طرح آبیاری تحت فشار پایاب سد بابا احمد در چالدران افتتاح شد

اقتصاد ایران: ارومیه -فرماندار چالدران گفت: مرحله نخست طرح آبیاری تحت فشار پایاب سد بابا احمد در چالدران به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عبدالله نژاد در این زمینه افزود: این طرح با هدف مدیریت و مصرف بهینه آب کشاورزی و ایجاد رونق و تحول در بخش کشاورزی در اراضی پایین دست سد خاکی بابا احمد اجرا شده است.

وی ادامه داد: امروز شاهد افتتاح خط اول انتقال ثقلی پایاب سد بابا احمد هستیم که برای اجرای این طرح ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و با اجرای این طرح ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه از دیم به آبی تبدیل خواهد شد.

عبدالله نژاد افزود: در خصوص خط انتقال دوم هم که مربوط به پمپاژ آب می‌شود تلاش می‌شود در ظرف چند ماه آتی که مشکل جزئی در تأمین برق دارد برطرف و مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی چالدران نیز گفت: در اجرای عملیات طرح آبیاری تحت فشار پایاب سد بابا احمد ۲۸ کیلومتر خط انتقال و ۳۰۰ کیلومتر شبکه گذاری انجام گرفته است که بر حسب الگوی کشت به کشاورزان توصیه‌های لازم به کشاورزان ارائه خواهد شد.

در قالب اجرای این طرح، آبیاری کشاورزی پایین دست سد به ۲ روش پمپاژ آب و ثقلی انجام می‌گیرد.

سد بابا احمد چالدران با هدف ذخیره سازی مصارف کشاورزی، کنترل سیلاب و تغذیه آب‌های زیر زمینی بر روی رودخانه بابا احمد احداث شده است.

سد خاکی با با احمد از نوع هسته رسی است که در سال ۹۵ خود سد به بهره برداری رسید که حجم مفید ذخیره آب در این سد یک میلیون ۵۰۰ هزار متر مکعب است که در حال حاضر بیش از ۱ میلیون متر مکعب در پشت این سد آب ذخیره شده است. با بهره برداری از این طرح در فاز اول بیش از ۲۵۰ کشاورز از مزایای آن بهره‌مند شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ