ترس ترکیه از قدرت گرفتن راست افراطی در آلمان

اقتصاد ایران: دیاسپورای ترک به عنوان پرجمعیت‌ترین گروه مهاجرین مقیم آلمان، از قدرت گرفتن جریان راست افراطی هراس دارد و نگران بروز چالش‌ها و تنش‌های اجتماعی و اقتصادی است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تحول سیاسی – اجتماعی مهمی که در آلمان روی داده؛ توجه محافل دیاسپورای ترکی را به سوی خود جلب کرده است.

پس از جنگ جهانی دوم، این اولین بار است که در ایالات تورینگن و زاکسن آلمان، راست افراطی در انتخابات پارلمان ایالتی مقام اول را کسب می‌کند. در نتیجه دیاسپورای ترک به عنوان پرجمعیت‌ترین گروه مهاجرین مقیم آلمان، از قدرت گرفتن جریان راست افراطی هراس دارد و نگران بروز چالش‌ها و تنش‌های اجتماعی و اقتصادی است. چرا که بیش از دو میلیون شهروند ترکیه از دیرباز مقیم آلمان هستند و همواره بخش قابل توجهی از درآمد و سرمایه‌های خود را به ترکیه منتقل می‌کنند و نقش مهمی در توسعه اقتصادی ترکیه ایفا کرده‌اند.

جمعیت عظیم کارگران مهاجر ترک در آلمان، علاوه بر صنایع فولاد، بخش مهمی از شغل‌های خدماتی، مسکن و راهسازی را در اختیار گرفته‌اند و اگر فضای اجتماعی این کشور اروپایی علیه مهاجرین و مسلمانان باشد؛ صدها شرکت کوچک و بزرگ ترکیه‌ای متضرر خواهند شد و متعاقب آن، دولت ترکیه نیز خسارت می‌بیند و در عین حال، فضای برای تحصیل ده‌ها هزار دانشجوی ترکیه در آلمان، نامساعد خواهد بود.

کشور ترکیه ,
در انتخابات مجلس ایالت تورینگن آلمان، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) با 30.8 درصد آرا اول شد و با توجه به جمعیت بالای این ایالت؛ برتری مشهود جریان راست افراطی، می‌تواند به معنی امکان اعمال محدودیت‌های جدی بر مهاجرین باشد. آن هم در شرایطی که دولت آلمان به تازگی گروهی از مهاجرین افغانستانی را اخراج کرده و راست‌ها، میزان حساسیت اجتماعی نسبت به مهاجرین خاورمیانه‌ای را به سطح بالایی رسانده و آشکارا به بیگانه ستیزی و اسلام هراسی دامن می‌زنند.

1 میلیون و 700 هزار نفر رای دهنده حامی جریان راست افراطی در تورینگن، یعنی جمعیت عظیمی که نقطه اشتراک فکری و فرهنگی آن؛ مخالفت با مهاجرین و ضرورت کنارزدن مهاجرین از حوزه کار و خدمات در آلمان است. AfD در مقایسه با انتخابات سال 2019 میلادی، این بار توانسته است 7.4 امتیاز آرای خود را افزایش دهد و این همان موضوعی است که مهاجرین ترک را نگران می‌کند. جامعه ترک آلمان افزایش حمایت مردم از AfD را یک تحول دهتشناک و نگران‌کننده دانسته و اعلام کرد که برخی از افراد مهاجر در حال برنامه‌ریزی برای ترک کشور هستند. 

کشور ترکیه ,

البته این فقط جامعه دیاسپورای ترک نیست که از رشد جریان سیاسی راست افراطی نگران است. دولت مستقر آلمان نیز از این وضعیت نگران است و اولاف شولز، صدراعظم آلمان و رهبر حزب سوسیال دموکرات (SPD) نتایج انتخابات را  دردناک  ارزیابی کرد و خواستار اتحاد احزاب دموکراتیک شد. شولتز بیان کرده که AfD به کشور آسیب می رساند، اقتصاد را تضعیف می کند و جامعه را متفرق می کند. او معتقد است که  همه احزاب دموکراتیک باید مسئولیت ایجاد دولت های باثباتی را بر عهده بگیرند که شامل راست افراطی های تندرو نباشد.

پایگاه خبری تحلیلی تی 24 ترکیه در گزارشی اعلام کرده که ظهور راست افراطی این نگرانی را به وجود آورده که شرایط کار برای مهاجرین سخت خواهد شد و در نتیجه اثرات منفی بر اقتصاد آلمانف اجتناب ناپذیر خواهد بود. همچنین موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان (DIW) اعلام کرده که اهداف رشد اقتصادی ممکن است در ایالت هایی که AfD حضور قوی دارد، دشوار و حتی غیرممکن شود. چرا که این حزب تندرو، به شدت با استخدام مهاجرین مخالف است و شرکت ها و نیروی کار واجد شرایط ممکن است این مناطق را ترک کنند.

انجمن صنعت داروسازی آلمان نیز نگرانی های مشابهی را ابراز کردند و اظهار داشتند که توسعه اقتصادی ارائه شده توسط نیروی کار و سرمایه گذاری خارجی در معرض تهدید است. موضوعی که ترک ها را نگران کرده، این است که حزب راست افراطی AfD در سال 2013 در پاسخ به بحران مالی منطقه یورو تأسیس شد و در جریان بحران پناهجویان در سال 2015 میلادی، به عنوان یک حزب مهاجرستیز، جایگاه خود را تثبیت کرد و نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که سیاست‌های AfD از نظر رأی‌دهندگان معتبر و در میان جوانان محبوبیت دارد. در حالی که 52 درصد از کسانی که به AfD در تورینگن رای دادند اظهار داشتند که از سیاست های حزب متقاعد شده اند، اظهار می شود که حمایت جدی در میان رای دهندگان جوان نیز وجود دارد. چنین چیزی به این معنی است که بروز خشونت و نزاع فیزیکی بین تندروها و جمیت مهاجرین و به ویژه ترک ها، می تواند به یک دغدغه امنیتی و اجتماعی تبدیل شود.

کشور ترکیه ,

حاجی مهمت بویراز، پژوهشگر سیاست خارجی بنیاد سیاست، اقتصاد و تحقیقات اجتماعی (SETA) اخیرا با مشارکت 16 محقق و دانشگاهی، کتابی به نام «روابط ترکیه و آلمان و ترک ها در آلمان پس از 60 سال» نوشته است.

این محقق و چهره دانشگاهی ترکیه می گوید: «به دلیل گسترش تفکر نژادپرستی در آلمان، نقش ترک‌ها و همچنین مشکلات آنها نادیده گرفته می‌شود. حتی مطالعات مستقیم خود آلمانی ها نیز  به وضوح نشان دهنده که تعصب و دیدگاه منفی نسبت به ترک ها بیش از دیگر اقوام و ملیت های ساکن آلمان است. گروه های راست افراطی در آلمان ترک ها و مسلمانان را در مورد هدف قرار می دهند، زیرا بزرگترین گروه های قومی و مذهبی که با آنها مواجه می شوند ترک ها و مسلمانان هستند».

در حال حاضر، آلمان مهمترین شریک تجاری ترکیه است و حجم مبادلات تجاری فی مابین در سال 2023 میلادی به 50 میلیارد دلار رسید. البته تراز تجاری به نفع آلمان است چرا که 30 میلیارد دلار کالا و موادخام به ترکیه می فروشد و در مقابل، میزان صادرات ترکیه به آلمان در سطح 20 میلیارد دلار است. اما واقعیت این است که جامعه مهاجرین ترک مقیم آلمان با صدها کارآفرین و تولیدکننده و هزاران کارگر و نیروی ماهر و تکنسین، در ارتقای روابط اقتصادی ترکیه و آلمان؛ نقش مهمی ایفا کرده است. در نتیجه آنان عملا سربازان اقتصادی ترکیه در خاک آلمان به شمار می آیند و در صورتی که شرایط برای زندگی و فعالیت اقتصادی آنها دشوار شود، چنین چیزی می تواند بر روابط دوجانبه اثر منفی بگذارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ