ارتباط اِندومتریوز با خطرات بالای مشکلات قلبی زنان

اقتصاد ایران: اندومتریوز می تواند برای بسیاری از زنان یک وضعیت دردناک و ناتوان کننده باشد، اما تحقیقات جدید عواقب جدی تری را نشان می دهد: احتمال حملات قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، اندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که بافت رحمی که به طور معمول در داخل اندام رشد می‌کند، به جای آن در خارج از آن رشد کند. کیست‌ها، بافت اسکار و سایر شرایط می‌توانند به اندام‌های مجاور نفوذ کنند و منجر به درد و مشکلات باروری شوند.

دکتر «اوا هاورس بورگرسن»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ دانمارک، گفت: «از هر سه زن یک نفر به دلیل بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهد و از هر ۱۰ زن یک زن به اِندومتریوز مبتلا می‌شود. نتایج ما نشان می‌دهد که ممکن است زمان آن رسیده باشد که به طور معمول خطر بیماری قلبی عروقی در زنان مبتلا به اندومتریوز را در نظر بگیریم.»

این مطالعه اطلاعات یک پایگاه داده دانمارکی را بررسی کرد که موارد اِندومتریوز را در بین بیش از ۶۰۰۰۰ زن از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۲۱ شناسایی کرد.

سپس تیم تحقیق، میزان حمله قلبی و سکته مغزی را برای این زنان با بیش از ۲۴۲۰۰۰ زن بدون اِندومتریوز مقایسه کرد. سلامت زنان به طور متوسط ۱۶ سال پیگیری شد.

این مطالعه نشان داد زنان مبتلا به اِندومتریوز در مقایسه با زنان بدون این عارضه، ۳۵ درصد با احتمال بیشتر حمله قلبی و ۲۰ درصد بیشتر با سکته مغزی ایسکمیک (ناشی از لخته شدن خون) روبرو هستند.

تیم دانمارکی دریافتند که اندومتریوز همچنین احتمال آریتمی قلبی را ۲۱ درصد و نارسایی قلبی را ۱۱ درصد افزایش می‌دهد.

هاورس-بورگرسن گفت: «این نتایج شواهد بیشتری ارائه می‌دهد که عوامل خطر خاص زنان و بیماری‌های قلبی عروقی در زنان نیاز به توجه بیشتری دارند. ما پیشنهاد می‌کنیم که زنان مبتلا به اِندومتریوز تحت ارزیابی خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار گیرند و اکنون زمان آن رسیده است که عوامل خطر خاص زنان مانند اِندومتریوز، دیابت بارداری و پره اکلامپسی، در مدل‌های پیش‌بینی خطر قلبی عروقی در نظر گرفته شوند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ