنند و پس از آن، کاهش تولید داوطلبانه نفت خام خود را از اکتبر تا سپتامبر ۲۰۲۵ به‌تدریج تسهیل کنند.

تسهیل روزانه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای کاهش عرضه داوطلبانه اعضا در ماه اکتبر، که ممکن است به تعویق بیفتد، مربوط به هشت عضو اوپک‌پلاس است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ