اختصاص بیش از ۲ همت تسهیلات تبصره ۱۸ به تولیدی‌های همدان

اقتصاد ایران: همدان- نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان، گفت: طی سه سال گذشته نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از منابع بودجه به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن پیمانی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به تسهیلات تبصره ۱۸ که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که به واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال استان پرداخت شده است، گفت: به منظور حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی از طرق مختلف از جمله افزایش سرمایه‌گذاری، ارتقای بهره‌وری، تکمیل طرح‌های تولیدی نیمه‌تمام و احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود، استفاده از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های تولیدی و تکمیل زنجیره ارزش تولید، منابع مالی موضوع این تبصره با تأکید بر یکپارچه‌سازی حمایت‌های دولت و بسط عدالت سرزمینی در راستای رشد و پیشرفت استان‌های کشور با اولویت طرح‌های تولید دانش بنیان و پیشران در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰، سیاست‌گذاری در خصوص نحوه تخصیص تسهیلات تبصره ۱۸ به وزارت اقتصاد واگذار شده است و این وزارتخانه، مسئولیت تخصیص این منابع به دستگاه‌های مختلف، جهت اعطای تسهیلات را بر عهده دارد.

پیمانی در ادامه افزود: در سطح استانی نیز دبیری کمیته مذکور با ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها است که اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان تنها دو هفته بعد از ابلاغیه و در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به تشکیل کمیته استانی تبصره مذکور اقدام کرد.

فرآیند اجرایی اعطای تسهیلات تبصره ۱۸

وی پیرامون فرآیند اجرایی اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ اظهار کرد: وزارت اقتصاد به طور مساوی به هر استان، سهم مشخصی از منابع تبصره ۱۸ را به دستگاه‌های آن استان اختصاص می‌دهد. دستگاه‌های استانی نیز، طرح‌های اقتصادی مرتبط با آن استان که متقاضی دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ هستند را بررسی می‌کنند و در صورتی که آن طرح‌ها، حائز شرایط لازم برای اخذ تسهیلات باشند، از سوی دستگاه‌های اجرایی برای دریافت وام به بانک‌های عامل استان معرفی می‌شوند.همچنین اگر یک طرح، جنبه فرا استانی و ملی داشته باشد، به این معنا که اثرات اجرایی شدن آن، کشوری باشد و نه استانی، فرآیند بررسی صلاحیت آن طرح، از سوی ستاد دستگاه‌های اجرایی مربوطه بررسی می‌شود.

چه کسانی می‌توانند تسهیلات تبصره ۱۸ را دریافت کنند؟

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان پیرامون نحوه استفاده از این تسهیلات افزود: صاحبان واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای قابل احیا و همچنین صاحبان فعالیت‌های پیشران و صاحبان کسب و کارهای خانگی در سراسر استان متناسب با موضوع طرح، به سامانه اینترنتی دستگاه مربوطه مراجعه و پس از بارگذاری طرح خود در آن، مراحل بررسی طرح را از طریق سامانه آن دستگاه پیگیری کنند و در صورت نیاز، برای دفاع از طرح خود، با دعوت دستگاه مربوطه، در آن اداره حضور می‌یابند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی ارائه دهنده تسهیلات تبصره ۱۸ در استان عبارتند از جهاد کشاورزی، صمت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، کار تعاون و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و معاونت علمی و فناوری.همچنین برخی نهادهای حمایتی نظیر بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، نیز بر حسب ضوابط، به ارائه تسهیلات تبصره ۱۸ به متقاضیان تحت پوشش اقدام می‌کنند.

پیمانی افزود: به طور کلی مراحل اجرایی دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ به ۳ بخش تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها به طور متوسط، ۱۵ روز به طول می‌انجامد: بخش اول اعلام مدارک مورد نیاز به متقاضی و بارگذاری طرح و مدارک از سوی وی در سامانه دستگاه مربوطه، بخش دوم بررسی توجیه اقتصادی و مالی طرح وبخش سوم انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات به صورت سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به متقاضی است.

گره‌گشایی تبصره ۱۸ از مشکلات کسب و کار استان

نماینده وزیر اقتصاد در استان با اشاره به اینکه هدف از پرداخت این تسهیلات، کمک به اشتغال و بهبود و رونق کسب وکار است، ابراز کرد: دبیرخانه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به برگزاری ۲۸ جلسه مبادرت ورزید و در این جلسات ضمن بررسی و تصویب طرح‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های اجرایی، روند اقدامات صورت گرفته در راستای جذب تسهیلات و پرداخت به متقاضیان طرح‌ها نیز مورد بحث و پیگیری قرار گرفت. در نهایت با توجه به بودجه سال ۱۴۰۰ استان که برای تسهیلات تبصره ۱۸ مبلغ ۹۲۷ میلیارد تومان ابلاغ شده بود، به تعداد هزارو ۱۷۵ طرح مبلغ ۱۲۲۷.۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد. مبلغ پرداختی ۳۲ درصد بیشتر از سهمیه ابلاغی بود که از سهم شناور کشوری جذب گردید.

وی افزود: اقدامات دبیرخانه این تسهیلات در استان به بازدید از طرح‌هایی که از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ استفاده نموده‌اند در راستای نظارتهای پسینی، بازدید از طرح‌های متقاضی استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ بودجه سال ۱۴۰۱ در راستای نظارتهای پیشینی، پیگیری مداوم و مستمر پرداخت تسهیلات مذکور از بانک‌های استان، طرح و پیگیری مشکلات استان به صورت حضوری در جلسه با استاندار محترم و معاون محترم سیاست گذاری اقتصادی وزیر اقتصاد بوده است.

پیمانی یادآورشد: از بودجه سال ۱۴۰۱ برای تسهیلات بند (الف) تبصره ۱۸ استان همدان مبلغ ۱,۲۰۵ میلیارد تومان تخصیص داده شد. که تا کنون ۴۵ جلسه کمیته استانی تسهیلات مذکور برگزار شده و ماحصل آن تصویب تعداد هزارو ۶۳۵ طرح با مبلغ ۲,۷۱۴ میلیارد تومان و پرداخت به ۷۷۹ طرح با مبلغ ۸۵۶ میلیارد تومان بوده است.

کارآفرینان و فعالان اقتصادی فرصت دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ را از دست ندهند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی در استان همدان در پایان به همه کارآفرینان و فعالان اقتصادی تاکید کرد: با توجه به اینکه این تسهیلات شرایط مناسبی برای احیا و بهبود روند فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده است، فرصت دریافت این تسهیلات را از دست ندهند و با استفاده از آن در مسیر تولید و اشتغال آفرینی و رونق اقتصادی استان گام بردارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ