شب باشکوه چاووشی خوانان در یزد

اقتصاد ایران: چاووشی خوانانی از چهار استان کشور، گرد هم جمع شدند تا در حیاط با صفای خانه‌ی شهید صدوقیِ یزد؛ شبی با شکوه و به یادماندنی را بسازند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هنرمندانی از چهار استان به یزد آمدند تا در شب رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، به چاووشی خوانی بپردازند. این برای دومین سال است که رویدادی با عنوانِ «شب چاووش‌ خوانی» با حضور پیشکسوتان این حوزه در یزد برگزار می‌شود.

برای رسیدن به محل این رویداد که نزدیکی‌های میدان امیرچخماق است، باید وارد کوچه‌ی سهل ابن علی می‌شدیم. کوچه‌ای باریک اما با صفا و با معماری قدیمیِ یزد. درست رو به روی دانشکده معماریِ یزد، خانه‌ای با پرچم‌های سیاه تزئین شده است. اینجا خانه‌ی شهید صدوقی و محل برگزاریِ «شبِ چاووشی خوانی» است.

 

.

 

 

وارد که می‌شویم، خُنُکای با صفایی به صورتمان می‌خورد. کفش‌ها را همان دمِ در باید دربیاوریم. حیاطی بزرگ که حوز زیبایی وسطش هست. دورتادورِ حیاط مردان نشسته‌اند. کلِ حیاط فرش شده است. خانم‌ها هم در اتاق‌های دورِ حیاط هستند و مجلس را همراهی می‌کنند.

چاووشی خوانان، یکی یکی می‌آیند و هنرنمایی می‌کنند. آنها از آرزوی رفتن به کربلا می‌گویند و دل‌ها به سوی کربلا پر می‌کشد. چاووشی خوانان، پیشکسوتانِ این عرصه هستند؛ مسلط به آواز و گوشه‌ها و مایه‌ها و نغمه‌ها. آنچه می‌خوانند از دل برمی‌آید و لاجرم بر دل هم می‌نشیند.

استان یزد , موسیقی ,

این مراسم مهمان ویژه‌ای هم دارد؛ امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی از تهران خود را به یزد رسانده تا در این مراسم حاضر باشد. در بین اجراهای چاووشی خوانی، سمیعی را برای سخنرانی دعوت می‌کنند. او که خودش آهنگساز و خواننده آواز کلاسیک است، می‌گوید: «شکوه هنر ما هیچ وقت در ازای تسلیم در برابر مدرنیسم نبوده، بلکه هنر ما زمانی به شکوه واقعی رسیده که به ریشه‌های ایرانی اسلامی خود پرداخته است. هنر ما هرگاه که اسیرِ غرب شد، به بیراهه رفت و موفق نبود؛ اما هر گاه که هنر ما تکیه‌اش بر اصالت‌ها بود، درخشید. یزد یکی از پایگاه‌های اصلیِ حفظِ اصالت‌ها در ایران است. اینجا هنر و هنرمندانش، بر اصالت‌ها تکیه دارند.»

استان یزد , موسیقی ,

حالا دیگر نوبتِ تقدیرها و تقدیمِ تندیس‌هاست. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه احسان عابدی مدیرکل اداره ارشاد استان یزد و محمدعلی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در کنار چند تن دیگر از مسئولان گرد هم جمع می‌شوند تا از چاووشی خوانان تقدیر کنند. چاووشی خوانانِ پیشکسوتِ چهار استان خراسان رضوی، بوشهر، هرمزگان و یزد، یکی یکی می‌آیند و تندیس‌هایشان را دریافت می‌کنند.

پایان کار هم عکسی به یادگار در حیاط با صفای خانه‌ی شهید صدوقی ثبت شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ