۲ آئین مذهبی گلپایگان ثبت ملی شد

اقتصاد ایران: اصفهان - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلپایگان از ثبت ۲ آئین مذهبی شهرستان گلپایگان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

مصطفی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مراسم تعزیه خوانی و خیمه سوزی عصر عاشورا در امامزاده ابراهیم سعید آباد و مراسم ۱۲ محرم شهر گوگد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد.

وی افزود: بر اساس یک سنت دیرینه در روز عاشورا در نقاط مختلف شهرستان گلپایگان به یاد امام حسین (ع) و یاران باوفایش خیمه‌هایی با فرم چهار گوش و تعداد دیگری به فرم گنبدی و مخروطی و بیشتر به رنگ‌های سفید، سبز یا سیاه برپا می‌شود، خیمه سبزرنگ به نیت امام حسین (ع) و فرزندانش و حضرت ابوالفضل (ع) برپا می‌شود و خیمه سفید نیز متعلق به جوانان خاندان امام حسین (ع) و دیگر یاران او است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلپایگان تصریح کرد: این خیمه‌ها همزمان با عصر عاشورا در یک مراسم ویژه و به صورت نمادین توسط دشمنان اسلام به آتش کشیده می‌شوند.در آئین خیمه سوزان، تعزیه‌خوانی حادثه عاشورا به یاد مظلومیت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش به اجرا درمی آید و عزاداران در سوگ واقعه عاشورا اشک ماتم می‌ریزند. این برنامه در امامزاده ابراهیم روستای سعید آباد از بعد ظهر عاشورا آغاز و تا هنگام غروب آفتاب ادامه دارد که مهم‌ترین رویدادهای کربلا در قالب نمایش تعزیه درمیان استقبال بالای مردمی به نمایش درمی آید و با آتش زدن خیمه‌ها و اسارت نمادین اهل‌بیت (ع) به پایان می‌رسد.

۲ آئین مذهبی گلپایگان ثبت ملی شد

وی افزود: در آئین سنتی نخل گردانی در شهر گوگد طبق یک رسم ۳۰۰ ساله و هم زمان با دوازدهمین روز محرم آئین سنتی نخل گردانی به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) و سومین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش، در شهر گوگد برگزار می‌شود. مردم این شهر دو نخل با نام‌های «نخل مسجد یا پانخل» و نخل مسجد «امام حسن مجتبی (ع)» که در دو محله بالا و در این روز عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در قالب هیئت و دسته‌ها از نقاط مختلف شهرستان به سمت شهر گوگد حرکت می‌کنند و سپس در مسجد جامع این شهر گرد هم می‌آیند و در سوگ سیدالشهدا و مصائب اسرای کربلا بر سر و سینه می‌زنند.حرکت کاروان‌های نمادین اسرای دشت نینوا، نخل گردانی و تبرک‌جویی عزاداران از نخل‌های امام حسین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) و حرکت نمادین تابوت شهدای دشت کربلا از جمله برنامه‌ها است.

۲ آئین مذهبی گلپایگان ثبت ملی شد

قانونی اضافه کرد: این ۲ آئین مذهبی شهرستان با همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان و همکاری هیئت امنا محترم حسینیه‌ی حجه ابن الحسن روستای درب امامزاده و شورای اسلامی شهر گوگد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ