پخش زنده رادیو گفت‌وگو از حرم امام رضا/تبیین معارف رضوی

اقتصاد ایران: ویژه‌برنامه "از آستان تا آسمان" همدل با معارف محمدی و همنشین با معرفت رضوی مستقیم از صحن پیامبر اعظم (ص) در حرم مطهر رضوی به گوش مخاطبان می‌رسد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فریدون ماهر تهیه‌کننده رادیو گفت‌و‌گو بیان کرد: شناخت و ارائه صحیح از وقایع رحلت پیامبر (ص) و بازتحلیل ابعاد گسترده پس از آن  از زاویه‌ای که همراه با بصیرت و تفکر است تا عظمت و آثار تربیتی آن را دریابیم و همچنین بررسی سیره زندگی عملی و نظری حسنی و سبک زندگی رضوی (ع) و توسیع و تبیین صحیح آن مهمترین تکلیف رسانه‌ها در این موضوع مهم می‌تواند باشد، از این رو برنامه‌ای به نام "از آستان تا آسمان" در رادیو گفت‌وگو متولد می‌شود تا به این رسالت مهم عمل کند.

ویژه برنامه  "از آستان تا آسمان" برنامه پایانی ماه صفر از رادیو گفت‌‍وگو است که به مناسبت رحلت پیامبر اعظم(ص)، شهادت امام رضا (ع) و حلول ماه ربیع الاول از مشهد مقدس تقدیم مخاطبان فرهیخته این شبکه رادیویی خواهد شد.

وی ادامه داد: به مناسبت رحلت شهادت‌گونه رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع)  و شهادت حضرت امام رضا (ع)، 5 ویژه برنامه از تاریخ  11  شهریور همزمان با 27 ماه صفر از ساعت 22 تا 24 روی موج رادیو گفت‌وگو خواهد رفت.

ماهر افزود: برنامه اول، وقایع پس از رحلت پیامبر (ص) و موضوع جانشینی ایشان، طرز برخورد با اسلام در سه دوره پس از رحلت پیامبر با توجه به چند محور بررسی می‌شود: یکی برخورد مصلحت جویانه دست کم از سر ناآگاهی و تأویل‌گرایانه و همین مصلحت اندیشی که خط ولایت را به خط خلافت تبدیل کرد. محور بعدی برخورد سودجویانه با دین و ارائه‌ تعبیری اشرافی از آن. همچنین ادعای این که بیت المال ملک خلیفه است (چون مال، مال الله است و خلیفه هم، خلیفه الله!). سپس برخورد با احترام و با توجه بسیار امام علی علیه السلام با اهل کتاب و سنت که می‌توان از آن با عنوان خط اهل بیت علیهم السلام یاد کرد. همچنین نقش نخبگان و موضعگیری ایشان پس از رحلت پیامبر (ص) در پیشبرد یا عدم پیشبرد اهداف نبوی و امتداد آن موضعگیری‌ها که منجر به شهادت امام حسن مجتبی(ع) شد.

این تهیه کننده رادیویی بیان کرد: در قسمتی دیگر از این برنامه‌ها، محور تحلیل اجتماعی – سیاسی دوران حضرت رضا (ع) است. یکی از مهمترین اتفاقاتی که در طی هجرت امام رضا به ایران رخ داد، سخنرانی آن حضرت در نیشابور و ایراد حدیثی بود که به حدیث سلسله الذهب معروف شد. این حدیث که به نوعی فلسفه سیاسی تشیع را تبیین می‌کند از جایگاه والایی از حیث اهمیت در میان احادیث ما برخوردار است. در این برنامه به ضرورت و هدفی که در بیان این حدیث نهفته بود پرداخته خواهد شد. شاید بـتوان دوران امامت امام رضا (ع) را یکی از پر جنب و جوش‌ترین دوران‌های فعالیت فرقه‌های مختلف شیعی دانست. این قسمت از برنامه عواملی که شرایط ایجاد این فرقه‌ها را ایجاد کرد نیز بررسی خواهد کرد.

بگفته وی، برنامه «از آسمان تا آسمان» از بخش‌های مختلف و متنوعی چون؛ «روضه رضوان»؛ با محور مسائل کارشناسی پیرامون مقوله امام‌شناسی، معرفت و سبک زندگی رضوی؛ «راز گلاب»؛ مبتنی بر قصص؛ روایت‌های قرآنی و داستان‌هایی از کرامات امام رضا (ع)؛ «کلام آشنا»؛ گفت‌وگو با شخصیت‌های فرهنگی و هنری با پیشینه و سابقه کار آیینی؛ «قاب»؛ بخش تخصصی با محوریت معرفی یکی از چهره‌های برجسته تاریخی «حرف دل» با محوریت گفت‌وگو با زائران تازه‌مسلمان شده و اقلیت‌های دینی حاضر در حرم مطهر رضوی همسو با شب‌های سوگواری هفته پایانی ماه صفر تشکیل شده است.

ماهر افزود: ماه ربیع الاول سومین ماه از ماه‌های قمری و از ماه‌های فرخنده برای شیعیان است. این ماه در بین شیعیان به ماه شادی و سُرور معروف است. میلاد پیامبر اکرم (ص)، امام صادق (ع) و آغاز امامت حضرت مهدی (عج) در این ماه واقع شده‌اند.‌بخش سوم برنامه از آستان تا آسمان نیز به برکات این ماه اشاره و آداب و مناسک ورود به آن را تبیین خواهد کرد. بررسی شاخص‏‌های شکوفایی علوم و تمدن اسلامی در زمان امام زمان (عج) نیز یکی دیگر از محورهای این برنامه خواهد بود که از مشهد مقدس تقدیم مخاطبان فرهیخته شبکه رادیویی گفت‌وگو خواهد شد.

گفتنی است؛ مخاطبان می‌توانند رادیو گفت و گو را روی موج fm ردیف 103.5 مگاهرتز و یا از طریق برنامه کاربردی ایرانصدا شنونده باشند. همچنین سایت این شبکه به آدرس http: /radiogoftogoo. ir/  برای دریافت فایل‌های مکتوب برنامه‌ها در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ