کلید سلامت روده و هضم بهتر غذا

اقتصاد ایران: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ورزش، علاوه بر فواید قلبی و عضلانی، تاثیر چشمگیری بر سلامت روده دارد. فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری می‌توانند به بهبود هضم، پیشگیری از یبوست و کاهش خطر بیماری‌های گوارشی کمک کنند.

ورزش نه تنها برای قلب و عضلات مفید است بلکه به سلامت روده‌ها نیز کمک شایانی می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دویدن و شنا می‌توانند به پیشگیری از یبوست و بهبود هضم کمک کنند، به خصوص با افزایش سن. همچنین برخی حرکات یوگا نیز می‌توانند به تحریک هضم غذا کمک کنند.

به گزارش سلامت نیوز از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، ورزش تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت کلی روده‌ها دارد که شامل مواردی بیشتر از هضم روزانه است. "میکروبیوم روده" به مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌ها اشاره دارد که در دستگاه گوارش، به ویژه در روده‌ها زندگی می‌کنند. این میکروب‌ها، که شامل باکتری‌های مفید و مضر هستند، نقش مهمی در فرآیند هضم، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و سلامت عمومی دارند.

ورزش با تأثیر بر تنوع و تعداد میکروب‌های مفید در میکروبیوم روده، نقش حیاتی در حفظ سلامت گوارشی ایفا می‌کند. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، میکروبیوم روده سالم‌تری نسبت به افراد کم‌تحرک دارند و این می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش را کاهش دهد.

علاوه بر این، ورزش می‌تواند به کاهش زمان عبور مدفوع از روده‌ها کمک کند و این موضوع باعث کاهش یبوست و دفع راحت‌تر مدفوع می‌شود. فعالیت‌های هوازی، که با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، بهترین نوع ورزش برای مقابله با یبوست هستند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی مانند سرطان معده، روده بزرگ و مری را کاهش دهد. این ممکن است به دلیل سرعت بخشیدن به هضم و کاهش زمان تماس دستگاه گوارش با مواد سرطان‌زا موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها باشد.

هرچند یک جلسه تمرین به تنهایی کافی نیست و نتایج مثبت ورزش تا زمانی پایدار است که فعالیت بدنی به صورت مداوم ادامه یابد. علاوه بر ورزش، مصرف غذاهای گیاهی، محدود کردن غذاهای فرآوری‌شده، مصرف پروبیوتیک‌ها و اجتناب از مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها نیز از جمله راه‌های دیگر برای تقویت سلامت روده محسوب می‌شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ