هشدار به دکتر ظفرقندی: طرح پزشک خانواده ممکن است منجر به بیکاری پزشکان شود

اقتصاد ایران: اردوان بهرامی، پزشک خانواده و رئیس کمیته پزشکی خانواده انجمن پزشکان عمومی ایران، در نامه‌ای به دکتر ظفرقندی، بر لزوم توجه به چالش‌های احتمالی طرح پزشک خانواده تأکید کرد و هشدار داد که اجرای گسترده این طرح می‌تواند منجر به بیکاری پزشکان و متخصصان و کاهش بار مراجعه به اورژانس‌ها شود. بهرامی از مسئولان خواست که در ارزیابی و اجرای طرح، تمامی جوانب آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا از مشکلات آینده جلوگیری شود.

اردوان بهرامی، پزشک خانواده و رئیس کمیته پزشکی خانواده انجمن پزشکان عمومی ایران، با ارسال نامه‌ای به دکتر ظفرقندی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده ، بر لزوم توجه به چالش‌ها و تهدیدهای احتمالی طرح پزشک خانواده در کشور تأکید کرد. وی ضمن اشاره به اهمیت این طرح در ارتقای سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های دولتی، هشدار داد که عدم بررسی دقیق پیامدهای آن می‌تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد.

بهرامی در این نامه با اشاره به وسعت اجرای طرح پزشک خانواده، تأکید کرد: «این طرح عظیم، سیمای بهداشت و درمان کشور را کاملاً دگرگون خواهد کرد و به همین دلیل لازم است در کنار فرصت‌های ایجاد شده، تهدیدهای احتمالی آن نیز به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.»

وی در بخشی از نامه خود با اشاره به مرحله پایلوت این طرح، گفت: «فرض کنید تمام جمعیت شهری ایران که حدود ۶۰ میلیون نفر است را تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار دهید و به ازای هر ۳۰۰۰ نفر جمعیت، یک پزشک به کار گرفته شود. در این صورت، به ۲۰ هزار پزشک عمومی نیاز خواهید داشت. اما با توجه به اینکه تعداد پزشکان عمومی کشور حدود ۹۰ هزار نفر است، این موضوع می‌تواند چالش‌های بزرگی ایجاد کند.»

بهرامی هشدار داد که با اجرایی شدن کامل طرح پزشک خانواده، بسیاری از مطب‌های پزشکان عمومی که خارج از این طرح فعالیت می‌کنند، بدون بیمار خواهند ماند و بار مراجعه به اورژانس درمانگاه‌ها نیز به دلیل تفاوت در قیمت فرانشیز به شدت کاهش خواهد یافت. وی همچنین پرسید: «با ده‌ها هزار پزشک عمومی که پس از تکمیل طرح و اتمام نیاز به پزشک، بدون بیمار خواهند ماند، چه خواهید کرد؟»

وی همچنین به مسئله پذیرش بالای دانشجویان پزشکی و سیل فارغ‌التحصیلانی که به زودی وارد جامعه خواهند شد، اشاره کرده و از مسئولان خواست که برای این موضوع نیز تدابیری اندیشیده شود. بهرامی در ادامه به احتمال ارتقای طرح پزشک خانواده به سطح دو و حوزه متخصصان نیز اشاره کرد و هشدار داد: «در صورتی که متخصصان نیز به این طرح وارد شوند و جمعیتی به آن‌ها منتسب شود، بسیاری از متخصصان خارج از طرح نیز ممکن است بدون بیمار بمانند.»

اردوان بهرامی در پایان نامه خود تأکید کرد که با وجود فرصت‌های مطلوب طرح پزشک خانواده، ضروری است که تمام جوانب این طرح به دقت سنجیده شود تا از ایجاد مشکلات و نارضایتی‌ها جلوگیری شود.

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که مسئولان بهداشت و درمان کشور در تلاشند تا با اجرای کامل این طرح، عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را افزایش داده و هزینه‌های درمانی را کاهش دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ