میزبانی تیم ملی چلچراغ مشکل زیرساخت‌ها/زمان‌ مناسب جوانگرایی

اقتصاد ایران: کارشناس فوتبال کشورمان میزبانی تیم ملی در اصفهان را از سر ناچاری و چلچراغ مشکل زیرساخت‌های ورزشی کشور خواند.

- اخبار ورزشی -

رضا پرکاس در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در مورد گروه‌بندی تیم‌های مدعی آسیا در دور سوم انتخابی جام جهانی 2026، اظهار داشت:گروه ایران (گروه اول) و کره جنوبی (گروه دوم) تقریباً یکسان هستند و تیم‌ها متناسب توزیع شدند اما گروه سوم که عربستان، ژاپن و استرالیا حضور دارند، سخت است و اگر قرار باشد چین هم با هدایت برانکو کیفیت بهتری نشان دهد، واقعا رقابت برای تیم‌های گروه سوم دشوارتر می‌شود.

این کارشناس افزود: گروه ایران نسبت به 2 گروه دیگر متناسب‌تر است. این حرف را بر اساس ارزیابی از قدرت تیم‌ها با توجه به شناخت قبلی، تجربه، عناوین، سابقه تیم‌ها و بازیکنانی که در اختیار دارند، مطرح می‌کنم هر چند این قاعده مطلق نیست. برای نمونه یک دوره وردربرمن در فوتبال آلمان خیلی قوی ظاهر شد اما در حال حاضر آنقدر ضعیف است که اصلاً نمی‌تواند بالا بیاید؛ با این حال در مجموع سوابق تیم‌ها مشخص است.

* چالش مقابل ازبکستان

سرمربی پیشین صنعت نفت آبادان با ارزیابی رقبای ایران در گروه اول دور سوم مقدماتی جام جهانی 2026، تصریح کرد: در این گروه باید با قطر و ازبکستان برای صدرنشینی بجنگیم هرچند باید نیم نگاهی هم به امارات داشته باشیم. از آنجایی که در چند سال اخیر مقابل ازبکستان مساوی و شکست داشتیم یا پیروزی‌های‌مان خفیف بوده بنابراین بازی مقابل این تیم سخت است.

وی یادآور شد: با اینکه قطر قهرمان آسیا شده؛ اما در مجموع تیم خیلی قدرتمندی نیست و نمی‌تواند برای ایران خیلی خطرناک باشد. با وجود تغییر ملیت‌هایی که تیم ملی امارات انجام داده، فکر می‌کنم خیلی نمی‌تواند برای ما مشکل‌ساز شود. کره شمالی برای ما ناشناخته است ولی از نظر قدرت  می‌توانند مثل هنگ‌کنگ باشد. قرقیزستان هم جزو تیم‌های درجه سوم آسیا است. با توجه به اینکه برخی بازیکنان تیم ملی در تیم‌های شاخص اروپایی بازی می‌کنند، باید برای صدرنشینی در گروه بجنگیم و در سخت‌ترین حالت باید در این گروه دوم شویم.

* بازیکن لژیونر یا لیگ برتری؟

پرکاس با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد افزایش سهمیه بازیکنان لیگ برتری در لیست تیم ملی، تصریح کرد: مهم نیست که شما از لیگ داخلی یا لژیونرها 25 بازیکن خود را انتخاب کنید، مهم این است که افراد شایسته را به تیم ملی بیاورید. مهم است که نفرات شایسته بر اساس تفکرات سرمربی، ساختار و تاکتیک تیم ملی انتخاب شوند. در حال حاضر اگر تعداد سهمیه‌های لیگ برتری تیم ملی افزایش یافته، به دلیل بازگشت 4 یا 5 بازیکن لژیونر به تیم‌های لیگ برتری ایران است. اینکه بگوییم توجه به لیگ داخلی افزایش یافته، فرار روبه جلو و توجیه غلطی است. می پذیرم که یک یا 2 بازیکن، در لیگ داخلی خوش درخشیدند و انتخاب شدند.

* بازگشت لژیونرها به لیگ کم کیفیت

کارشناس فوتبال عنوان کرد: باید بررسی کنیم که چرا تعداد بازیکنان لژیونر ایران سال به سال در حال کاهش است و به غیر از یک یا 2 بازیکن اکثریت مهره‌های ما در تیم‌های درجه 2 یا 3  اروپایی به میدان می‌روند. شاید هزینه‌های باشگاه و مبلغ قرارداد بازیکنان داخلی افزایش یافته است؛ اما در مقایسه با سال‌های قبل کیفیت لیگ فوتبال ایران کاهش یافته است. بنابراین بازگشت لژیونرها به دلیل افزایش کیفیت لیگ نیست. باید توجه کنیم بازیکنان پا به سن گذاشته ما شاید الان خوب باشند، اما 2 سال دیگر در جام جهانی نمی‌توانند به ما کمک کنند. باید بازیکنان جدید را جایگزین کنیم، ولی امکان تغییر نسل یکباره و ریسک بالا هم در مقدماتی جام جهانی امکان‌پذیر نیست.

* زمان‌های مناسب برای جوانگرایی و تغییر نسل تیم ملی

پرکاس راجع‌ به  زمان مناسب برای تغییر نسل تیم ملی اظهار داشت: اگر نتایج ما در دور سوم انتخابی جام جهانی خوب بود و قبل از 2 یا 3 بازی آخر صعودمان قطعی شد، آن وقت می‌توانیم 4 یا 5 بازیکن جدید استفاده کنیم. دومین  زمان مناسب برای اعمال تغییر نسل و تست بازیکنان جدید، فرایند آماده‌سازی تیم ملی پیش از جام جهانی است چرا که در آن مقطع اردو و چند بازی دوستانه در نظر گرفته می‌شود. بعضی وقت‌ها بازیکن 20 ساله به حدی پخته بازی می‌کند که بازیکن 30 ساله در آن حد نیست. بازیکنان جدید الزام ندارد که 19 یا 20 ساله باشند بلکه ممکن است گاهی اوقات بازیکن 26 یا 27 ساله در لیگ خوش درخشیده باشد و به کار تیم ملی بیاید.

* میزبانی تیم ملی چلچراغ مشکل زیرساخت‌های ورزشی است

وی درباره انتقال اجباری محل میزبانی تیم ملی به اصفهان، گفت: مشکل زمین چمن مناسب و ورزشگاه خوب، گریبانگیر فوتبال ایران است. در لیگ برتر هم 3 یا 4 باشگاه میزبانی خود را در جاها و بعضاً شهرهای دیگر انجام می‌دهند و زیبنده فوتبال ایران نیست. در بُعد ملی هم همینطور. میزبانی، چلچراغ مشکل زیرساخت‌های ورزشی کشور است. برگزاری دیدارهای تدارکاتی و رسمی تیم ملی در اقصی نقاط کشور بسیار کار خوبی است؛ به شرط اینکه از سر ناچاری نباشد.

این کارشناس با بررسی میزبانی‌های تیم ملی آلمان در دیدارهای رسمی و تدارکاتی تصریح کرد: برای مثال بازی‌های تیم ملی آلمان همیشه در مونیخ برگزار نمی‌شود اما آنها این کار را از روی ناچاری انجام نمی‌دهند. مدیران فوتبال این کشور تسهیلاتی ایجاد می‌کنند تا همه باشگاه‌ها به تناوب میزبان تیم ملی باشند. این موضوع باعث می‌شود هواداران و شهروندان مناطق مختلف آلمان از بازی تیم ملی خود لذت ببرند.

* کیفیت پایین چمن به ضرر تیم ملی و کیفیت بازی‌های لیگ ما است

پرکاس در مورد لزوم توجه فوری به مشکل چمن ورزشگاه‌های فوتبال، عنوان کرد: کیفیت پایین چمن در بلند مدت می‌تواند به ضرر تیم ملی و کیفیت بازی‌های لیگ ما  باشد و حتی میزبانی را از تیم ملی بگیرد. هزینه نگهداری چمن به مراتب کمتر از  هزینه‌‌هایی است که باشگاه‌ها برای جذب بازیکنان انجام می‌دهند. باید به زیرساخت‌ها توجه کنیم. در بعضی شهرهای ایران ورزشگاه داریم؛ اما هتل و فرودگاه نداریم! یا در جایی ورزشگاه  ساختیم که اصلاً آن منطقه، در لیگ یک و لیگ 2 تیم ندارند. نحوه ساخت این ورزشگاه‌ها بی‌برنامگی در مدیریت ورزشی و مخصوصاً فوتبال کشور را در بعضی مقاطع و دوران‌های مدیریتی نشان می‌دهد.

* تاکتیک تیم ملی روی طارمی - آزمون است

سرمربی پیشین صنعت نفت آبادان تاکید کرد: در حال حاضر کل تاکتیک تیم ملی ما روی مهدی طارمی و سردار آزمون است. جالب اینجاست در هر بازی، که یکی از اعضای زوج خط حمله ما در زمین حضور نداشتند، آنها بهتر تغذیه شدند.  باید آنها طوری کارهای ترکیبی انجام بدهند که همدیگر را خنثی نکند. اگر به تناوب خوب تغذیه نشوند یا راه تغذیه اینها بسته شود، تیم ما با مشکل مواجه می‌شود. برای اینطور مواقع باید برنامه داشته باشیم. مقابل فلسطین و سوریه به مشکل خوردیم. اگر پلن خوبی داشتیم در جام ملت‌های آسیا، حداقل مقابل تیم‌های درجه دوم آسیا با مشکل مواجه نمی‌شدیم. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ