حرم کریمه اهل بیت(س) عزادار شهادت علی بن موسی الرضا (ع)

اقتصاد ایران: قم- در سالروز شهادت امام رضا (ع) مردم دیار بانوی کریمه اهل بیت (س) شریک غم این بانوی بزرگ اسلام شدند و همه در حریم اخت الرضا(ع) گردهم آمدند تا تسلی خاطر ایشان شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: امروز در دیار بانوی کریمه اهل بیت در سوگ برادر حضرت معصومه (س) اربعین دیگری برپاست.

در این دیار همه از اقصی نقاط ایران و جهان دل به محبت اخت الرضا (س) داده‌اند و با دلی درمانده و پریشان آمده‌اند تا آرام بگیرند.

خیابان‌های منتهی به بارگاه نورانی حضرت معصومه (س) در روز شهادت برادر به صحنه‌های احساسی و زنده‌ای تبدیل شده‌اند و سر در هر خانه‌ای بیرق یا رضا (ع) نصب شده و هر خانه‌ای به موکبی برای خدمت به سوگواران شاه خراسان مبدل شده است.

حریم اخت الرضا (ع) مملو از زائران و دلدادگان و جاماندگان شاه خراسان است، مردم قم گرچه هزاران کیلومتر از خراسان فاصله دارند، اما دل‌های مومنانه آنها روانه شهر غریب الغربا شده است.

دل‌های عاشقانی که به دیار اخت الرضا (ع) پناه آورده‌اند، به سوی حرم برادرش پر کشیده و با زمزمه ملائک همراه شده است.

جامه مشکین دسته‌های عزاداری در سوگ شاه خراسان غصه‌ها را دو چندان می‌کند و با زمزمه این عزاداران قلب‌ها طور دیگری می‌تپد.

دیار بانوی کریمان با گردهم آمدن موکب‌ها و دسته‌های عزاداری از ملیت‌های مختلف به یک کانون روحانی تبدیل شده است و این عشق و ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت قلب شیعیان را همچون مغناطیسی به یکدیگر وصل می‌کند.

حرم کریمه اهل بیت(س) عزادار شهادت علی بن موسی الرضا (ع)

حضور دسته‌های عزا، زنجیر زنی‌ها، واکس زدن کفش‌های زائران و مجاوران حرم بانوی کرامت در سالروز شهادت برادر این بانو تجلی عشق و ارادت لایتناهی به این خاندان است.

در صحن حرم بانوی کرامت چندی از اقشار مردم را می‌توان دید که مهمان چایخانه حضرت شده‌اند و دلدادگان در اطراف مضجع شریف بانوی کرامت دیدگان خود را به پنجره لطف امام رئوف و خواهرش آویخته‌اند تا مرحمی برای دلشان بشوند.

مراجع تقلید شیعیان در سوگ شهادت هشتمین اختر تابناک مراسم سوگواری در شهر مقدس قم برپا کرده‌اند.

مردم دیار بانوی کرامت برای سوگواری شهادت امام هشتم (ع)، طریق المهدی را به سوی میعادگاه منتظران طی طریق می‌کنند تا شهادت یکی از خاندان امام عصرمان را به محضرشان تسلیت عرض کنند و خود را شریک غم ایشان بدانند.

عده‌ای از مردم عزادار و مؤمن شهر قم با توزیع نذورات و برپایی ایستگاه‌های صلواتی از عزاداران امام رضا (ع) پذیرایی می‌کنند و ارادت خود به اهل بیت (ع) را ابراز می‌کنند.

حرم کریمه اهل بیت(س) عزادار شهادت علی بن موسی الرضا (ع)

علی بن موسی بن جعفر (ع) معروف به امام رضا (۱۴۸–۲۰۳ ق) هشتمین امام مذهب شیعهٔ دوازده‌امامی است. او، از سال ۱۸۳ ق، به‌مدت بیست سال، امامت شیعیان را برعهده داشت و دورهٔ امامتش با خلافت هارون عباسی، محمدِ امین و مأمون عباسی هم‌زمان بود.

امام رضا (ع) در سال‌های واپسین، عمرش به‌دستور مأمون، از مدینه به مَرْو در خراسان فراخوانده و ولیعهد مأمون شد. مورخان و عالمان شیعه ولایتعهدی امام رضا (ع) را مهم‌ترین رویداد سیاسی زندگی او می‌دانند و می‌گویند امام به‌اجبار مأمون، به این کار تن داده است.

حدیثی مشهور از امام رضا (ع) در سفر به ایران بیان شده که به نام سِلسِلةُالذَّهَب (زنجیرهٔ زرین) شناخته می‌شود؛ زیرا سلسلهٔ راویانش همه معصوم‌اند. او این حدیث قدسی را در نیشابور برای جمعی از عالمان آنجا بیان کرده است. در این حدیث، توحید قلعهٔ خدا معرفی شده که هر که وارد آن شود در امان است. سپس آمده البته این شروطی دارد که من از جملهٔ آن‌ها هستم.

بر اساس دیدگاه بیشتر عالمان شیعه، امام رضا (ع) در ۵۵ سالگی در طوس، به‌وسیلهٔ مأمون مسموم شد و به شهادت رسید و در بقعهٔ هارونیه در روستای سَنا باد دفن شد. او تنها امام از میان امامان شیعه است که در ایران دفن شده است. حرم امام رضا در مشهد از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شیعیان است. حرم فاطمهٔ معصومه، خواهر او نیز در ایران واقع شده که مشهورترین آرامگاه این کشور، پس از حرم رضوی شمرده می‌شود.

از مهم‌ترین اعمال روز شهادت شاه خراسان اقامه عزا برای امام مهربانی‌ها، زیارت مختصر، صلوات خاصه و نماز حاجت امام رضا (ع) است.

حرم کریمه اهل بیت(س) عزادار شهادت علی بن موسی الرضا (ع)

حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیامبر عظیم الشان فرمودند که به زودی پاره‌ای از تن من در خراسان دفن خواهد شد که این تعبیر پاره تن، برای حضرت زهرا (س) و امام هشتم (ع) به کار برده شده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: بعد پیامبر اسلام فرمودند که کسی پاره تن مرا زیارت نمی‌کند، الا خداوند بهشت را بر او واجب می‌کند.

وی ادامه داد: اتصال و پیوند با امام هشتم (ع) بهشت را بر ما واجب می‌کند و پیغمبر (ص) در تعبیر دیگری فرمودند که خداوند بدن زائر امام رضا (ع) را بر آتش جهنم حرام می‌کند.

حجت الاسلام فرحزاد ابراز کرد: پیغمبر فرمودند که گرفتار و دردمندی پاره تن من را زیارت نمی‌کند، الا اینکه خداوند آن گرفتاری‌اش را برطرف بکند.

وی افزود: این زیارت یک آرامشی می‌دهد و امام جواد (ع) نیز فرمودند کسی که در راه زیارت پدرم گرمازده بشود و گرمی ببیند و یا سرما به او برسد، خداوند بدنش را بر آتش جهنم حرام می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: امام صادق علیه‌السلام نیز فرمودند کسی به زیارت فرزندم علی بن موسی الرضا (ع) برود من دستش را می‌گیرم و وارد بهشت می‌کنم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ