تفاوت علائم سرماخوردگی با بیماری های جدی تر

اقتصاد ایران: علائم سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما تفاوت‌های مهمی وجود دارد که می‌تواند نشانه عفونت‌های جدی‌تری باشد. از لرز و تب ناگهانی تا تنگی نفس و درد قفسه سینه، شناخت دقیق این علائم می‌تواند در تشخیص زودهنگام و درمان موثر بیماری‌های خطرناک مانند ذات‌الریه و برونشیت حیاتی باشد.

علائم سریع ظاهر می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، هنگام سرماخوردگی، علائمی مانند گرفتگی بینی یا عطسه به آرامی شروع می شود و به تدریج بدتر می شود. علائم آنفولانزا معمولاً به طور ناگهانی به بدن شما ضربه می زند و احتمالاً بسیار قوی تر احساس می شود.


لرز

زمانی می لرزید که دمای بدن شما تغییر می کند. لرز از علائم معمول سرماخوردگی نیست آنها نشانه اولیه عفونت و تب بالا هستند و در آنفولانزا یا ذات الریه شایع تر می باشند.

افزایش دما

تب و افزایش دما نشانه این است که بدن شما در تلاش برای مبارزه با یک بیماری یا عفونت است، اما به ندرت ناشی از سرماخوردگی است. آنفولانزا، برونشیت و ذات الریه از علل شایع تب هستند. زمانی که درجه حرارت شما به 100.5 درجه فارنهایت می رسد، در نظر گرفته می شود که تب دارید.


بدن درد

ممکن است همراه با سرماخوردگی کمی بدن درد داشته باشید، اما دردهای شدیدتر معمولاً نشانه آنفولانزا هستند. این به این دلیل است که درد کوتاه مدت عضلات اغلب همراه با تب اتفاق می افتد.


خس خس سینه

خس خس سینه زمانی است که تنفس شما شبیه سوت احساس می شود. اگر خس خس می کنید، نشانه عفونت جدی تری مانند ذات الریه یا برونشیت است، به خصوص اگر در هنگام دراز کشیدن اتفاق بیفتد. خس خس سینه همچنین می تواند نشانه آنافیلاکسی، یک واکنش آلرژیک شدید به چیزی که خورده اید یا نیش حشره باشد.

سرفه همراه با مخاط

ممکن است سرفه خفیف و مزاحم ناشی از سرماخوردگی داشته باشید، اما اگر مخاط سرفه کنید و مواد لزج از اعماق قفسه سینه  احساس شود می تواند نشانه برونشیت یا ذات الریه باشد، به خصوص اگر خون در آن وجود داشته باشد.


خستگی

این احساس که انرژی یا اشتها ندارید یکی از علائم معمول آنفولانزا استو کمتر در اثر سرماخوردگی ایجاد می شود. همچنین می تواند نشانه ای از ذات الریه یا عفونت سینوسی باشد که شایع تر اما جدی تر از سرماخوردگی است.


گلو درد

گلودرد خفیف یکی از علائم معمول سرماخوردگی و گاهی آنفولانزا است، پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا باید برطرف شود. اما گلودرد بسیار دردناکی که به سرعت ایجاد می شود می تواند نشانه گلودرد استرپتوکوکی باشد که یک عفونت باکتریایی است که باید با آنتی بیوتیک درمان شود.    


سردرد

موارد مختلفی می توانند باعث سردرد شوند، اما سرماخوردگی معمولاً یکی از آنها نیست. سردرد یک علامت رایج آنفولانزا است و می تواند نشانه عفونت سینوسی باشد. اما سینوس‌های دردناک، فضاهای بالا و اطراف بینی، نیز می‌توانند ناشی از تب یونجه یا رینیت باشند.


سفتی یا درد قفسه سینه

این یک علامت آشکار از یک عفونت تنفسی جدی تر، مانند برونشیت است و همچنین می تواند باعث شود که قفسه سینه شما سفت شود و ممکن است نفس عمیق بکشید. درد شدید قفسه سینه که هنگام سرفه بدتر می شود می تواند نشانه ذات الریه باشد و سفتی قفسه سینه نیز از علائم شایع آسم است. برای هر گونه درد یا فشار قفسه سینه فوراً کمک پزشکی دریافت کنید. همچنین می تواند نشانه شرایط تهدید کننده زندگی مانند حمله قلبی یا لخته شدن خون در ریه باشد.

تنگی نفس

سرماخوردگی می تواند باعث گرفتگی بینی شود که تنفس را کمی سخت تر می کند، اما تنگی نفس واقعی نشانه مشکل جدی تری است. تنگی نفس یک علامت رایج آسم یا تشدید COPD است و همچنین می تواند از یک عفونت جدی مانند برونشیت یا ذات الریه باشد. 


فشار گوش، صورت یا چشم

اگر در گوش خود احساس فشار می کنید، ممکن است به این معنی باشد که عفونت سینوسی دارید. همچنین باعث درد و فشار در اطراف چشم‌ها، گونه‌ها یا پیشانی می‌شود که وقتی خم می‌شوید بدتر می‌شود و اگر در یک گوش احساس پری کردید، ممکن است نشانه عفونت گوش باشد.


علائمی که از بین نمی روند

علائم آنفولانزا ممکن است بد باشند، اما معمولا در عرض چند روز بهبود می یابند. سرماخوردگی می تواند تا 10 روز طول بکشد اما علائم پنومونی ممکن است تا یک ماه یا بیشتر باقی بماند و برونشیت در برخی موارد می تواند چندین ماه طول بکشد. برای هر علامت جدید یا بدتر شده فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا تشخیص درست انجام شود و بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ