تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع ورامین

اقتصاد ایران: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ورامین، از تهیه پرونده ثبت جهانی بنای تاریخی و مذهبی مسجد جامع ورامین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا تاجیک با اعلام این خبر گفت: با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی و انجام ارزیابی و بازدید میدانی، تهیه پرونده بنای تاریخی و مذهبی مسجد جامع ورامین برای ارسال به سازمان گردشگری ملل متحد برای ثبت در میراث جهانی آغاز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین با اشاره به همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از اجرای این طرح خاطرنشان کرد: این موضوع باهدف بهره برداری مطلوب از قابلیت‌های موجود در صنعت گردشگری و تحول آن در دشت ورامین پیگیری شده و امیدواریم با تشکیل کمیته راهبردی توسعه گردشگری شهرستان ورامین در سطح استان و شهرستان، شاهد این موفقیت ورامین در سطح جهانی و بین المللی باشیم.

او افزود: این بنا هویت تاریخی و مذهبی ورامین بوده و نشانه بخشی از تمدن کهن و دیرینه پرافتخار آن است.

تاجیک تصریح کرد: ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی، مزایای فراوانی دارد و سبب می‌شود علاوه بر محافظت، نگهداری و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان به عنوان هدف اصلی، نوعی مقصد گردشگری در سطح جهانی محسوب گردیده و پس از معرفی، میزبان جهانگردان و ایرانگردان بیشماری خواهد شد.

او افزود: این موضوع یکی از درخواست‌های مطرح شده در سفر شهریور ماه سال گذشته مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی به شهرستان ورامین و از مطالبات فرمانداری ویژه و جمعی از کارشناسان، پژوهشگران، هنرمندان و مردم علاقمند ورامین می‌باشد.

او در پایان گفت: این بنا که از جمله مساجد تکامل یافته چهار ایوانی و دارای کتیبه‌ای به تاریخ ۷۲۲ هجری قمری می‌باشد، به دستور سلطان محمد خدابنده (الجایتو) و با معماری استاد علی قزوینی آغاز و در دوران سلطان ابوسعید بهادرخان، آخرین پادشاه ایلخانان مغول به بهره برداری رسید و در آن هنرهایی همچون آجرکاری، کاشی کاری، گچ‌بری طرح‌های اسلیمی و کتیبه‌های حاوی خطوط خوشنویسی به نهایت استادی و زیبایی بکار رفته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ