اندروید ۱۵ رسما منتشر شد؛ اما فعلا نمی‌توانید آن را نصب کنید

اقتصاد ایران: گوگل نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۵ را وارد پروژه‌ی AOSP کرد تا این سیستم‌عامل در دسترس توسعه‌دهندگان قرار بگیرد.

سیستم‌عامل اندروید ۱۵ سرانجام از راه رسید، اما فعلا فقط توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را نصب کنند. سیستم‌عامل نسل جدید گوگل وارد پروژه‌ی متن‌باز اندروید (AOSP) شده است و پشتیبانی از گوشی‌های سری پیکسل در هفته‌های آینده شروع می‌شود.

اگر صاحب گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی و سایر دستگاه‌های اندرویدی هستید، برای تجربه‌ی اندروید ۱۵ باید کمی بیشتر منتظر بمانید. گوگل می‌گوید شرکت‌های مختلف در ماه‌های پیش رو نسخه‌ی سفارشی اندروید ۱۵ را وارد گوشی‌های خود خواهند کرد.

نسخه‌های جدید اندروید معمولا روی اصلاح روش‌های ارتباط اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌ها با یک‌دیگر تمرکز دارند و میزبان قابلیت‌های بسیار متفاوت نمی‌شوند. گوگل گفته است دستگاه‌های مجهزبه اندروید ۱۵ از کلید عبور (Passkey) تک‌ضربه‌ای، قابلیت شناسایی سرقت، بهبود چندوظیفگی در نمایشگرهای بزرگ و محدودکردن دسترسی به برخی از اپلیکیشن‌ها پشتیبانی خواهند کرد.

یکی از تغییرات جالب اندروید ۱۵، در بخش صفحه‌خوان (TalkBack) اعمال شده است. گوگل تغییرات بخش تاک‌بک را در مراسم I/O 2024 به‌نمایش گذاشته بود. این ابزار در سیستم‌عامل اندروید ۱۵ با هوش مصنوعی جمنای ادغام شده است تا توضیح صوتی برای عکس‌هایی که در گوشی باز می‌کنید، بسازد.

تغییرات ویژگی Circle to Search در اندروید ۱۵ گوگل
Google

گوگل از گسترش قابلیت Circle to Search در اندروید ۱۵ خبر داده است. این ویژگی جادویی که از هوش مصنوعی قدرت می‌گیرد، حالا همچون سرویس شازم می‌تواند به شما برای شناسایی موسیقی‌ها کمک کند. این ویژگی در هفته‌های اخیر وارد فاز آزمایشی شده بود و در نسخه‌ی نهایی، توانایی شناسایی نام موسیقی، خواننده و حتی موزیک‌ویدیو آن در یوتیوب را دارد.

Circle to Search افزون‌بر شناسایی موسیقی‌های داخل گوشی، می‌تواند صرفا ازطریق اسپیکر دستگاه موسیقی‌های پخش‌شده در محیط بیرون را پیدا کند.

گوگل گفته است که با انتشار اندروید ۱۵، سیستم تشخیص زمین‌لرزه وارد تمامی نواحی ایالات متحده می‌شود. این شرکت همین حالا با همکاری سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS) هشدار زمین‌لرزه را در کالیفرنیا، اورگن و واشیگتن صادر می‌کند.

تغییرات سیستم تشخیص زمین لرزه در اندروید ۱۵
Google

نسخه‌ی فعلی قابلیت تشخیص زمین‌لرزه‌ی گوگل به دستگاه‌های لرزه‌نگار سیستم ShakeAlert سازمان زمین‌شناسی آمریکا وابسته است، اما در نسخه‌ی جدید، کاربرانی که به ShakeAlert دسترسی ندارند، اعلان‌های زمین‌لرزه را ازطریق حسگر شتاب‌سنج گوشی اندرویدی خود شناسایی می‌کنند.

اگر تعداد زیادی از دستگاه‌های یک منطقه لرزش ناگهانی را تشخیص دهند، قابلیت Android Earthquake Alerts با تحلیل داده‌ها، وقوع زمین‌لرزه را تشخیص می‌دهد. گوگل پیش‌تر این قابلیت را وارد تقریبا ۱۰۰ کشور کرده است.

مقاله‌های مرتبط
  • این گوشی‌ها از آپدیت اندروید ۱۵ محروم هستند
  • نگاهی به تمام قابلیت‌ها و تغییرات نسخه بتا اندروید ۱۵ [تماشا کنید]

دیگر قابلیتی که با نسخه‌ی جدید اندروید ارائه می‌شود، ویژگیِ خواندنِ صفحات وب توسط کروم است. گوگل همچنین گفته است که در Wear OS 5 می‌توان به‌صورت آفلاین به گوگل مپس دسترسی پیدا کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ