تکرار حماسه ماندگار «زنان نوغان» در شهادت امام رضا(ع)

اقتصاد ایران: مشهد - «زنان نوغان» با تشییع باشکوه غریب الغربا مهمان‌نوازی خود را برای همیشه در تاریخ ماندگار کردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همزمان با ۳۰ صفر سالروز شهادت امام مهربانی‌ها، زنان «محله نوغان» مشهد در حالی که شاخه‌های گل در دست داشتند، تابوت مزین به پرچم علی ابن موسی الرضا علیه السلام را تا حرم مطهر رضوی تشییع کردند.

زنان «محله نوغان» مشهد بر اساس یک سنت قدیمی امروز با تاسی به مادران و گذشتگانشان پس از عزاداری در مسجد امام رضا (ع) خیابان نوغان از مسیر خیابان طبرسی به سمت حرم مطهر رضوی حرکت کردند تا در رواق حضرت زهرا (س) حرم مطهر به عزاداری و سوگواری بپردازند.

«زنان نوغان» امروز سنتی را ادامه دادند که اجدادشان بیش از ۱۲۰۰ سال قبل از خود به جای گذاشتند؛ «زنان نوغان» پس از شنیدن خبر شهادت ثامن‌الحجج (ع) اولین گروهی بودند که با بخشیدن مهریه‌های خود به شوهرانشان با دلی محزون و اندوه‌بار، مویه کنان در جوار پیکر مطهر امام رئوف حاضر شدند و سلاله پاک رسول الله را باشکوهی خاص تشییع کردند.

«زنان نوغان» با تشییع باشکوه غریب الغربا مهمان‌نوازی خود را برای همیشه در تاریخ ماندگار کردند.

سخنرانی، همخوانی قرآنی، دکلمه‌خوانی دختران نوجوان، گروه همخوانی، مرثیه‌سرایی، رونمایی و خوانش کتاب «ابریشم‌باف» با موضوع واقعه تاریخی زنان نوغان از جمله ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت حرکت تاریخی زنان نوغان با عنوان «به جای مادر» بود.

واقعه زنان نوغان برگ زرینی در تاریخ مشهد است

به گزارش خبرنگار مهر، معاون تبلیغات اسلامی حرم رضوی با بیان اینکه واقعه زنان نوغان برگ زرینی در تاریخ مشهد است، اظهار کرد: متأسفانه برخی جریان‌های فکری موجب شده آنطور که شایسته این رویداد است در رسانه‌ها بیان نشود؛ بر همین اساس امروز بسیاری از زنان مشهدی نسبت به این واقعه تاریخی آگاهی ندارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد تصریح کرد: ما در برنامه به جای مادر که ویژه بازنمایی حرکت تاریخی زنان نوغان است به دنبال این هستیم تا تمام آنچه درباره این زنان در تاریخ بیان شده از طریق منابع درست و با روش‌های جدید، بازنمایی رسانه‌ای شود.

یادآور می‌شود، نوغان در گذشته یکی از مناطق چهارگانه ولایت توس بود که امام رضا (ع) در هجرتش از مدینه به توس به این منطقه پا نهاد و از آن جهت که اغلب مردم این منطقه به پرورش کرم ابریشم مشغول بودند، آن را «نوغان» نامیدند؛ محله نوغان کنونی نیز که بازمانده منطقه نوغان گذشته است، تقریباً در جوار بارگاه منور رضوی قرار گرفته و یکی از محله‌های قدیم شهر مشهد است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ