رمان سی و سوم آملی نوتومب و سفری دوباره به ژاپن

اقتصاد ایران: آملی نوتومب، در کتاب جدیدش بار دیگر خواننده را با خود به ژاپن می‌برد و ترکیبی از گردشگری، غذا، خاطره و شوک فرهنگی ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اکتوالیته، آملی نوتومب نویسنده بلژیکی به تازگی سی و سومین کتاب ادبی خود را با عنوان «بازگشت غیرممکن» منتشر کرده است؛ اثری زندگی‌نامه‌ای و مملو از تمسخر خود، که توسط انتشارات آلبین میشل منتشر شده است.

این رمان پس از «روانی» که سال ۲۰۲۳ منتشر شد و در آن از شیفتگی خود به پرندگان سخن گفته، زندگی‎نامه خود را در «بازگشت غیرممکن» ادامه می‌دهد تا یادآور دومین رمانش «خرابکاری عاشقانه» که سال ۱۹۹۳ منتشر شد، باشد.

رابطه ژاپن و آملی نوتومب، یک رابطه عاشقانه ادبی از نوع عالی است که با انتشار رمان «ترس و لرز» در سال ۱۹۹۹ برنده جایزه بزرگ آکادمی فرانسه شد؛ کتابی که او با طنز تمام به شیوه‌ای خنده‌دار و در عین حال نگران‌کننده، از عدم کفایت خود در سیستم کاری ژاپن سخن گفته و دنیای کار ژاپنی را که با کدهایی اداره می‌شود که برای غربی‌ها غیرقابل درک است، شکافته بود. در «نه حوا نه آدم» (۲۰۰۷) هم او به داستان عشق خود بازگشت و سپس در بهار ۲۰۱۲ درباره اولین قدم‌های خود در سرزمین خورشید تابان نوشت.

آملی نوتومب در طول رمان‌هایش، دیدارهای از دست رفته‌اش را با ژاپن کشوری که خیلی دوستش دارد، بازگو کرده است. بنابراین وقتی سال ۲۰۲۱، دوستش پپ بنی به او پیشنهاد می‌کند که او در سفری به ژاپن همراهی‌اش کند، مردد می‌شود. او حتی امیدوار است که همه‌گیری کووید -۱۹ موجب بسته شدن مرزها شود. اما نه! و چه بهتر، زیرا در غیر این صورت، نویسنده هرگز «بازگشت غیرممکن» را خلق نمی‌کرد؛ یکی از بهترین رمان‌هایش که به لطف دست انداختن خودش، خودانگیختگی نویسنده-قهرمان را به‌ویژه دوست‌داشتنی می‌کند.

این کتاب خواننده را به دوست او بدل می‌کند، دوستی که با او به آن سوی دنیا می‌رود. به نوعی، او به ما اجازه می‌دهد تا این کار را از طریق ۱۵۸ صفحه کتابش انجام دهیم، صفحاتی که می‌توان یک‌باره آن را بلعید.

آملی نوتومب؛ راهنمای گردشگری

بازگشت غیرممکن مجموعه‌ای از همه چیزهایی است که وی قبلاً درباره ژاپن یاد کرده است. اگرچه دوستش او را از غرق شدن در نوستالژی منع کرده، اما این سفر ناگزیر با خاطرات لطیف و بی‌رحمانه که پیش از این نویسنده در داستان‌هایش، درباره اولین شغل‌ها و اولین عشق‌هایش، و همچنین خاطرات دوران کودکی‌اش در توکیو و کیوتو در کنار پدری که اکنون درگذشته و او در «پریمیر سانگ» (۲۰۲۱) به وی ادای احترام کرده بود، همراه است.

در این کتاب او پیوند مجدد خود را با سرزمین محبوبش، میراث فرهنگی و غذای آن برقرار و با توصیفات کوتاه و پر انرژی خود خواننده را وادار می‌کند فقط یک کار انجام دهد: بلیت هواپیما به ژاپن رزرو کند!

نویسنده در این کتاب مانند یک راهنمای توریستی واقعی، خواننده را سوار یک شاتل هلوکیتی می‌کند، اطراف منطقه گینزا، شهر نارا، غرفه طلایی افسانه‌ای کیوتو را به ما نشان می‌دهد و به ما می‌گوید که چرا این شهر شگفت‌انگیز توسط بمب اتمی در سال ۱۹۴۵ ویران نشد. او همچنین از اهمیتی حرف می‌زند که مردم محلی برای خرگوش قایل هستند و از طعم غذاهای محلی مانند ماهی خشک، بادمجان با میسو، ریشه نیلوفر آبی، سوپ جلبک دریایی می‌گوید.

نیچه در سفر

همان طور که از نام این کتاب پیداست، «بازگشت غیرممکن» بیش از هر چیز از میل به بازگشت به ردپای گذشته نویسنده می‌گوید؛ گذشته‌ای که دستیابی به آن غیرممکن است، زیرا همانطور که رمان‌نویس مشاهده و گزارش می‌کند همه مکان‌ها در زمان تغییر می‌کنند و با آنها افراد، ذهنیت‌ها، معماری یا حتی طبیعت تغییر می‌کند و به همین ترتیب عنوان کتاب به مفهوم فلسفی بازگشت غیرممکن که توسط نیچه پذیرفته شده، اشاره دارد. در نهایت، مهم این نیست که بازگشت غیرممکن است، زیرا آملی نوتومب خاطرات جدیدی خلق کرده که با لحنی طنزآمیزی نسبت به خود بیان می‌شود.

این نویسنده زمانی گفته بود که سرزمین سامورایی‌ها برای او صمیمی‌ترین است و در صفحات اول همین کتاب می‌نویسد: ژاپن کشور مورد علاقه من در جهان است، سرزمین مقدس من. همین ذکر آن کافی است تا مرا در خلسه فرو برد.

موج‌های شاد دلتنگی، موج‌های غمگین دلتنگی

بنابراین او پس از بیش از ۱۰ سال غیبت، دوباره در ژاپن است. اگر دوست عکاسش پپ بنی، برنده خوش شانس بلیت رفتن به توکیو، او را با خود نمی‌برد، او دیگر به این کشور برنمی‌گشت. بازگشت به ژاپن به شما آرامش می‌دهد. در طول ۱۰ روز از توکیو تا کیوتو از طریق نارا، خواننده این ۲ را دنبال می‌کند: پپ، حریص و کنجکاو، فقط می‌خواهد مست این کشور ناشناخته شود، در حالی که آملی گرفتار گذشته خود شده و در هر گوشه خیابان با آن روبه‌رو می شود.امواج شاد دلتنگی هنگام کشف مجدد طعم یک کاسه برنج و یک تخم مرغ خام و امواج غم و اندوه با یاد پدری که به تازگی درگذشته، در طول گشت و گذار ژاپنی او بروز می‌کند.

نوتومب از این تجربه برای بررسی زندگی خود استفاده می‌کند. او از بیهودگی به عمق می‌رود و گذر زمان را تداعی می‌کند و در عین حال درباره یک مالیخولیا است. ژاپن امروز مانند دیروز به نظر می‌رسد، اما با تفاوت‌هایی، گاه کوچک، که باعث می شود آملی در جاهایی که دیگر نمی‌شناسد احساس گم شدن کند.

رمان‌های آملی نوتومب به ندرت ما را بی‌تفاوت می‌گذارند، اما برخی ما را با خود می‌برند، برخی دیگر کمتر...

«بازگشت غیرممکن» به قیمت ۱۸.۹۰ یورو در ماه آگوست (مرداد) امسال منتشر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ