دیار علویان یکپارچه در سوگ «ضامن آهو»

اقتصاد ایران: رشت _ محبان و دلدادگان اهل بیت (ع) در گیلان با شکل دهی دسته‌های عزاداری با حضور در اماکن فرهنگی و مذهبی در سالروز شهادت امام رضا (ع) به سوگ آن امام همام نشستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها _ بهرام قربانپور: ساعت حوالی ظهر بود، آسمان رشت جامه ابر بر تن کرده اما دمای هوا همچنان گرم و شرجی است و عرق جبین را به زمین می‌رساند.

شهر یکدست عزادار امام رئوف

شهر یکپارچه سیاهپوش و عزادار هشتمین ستاره تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت رئوف سلطان علی ابن موسی الرضا (ع) است، آذین بندی‌های سرخ و سیاه بلوارها، رقص پرچم‌های سیاه در کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های شهر همه گواه این را می‌دهد که یک شهر عزادار ضامن آهوست.

نظاره گر جمال غمگین شهر و چهره عبوس آسمان غم گرفته بودم که با صدای بم و خش دار راننده که می‌گفت؛ «خواهر امام پیاده می شوید» به خودم آمدم.

جمعیت لحظه به لحظه از ورودی‌های مختلف شهر به جمعیت امام رضایی های رشت در بقعه فاطمه اخری (ع) اضافه می‌شد تا به اتفاق خواهر بزرگوار حضرت رضا علیه السلام به سوگ آن امام همام بنشینند.

عزاداری خواهرانه در رشت

درب مغازه‌ها پایین و کسبه و بازاریان دست از کار کشیده و تمام شهر مهیای یک ضیافت امام رضایی است، به همراه زوار عزادار وارد حرم خواهر امام (ع) می‌شویم.

پیرمردی خمیده پشت در گوشه صحن صیاد نظرم شد، سمتش رفتم با لبخند مهربانی به من پاسخ داد اما در دلش بغض سردی سنگینی می‌کرد و به ناگه بغضش ترکید و اشک‌هایش روانه گونه شد، بغض‌هایی که دلتنگی و فراق را تصویر می‌کشید.

«حاج محمدولی» که از محلات دور افتاده رشت به بقعه خواهر امام رضا علیه السلام آمده می‌گوید: فاطمه اخری سلام علیها حضرت معصومه گیلان است و هر بار احساس دلتنگی می‌کنیم به زیارت خواهر امام رشت می آییم.

دیار علویان یکپارچه در سوگ «ضامن آهو»

زیارتی به اندازه حج فقرا

این پیرمرد خوش ذوق رشتی امام رضا علیه السلام را آبروی فرهنگی و مذهبی ایران معرفی می‌کند و می‌گوید: زیارت امام رضا علیه السلام حج فقرا است و باید قدر این امام رئوف را بدانیم.

به اعتقاد حاج محمدولی، تبیین سیره و سبک زندگی رضوی نیاز ضروری و مهم جامعه امروز بوده و احیای جامعه اسلامی و رضوی نیازمند تبیین این فرهنگ ناب است.

به گفته وی مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه مدرنیته امروز با تقویت روحیه اعتقادی و احیای باورهای دینی به ویژه سبک زندگی رضوی قابل حل است.

از این پیرمرد رشتی خداحافظی کردیم و آن سوی حرم چشمم به یک بانوی جوان خورد، بانویی که به همراه دو فرزند خردسالش از آن سوی شهر خودش را به خواهر امام (ع) رسانده تا در روز شهادت امام رضا علیه السلام به سوگواری بپردازد.

جامعه امروز تشنه فرهنگ ناب رضوی

این بانوی جوان رشتی که خودش را «فاطمه زهرا نادری» معرفی کرد، می‌گوید: جامعه امروز تشنه فرهنگ ناب رضوی است و محافل سوگواری شهادت امام رضا علیه السلام فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ رضوی است.

این بانوی رشتی که دو فرزند خردسالش را به این محافل مذهبی و اعتقادی آورده، از این قبیل کارها را نهادینه سازی فرهنگ اسلامی و دینی از کودکی و سنین پایه در افراد دانسته و معتقد است؛ فرزندان مان باید از کودکی با ائمه اطهار علیه السلام اُنس بگیرند تا حسینی، علوی و رضوی تربیت شوند.

به عقیده نادری، تبیین سیره اهل بیت علیهم السلام بدون پیوست‌های فرهنگی و رسانه‌ای امکان پذیر نیست و متولیان امر فقط نباید صرفاً به محافل سوگواری بدون پیوست فرهنگی و رسانه‌ای تکیه و بسنده کنند.

وارد حسینه خواهر امام رضا علیه السلام رشت شدم در گوشه حسینیه مادر پیری را دیدم که در یک دستش دانه‌های تسبیح رزم نوازی می‌کرد و در دست دیگرش قرآن بر سر گذاشته بود و گریه و زاری می‌کرد، از مویه کنان این پیر زن رشتی می‌شد مفاهیم دردناک اندوه فراق و دلتنگی را استنباط کرد، آن پیرزن دل شکسته را به حال خودش رها کردم تا در حال و هوای حرم به سوگ ضامن آهو بنشیند و یک دل سیر گریه کند.

فرشچه های حسینیه یکی پس از دیگری توسط زوار عزاداری پر می‌شد که از نقطه نقطه شهر آمده بودند تا فاطمه اخری سلام علیها خواهر گرانقدر امام رضا علیه السلام عرض ادب و تسلیت بگویند و به اتفاق هم در جمع گرم امام رضایی های رشت به سر و سینه خود بزنند و در عزای هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت بنشینند.

دیار علویان یکپارچه در سوگ «ضامن آهو»

اُنس گیری گیلانی‌ها با پرچم ارباب

پرچم گردانی خادمین رضوی در حرم حضرت فاطمه اخری خواهر امام رضا علیه السلام در رشت حال و هوای خاصی را به این حرم بخشیده بود و زوار سوگوار سلطان علی ابن موسی الرضا علیه السلام به یاد پنجره فولاد و ضریح طلایی آقاجان، پرچم متبرک این امام همام را زیارت کردند و با این پرچم سبز و طلایی رنگ اُنس گرفتند.

اُنس گیری زوار با پرچم ارباب از یک طرف، نوحه خواهی و مرثیه خوانی ذاکرین و سینه زنی و عزاداری جماعت امام رضایی های رشت از سوی دیگر، مرقد خواهر امام رشت را به میعادگاه و ماوای محبان اهل بیت علیهم السلام تبدیل کرده است.

از غرب و شرق گیلان گرفته تا جنوب و مرکز استان خبر می‌رسد که محبان و دلدادگان اهل بیت علیهم السلام با شکل دهی دسته‌های عزاداری و سوگواری و با حضور در اماکن فرهنگی و مذهبی در سالروز شهادت امام رضا علیه السلام به سوگ آن امام همام نشستند، گفته می‌شود این محافل و مراسم در شب گذشته هم در جای جای گیلان برپا بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ