زیارت تحولی به سوی کمال بشری و انسانی است

اقتصاد ایران: مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: زیارت صرفاً یک مراسم و مناسک مذهبی نیست، یک اقدام و حرکت و سیر تحولی به سوی کمال بشری و انسانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد مروی با اشاره به این روایت از رسول گرامی اسلام (ص) که فرمودند «پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گناهکاری او را زیارت نکند جز این که خداوند گرفتاری او را برطرف سازد و گناهانش را ببخشاید.» ابراز کرد: این سخن پیامبر گرامی اسلام (ص) نشان می‌دهد زیارت دارای اسراری است و ما تنها ظاهری از زیارت را فهم و درک می‌کنیم؛ اما رسول الله (ص) که آگاه به باطن و حقایق عالم هستند، زیارت و آثار آن را اینچنین توصیف می‌فرمایند.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به دیگر روایت حضرات معصومین (ص) در خصوص جایگاه و عظمت زیارت، عنوان کرد: در حدیثی از امام موسی کاظم (ع) آمده است که هر فردی یک‌شب در محضر امام رضا (ع) بیتوته کند، همانند آن است که خداوند متعال را در عرش الهی زیارت کرده است، این روایت نشان می‌‎دهد زیارت صرفاً یک مراسم و مناسک مذهبی نیست، یک اقدام و حرکت و سیر تحولی به سوی کمال بشری و انسانی است.

وی با تأکید بر اینکه ظاهر زیارت مراسم و مناسک است اما باطنی بسیار عمیق دارد؛ تصریح کرد: زیارت در یک جمله میل پیدا کردن به سوی مزور است و اعراض و عدول از غیر اوست.

مروی با اشاره به این دعای روایت شده از پیامبر (ص) که فرمودند «خدایا مرا از زائرانت قرار بده» توصیح داد: زائر خدا بودن یعنی رهایی از هر آنچه غیر خداست و زائر امام رضا (ع) بودن به معنای عدول از غیر این امام رئوف و رو به سوی ولی خدا و حجت خدا آوردن است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: اگر کسی در شهر و دیار خود باشد اما از غیر امام رضا (ع) عدول کرده و رو به سوی این امام رئوف آورده باشد؛ زائر امام رضا (ع) تلقی می‌شود و این تفاوت میان «زیارت» و «رؤیت و مشاهده» است؛ زیارت عدول از غیر مزور با میل و محبت است اما رؤیت تنها دیدن است.

وی در بخش دیگری از سخنان به برخی از آداب زیارت اشاره و تصریح کرد: در زیارت دو دسته آداب مطرح است، آداب ظاهری و باطنی، آداب ظاهری که پاکیزگی جسم و لباس زائر است؛ اما آداب باطنی که بسیار مهم بوده به معنای طهارت و عدم آلودگی به کینه، خشم، غضب و حسادت نسبت به دیگر مؤمنان است؛ با قلب آلوده زیارت صورت نمی‌گیرد و قرب الی الله حاصل نمی‌شود.

مروی دومین ادب زیارت را درک عطر وجود امام در دل و جان دانست و خاطرنشان کرد: زائر امام رضا (ع) باید حالش، رفتارش و عملش با قبل از زیارت تفاوت داشته باشد و آثار و نورانیت زیارت در او بروز و ظهور یابد؛ حضور در حرم‌های معصومین (ع) برای تمام زائران عطر می‌آورد؛ اما اگر بخواهیم این معطر بودن تداوم یابد، باید با امام سنخیت پیدا کنیم و صفات امام را در رفتار، ظاهر و باطن خود ظهور و بروز دهیم.

زائر امام رضا (ع) نمی‌تواند در برابر جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد

تولیت آستان قدس رضوی مقاومت و صبوری در برابر سختی‌ها و دشواری‌ها برای دین خدا را از ویژگی‌های همه ائمه معصومین (ع) دانست و اظهار کرد: تمام محرم و صفر درس «صبر» است؛ محرم که با نام امام حسین (ع) گره خورده است، با صبر و استقامت در برابر خشونت یزیدی آغاز می‌شود و ماه صفر که به نام مبارک حضرت رضا (ع) گره خورده، با صبر در برابر خدعه مأمونی پایان می‌یابد؛ سرتاسر زندگی معصومین (ع) و اولیا الهی صبر و مقاومت در برابر ستمگران، ظالمان و متجاوزان به حقوق انسان‌هاست.

وی عنوان کرد: زائر امام رضا (ع) و زائر اباعبدالله (ع) باید این را در خود نهادینه کند که در برابر ظلم ظالم و ستم ستمگر، سکوت نکند و بی‌تفاوت نباشد و در آشکار و نهان نفرت و انزجار خود را از ظالمین و ستمگران ابراز دارد و این مشابهت و سنخیت با امام است.

مروی در ادامه با اشاره به جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، خاطرنشان کرد: زائر امام رضا (ع) چگونه می‌تواند در برابر این همه ظلم و جنایت که در غزه مظلوم رخ می‌دهد بی‌تفاوت باشد؟ شاید در تاریخ این گستردگی و حجم از جنایت کم نظیر باشد؛ همه این جنایات به دست آمریکا و با اراده او انجام می‌شود.

ولایت فقیه استمرار ولایت معصومین (ع) است

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن خیر مقدم به رئیس جمهور برای سفر به مشهد، ابراز کرد: رئیس جمهور نخستین سفر رسمی خود را با امام رضا (ع) پیوند زده و از شهر امام رضا (ع) آغاز کرده است؛ این نشان از پیوند ایشان با امامت و ولایت دارد.

وی افزود: رئیس جمهور محترم در تمام صحبت‌های خود بر تبعیت از مقام معظم رهبری تأکید داشته‌اند، این یک حقیقت و اعتقاد ماست که ولایت فقیه استمرار و ادامه ولایت معصومین (ع) است و این تبعیت تجلی ارادت و اخلاص به پیشگاه مقدس حضرت ثامن الحجج (ع) است.

مروی عنوان کرد: رئیس جمهور محترم همواره نسبت به «اجرای عدالت در جامعه در تمام سطوح» تأکید کرده‌اند، که البته این سخن برگرفته از آموزه‌های ائمه اطهار (ع) است، اجرای عدالت در جامعه در تمام سطوح و توجه به تمام مردم و گره گشایی از مشکلات مردم از تأکیدات ائمه معصومین (ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: مردم خوب، مقاوم، نجیب، صبور و باوفای ایران حقیقتاً شایسته بهترین خدمت‌ها هستند و توفیق و افتخاری بالاتر از فرصت خدمتگزاری به چنین مردمی نیست.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بزرگوار رجایی، باهنر و رئیسی، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب برای رئیس جمهور محترم تعبیر «صادق» را به کار بردند، رهبری کمتر برای فردی از چنین تعبیری استفاده کرده‎اند و این افتخار بزرگی برای رئیس جمهور محترم است.

مروی خطاب به زائران بارگاه مقدس رضوی گفت: ما افتخار می‌کنیم که خادم و نوکر شما زائران و مهمانان حضرت رضا (ع) هستیم و ابتدا در پیشگاه مولایمان حضرت رضا (ع) و سپس در مقابل شما مهمانان عزیز شرمنده هستیم که از توان ما خارج است آنگونه که شایسته آن هستید، خدمتگزاری کنیم؛ از این رو از شما حلالیت می‌طلبم؛ اگرچه مسئولان آستان قدس و استان خراسان رضوی تمام ظرفیت خود را برای ارائه بهترین خدمت‎‌ها به شما زائران عزیز بکار گرفته‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ